Pagina 3 van 6
Re: Carbon voorvorkbuis inkorten ........ zelf doen?
Geplaatst: 23 apr 2013 12:46
door loos
Die KCNC verdient inderdaad ook mijn voorkeur. Maar die topcap zakt toch zo'n 3 mm in de vorkbuis, dus moet je de vork zo'n 4 mm onder de stuurpen afzagen?
Daaronder zit dan de expander, of zie ik dat verkeerd?
Re: Carbon voorvorkbuis inkorten ........ zelf doen?
Geplaatst: 23 apr 2013 13:33
door Le Grimpeur
Sommige topcaps zijn helemaal vlak aan de onderzijde, andere hebben inderdaad een rand. Maar die is doorgaans ècht geen 3 mm. Als je de vorkbuis 4 mm onder de bovenzijde van de stuurpen afzaagt, krijg je juist het 'probleem' dat de klemming van de stuurpen niet over het gehele klembereik 'steun' vindt. De algemene richtlijn is, om de vorkbuis 2-3 mm korter te houden, Als je zo'n 'lange' expander hebt die ook nog met een soort ring op de vorkbuis licht, moet je daar uiteraard rekening mee houden en zorgen dat er uiteindelijke 2-3 mm ruimte overblijft om het balhoofd af te kunnen stellen. In de praktijk is 2 mm voldoende hoor (ik heb soms nog wel minder 'over'
).
Re: Carbon voorvorkbuis inkorten ........ zelf doen?
Geplaatst: 23 apr 2013 16:21
door wasbeer2006
amclassic-fan schreef:Ik monteer altijd een dunne spacer boven m'n stuurpen, een half cm'tje (of zelfs minder) stoort mij echt niet en de klemming is gewoon beter. Mocht je later een stuurpen met een 2 mm hogere stack height willen monteren dan kan dat tenminste ook nog.
Nou dat laaste kwam is dus achter bij mijn mtb. Frame kapot, goedkoop alu frame besteld met 8mm meer balhoofdhuis. Moest toch echt de good old F99 weer uit de la pakken om nog een beetje klemming te hebben op de bovenste bout. (maargoed winterfiestje voor op de weg, dus echt druk maak ik me er niet om.
Ik heb zelf ook geen spacertje van 5mm boven op mijn stuurpen, maar in het vervolg ga ik het wel doen, stoort me ook niet echt qua looks.
Re: Carbon voorvorkbuis inkorten ........ zelf doen?
Geplaatst: 23 apr 2013 17:37
door havana
Ik vind 't juist wel mooi.
Overigens wegen die pluggen uit één stuk vaak wel idioot veel. De FSA die op m'n Cannondale zat heb ik gewogen op 48 gram. Heb deze vervangen door een Extralight Ultrastar 2, een zwarte titanium bout en een no name carbon topcap van eBay. Die combi weegt maar 15 gram.
Re: Carbon voorvorkbuis inkorten ........ zelf doen?
Geplaatst: 23 apr 2013 21:33
door GoldenRatio
De KCNC weegt 35 gram
Re: Carbon voorvorkbuis inkorten ........ zelf doen?
Geplaatst: 21 dec 2013 19:04
door wielracer
Dit weekend zal ik me wagen aan het afzagen van de stuurbuis.
Er komt bovenop de stuurpen een spacer van 5 mm.
De expander heeft een hoogte op de vorkbuis van 1,5 mm
Kan ik de buis afzagen op 4,5 mm boven op de stuurpen?
Re: Carbon voorvorkbuis inkorten ........ zelf doen?
Geplaatst: 21 dec 2013 19:19
door danoontje
Je moet lager zagen, ander krijg je de speling niet uit je balhoofd..
Dus net 1 a 2 mm boven je stuurpen zagen.
Re: Carbon voorvorkbuis inkorten ........ zelf doen?
Geplaatst: 21 dec 2013 19:27
door danoontje
http://youtu.be/bnDKvXZ9GjE zo maar even het eerste beste filmpje maar er zijn er veel
Re: Carbon voorvorkbuis inkorten ........ zelf doen?
Geplaatst: 21 dec 2013 19:39
door wielracer
Thx, ik had mijn bericht nog aangepast naar hoeveel cm boven de stuurpen. Dan zou ik uitkomen op 3,5 mm boven de stuurpen?
Re: Carbon voorvorkbuis inkorten ........ zelf doen?
Geplaatst: 21 dec 2013 20:10
door apexrider
Als die spacer erop zit moet de vorkbuis, inclusief die 1.5mm van de expander, ongeveer 3mm onder de bovenkant van de spacer blijven. Je moet de vorkbuis dan op 0.5mm boven de stuurpen afzagen.
Carbon voorvorkbuis inkorten ........ zelf doen?
Geplaatst: 21 dec 2013 23:44
door arnoudrace
Wellicht overbodig, maar Heb je een zaaghulptool zoals in het filmpje? Anders zelf maken met oude stuurpen zodat je mooi recht zaagt. Of oproep hier. Ik heb er een die je kan lenen bijv. Goed fris zaagblad gebruiken.
Re: Carbon voorvorkbuis inkorten ........ zelf doen?
Geplaatst: 22 dec 2013 08:35
door daniel1975
Ik draai altijd met een pijpensnijder een lijntje. Dan heb je ook een perfect vlakke lijn die je kunt volgen.