Carbon voorvorkbuis inkorten ........ zelf doen?
- Le Grimpeur
- Forum-lid
- Berichten: 2623
- Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37
Sommige topcaps zijn helemaal vlak aan de onderzijde, andere hebben inderdaad een rand. Maar die is doorgaans ècht geen 3 mm. Als je de vorkbuis 4 mm onder de bovenzijde van de stuurpen afzaagt, krijg je juist het 'probleem' dat de klemming van de stuurpen niet over het gehele klembereik 'steun' vindt. De algemene richtlijn is, om de vorkbuis 2-3 mm korter te houden, Als je zo'n 'lange' expander hebt die ook nog met een soort ring op de vorkbuis licht, moet je daar uiteraard rekening mee houden en zorgen dat er uiteindelijke 2-3 mm ruimte overblijft om het balhoofd af te kunnen stellen. In de praktijk is 2 mm voldoende hoor (ik heb soms nog wel minder 'over' ).
60 x Ventoux
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13769
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Nou dat laaste kwam is dus achter bij mijn mtb. Frame kapot, goedkoop alu frame besteld met 8mm meer balhoofdhuis. Moest toch echt de good old F99 weer uit de la pakken om nog een beetje klemming te hebben op de bovenste bout. (maargoed winterfiestje voor op de weg, dus echt druk maak ik me er niet om.amclassic-fan schreef:Ik monteer altijd een dunne spacer boven m'n stuurpen, een half cm'tje (of zelfs minder) stoort mij echt niet en de klemming is gewoon beter. Mocht je later een stuurpen met een 2 mm hogere stack height willen monteren dan kan dat tenminste ook nog.
Ik heb zelf ook geen spacertje van 5mm boven op mijn stuurpen, maar in het vervolg ga ik het wel doen, stoort me ook niet echt qua looks.
Ik vind 't juist wel mooi.
Overigens wegen die pluggen uit één stuk vaak wel idioot veel. De FSA die op m'n Cannondale zat heb ik gewogen op 48 gram. Heb deze vervangen door een Extralight Ultrastar 2, een zwarte titanium bout en een no name carbon topcap van eBay. Die combi weegt maar 15 gram.
Overigens wegen die pluggen uit één stuk vaak wel idioot veel. De FSA die op m'n Cannondale zat heb ik gewogen op 48 gram. Heb deze vervangen door een Extralight Ultrastar 2, een zwarte titanium bout en een no name carbon topcap van eBay. Die combi weegt maar 15 gram.
-
- Forum-lid
- Berichten: 955
- Lid geworden op: 06 feb 2013 20:33
De KCNC weegt 35 gram
Dit weekend zal ik me wagen aan het afzagen van de stuurbuis.
Er komt bovenop de stuurpen een spacer van 5 mm.
De expander heeft een hoogte op de vorkbuis van 1,5 mm
Kan ik de buis afzagen op 4,5 mm boven op de stuurpen?
Er komt bovenop de stuurpen een spacer van 5 mm.
De expander heeft een hoogte op de vorkbuis van 1,5 mm
Kan ik de buis afzagen op 4,5 mm boven op de stuurpen?
Laatst gewijzigd door wielracer op 21 dec 2013 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.
http://youtu.be/bnDKvXZ9GjE zo maar even het eerste beste filmpje maar er zijn er veel
Anima Sana In Corpore Sano.
- arnoudrace
- Forum-lid
- Berichten: 875
- Lid geworden op: 30 mei 2009 01:11
- Locatie: Delft
Wellicht overbodig, maar Heb je een zaaghulptool zoals in het filmpje? Anders zelf maken met oude stuurpen zodat je mooi recht zaagt. Of oproep hier. Ik heb er een die je kan lenen bijv. Goed fris zaagblad gebruiken.
Canyon ultimate CFSL '16 Rotor/DA 9001 mix, Reynolds Assault + Strike
Canyon Inflite CF
Canyon Inflite CF
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40160
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik draai altijd met een pijpensnijder een lijntje. Dan heb je ook een perfect vlakke lijn die je kunt volgen.
Less is bore