Weer een 23mm vs 25mm vraagje
Rolweerstand op een vlak wegdek is idd evenredig aan het raakoppervlak, bij een perfect vlakke weg. Daarom zijn 25mm banden niet trager dan 23mm banden. Het verschil zit hem erin dat je bij slecht wegdek minder 'afgeremd' wordt door oneffenheden in het wegdek bij 25mm banden.
Okay, maar het raakoppervlak is bij een 23mm band kleiner dan bij een 25mm band (ik ga er van uit dat de band zo hard is dat deze niet 'ingedrukt' wordt). En door dat kleinere raakoppervlak heeft een 23mm band daarom minder rolweerstand.. Klopt dat?
(voor het gemak stel ik me twee extremen voor, één harde band van 10mm breed en een band van 50mm breed, dan heeft die van 10mm toch echt een kleiner raakoppervlak)
Ik begrijp je punt over de oneffenheden van een slecht wegdek.
(voor het gemak stel ik me twee extremen voor, één harde band van 10mm breed en een band van 50mm breed, dan heeft die van 10mm toch echt een kleiner raakoppervlak)
Ik begrijp je punt over de oneffenheden van een slecht wegdek.
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Druk (P)= kracht (F) / Oppervlakte (A)
De kracht wordt bepaald door gewicht van rijder en fiets. Die is gelijk voor dikke of dunne banden. Dus F = P.A is gelijk voor beide gevallen.
Brede banden geven meer contactoppervlak, dus in principe kan de druk een beetje lager om een gelijke kracht te hebben. Als de druk even hoog wordt gehouden als bij een dunnere band, zal de band minder vervormen want de kracht per oppervlak neemt toe. Dit is dan weer minder comfortabel, maar je hebt wel meer grip door het grotere oppervlak.
Dat is de theorie.
In praktijk speelt ook de rondheid van de band mee. Hoe ronder (hoe meer op een tube gelijkend), hoe constanter het contactoppervlak (vooral in de bochten, maar ook over oneffenheden). Een brede velg zorgt ervoor dat de band in profiel ronder is. Fabrikanten van banden/tubes gingen in de eerste plaats voor bredere banden/tubes voor bvb. voorjaarsklassiekers over slechte en natte wegen. Met een gemiddelde velgbreedte van 19-20mm is een 25mm band een stuk breder dan de velg. Dus kwamen fabrikanten van wielen op het idee om de velg ook breder te maken. Immers, het aerodynamisch nadeel is er niet echt gezien de band/tube al zo breed is. Bovendien is een brede velg ook stijver enzovoort.
Gezien de gemiddelde fietser er ook niet op vermagert, is het een perfecte marketingtruuk: bredere banden voor meer comfort, grip en minder stootlekken bij niet al te grote drukken, en je verliest een ietsiepietsie beetje rolweerstand. Dit in combinatie met bredere velgen die stijver zijn en dus rechter blijven.
Op die manier is er weer wat te verkopen voor de massa.
De voordelen van een brede velg komen echter net het best tot uiting bij een niet al te brede band. Immers, een 25mm band op een brede 23mm velg is even rond als een 23mm band op een 20mm velg. Je hebt dus het voordeel van de bredere band, maar niet de voordelen van het tubegevoel. Het is een compromis qua rij-eigenschappen.
Een 23mm band op een 23mm velg is wellicht de meest optimale oplossing, maar dan wel met een soepele band. Een 25mm band op een 20mm velg gaat ook nog wel, maar ideaal is het niet, en zeker niet als je een stugge 25mm band kiest.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is...
De kracht wordt bepaald door gewicht van rijder en fiets. Die is gelijk voor dikke of dunne banden. Dus F = P.A is gelijk voor beide gevallen.
Brede banden geven meer contactoppervlak, dus in principe kan de druk een beetje lager om een gelijke kracht te hebben. Als de druk even hoog wordt gehouden als bij een dunnere band, zal de band minder vervormen want de kracht per oppervlak neemt toe. Dit is dan weer minder comfortabel, maar je hebt wel meer grip door het grotere oppervlak.
Dat is de theorie.
In praktijk speelt ook de rondheid van de band mee. Hoe ronder (hoe meer op een tube gelijkend), hoe constanter het contactoppervlak (vooral in de bochten, maar ook over oneffenheden). Een brede velg zorgt ervoor dat de band in profiel ronder is. Fabrikanten van banden/tubes gingen in de eerste plaats voor bredere banden/tubes voor bvb. voorjaarsklassiekers over slechte en natte wegen. Met een gemiddelde velgbreedte van 19-20mm is een 25mm band een stuk breder dan de velg. Dus kwamen fabrikanten van wielen op het idee om de velg ook breder te maken. Immers, het aerodynamisch nadeel is er niet echt gezien de band/tube al zo breed is. Bovendien is een brede velg ook stijver enzovoort.
Gezien de gemiddelde fietser er ook niet op vermagert, is het een perfecte marketingtruuk: bredere banden voor meer comfort, grip en minder stootlekken bij niet al te grote drukken, en je verliest een ietsiepietsie beetje rolweerstand. Dit in combinatie met bredere velgen die stijver zijn en dus rechter blijven.
Op die manier is er weer wat te verkopen voor de massa.
De voordelen van een brede velg komen echter net het best tot uiting bij een niet al te brede band. Immers, een 25mm band op een brede 23mm velg is even rond als een 23mm band op een 20mm velg. Je hebt dus het voordeel van de bredere band, maar niet de voordelen van het tubegevoel. Het is een compromis qua rij-eigenschappen.
Een 23mm band op een 23mm velg is wellicht de meest optimale oplossing, maar dan wel met een soepele band. Een 25mm band op een 20mm velg gaat ook nog wel, maar ideaal is het niet, en zeker niet als je een stugge 25mm band kiest.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is...
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
Even inpikken op dit topic.
Ik reed tot vorig jaar op veloflex carbon tubes, fantastisch qua rolweerstand maar nu weer overgeschakeld op clinchers. Standaard zaten er 25mm bandjes op men fiets en dit geeft toch wel een stukje meer comfort.
Dus bij 25mm wil ik sowieso blijven, maar ik mis dat geweldige bollen van de veloflex. Zijn er buitenbanden in 25mm) die qua rolweerstand in de buurt komen van de veloflex?
Volgens de tests die ik lees alleszins wel, probleem is dat vele van de betere buitenbanden enkel in 23 gemaakt worden. Hoe hoger de TPI, hoe lager de rolweerstand?
Ik reed tot vorig jaar op veloflex carbon tubes, fantastisch qua rolweerstand maar nu weer overgeschakeld op clinchers. Standaard zaten er 25mm bandjes op men fiets en dit geeft toch wel een stukje meer comfort.
Dus bij 25mm wil ik sowieso blijven, maar ik mis dat geweldige bollen van de veloflex. Zijn er buitenbanden in 25mm) die qua rolweerstand in de buurt komen van de veloflex?
Volgens de tests die ik lees alleszins wel, probleem is dat vele van de betere buitenbanden enkel in 23 gemaakt worden. Hoe hoger de TPI, hoe lager de rolweerstand?
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40216
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Maakt Vittiria geen 25mm bandjes?
Less is bore
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Ik weet niet of ze leverbaar zijn, maar Veloflex master en corsa zijn er in 25mm. Een alternatief is Vittoria evo cx in 25mm, of Michelin pro3 25mm, of Vredestein Fortezza 25mm. Voor alle geldt: vaak niet op voorraad, maar even vaak te bestellen of via een webshop.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
De Veloflex Corsa 25 mm is ook te koop bij Jedi-sports (€ 29,-).
Maar je kunt daar ook terecht voor een Challenge Eroica Open 30 mm of Challenge Paris Roubaix Open 27 mm.
Challenge is evenals Vitt Open Corsa en Veloflex een open tubular en nmm kwalitatief met die twee merken vergelijkbaar.
De vraag is hoe ver je moet gaan met die brede banden. En: kan het frame die brede banden wel aan?
Maar je kunt daar ook terecht voor een Challenge Eroica Open 30 mm of Challenge Paris Roubaix Open 27 mm.
Challenge is evenals Vitt Open Corsa en Veloflex een open tubular en nmm kwalitatief met die twee merken vergelijkbaar.
De vraag is hoe ver je moet gaan met die brede banden. En: kan het frame die brede banden wel aan?
Op mijn tubewielen rijd ik op veloflex carbon's, inderdaad heerlijke banden. Sinds kort heb ik op mijn clincherwielen Veloflex Corsa's 25 mm gemonteerd......prima, maar halen toch het niveau/gevoel van de tubes niet.NoChain schreef:Even inpikken op dit topic.
Ik reed tot vorig jaar op veloflex carbon tubes, fantastisch qua rolweerstand maar nu weer overgeschakeld op clinchers. Standaard zaten er 25mm bandjes op men fiets en dit geeft toch wel een stukje meer comfort.
Dus bij 25mm wil ik sowieso blijven, maar ik mis dat geweldige bollen van de veloflex. Zijn er buitenbanden in 25mm) die qua rolweerstand in de buurt komen van de veloflex?
Volgens de tests die ik lees alleszins wel, probleem is dat vele van de betere buitenbanden enkel in 23 gemaakt worden. Hoe hoger de TPI, hoe lager de rolweerstand?
Dat is een scherpe prijs! Men frame kan nog breder wel aan, maar wil nu ook niet met 30'ers gaan rijdenpoulain schreef:De Veloflex Corsa 25 mm is ook te koop bij Jedi-sports (€ 29,-).
Maar je kunt daar ook terecht voor een Challenge Eroica Open 30 mm of Challenge Paris Roubaix Open 27 mm.
Challenge is evenals Vitt Open Corsa en Veloflex een open tubular en nmm kwalitatief met die twee merken vergelijkbaar.
De vraag is hoe ver je moet gaan met die brede banden. En: kan het frame die brede banden wel aan?
Is er een band die volledig in de buurt komt?epotheker schreef:Op mijn tubewielen rijd ik op veloflex carbon's, inderdaad heerlijke banden. Sinds kort heb ik op mijn clincherwielen Veloflex Corsa's 25 mm gemonteerd......prima, maar halen toch het niveau/gevoel van de tubes niet.NoChain schreef:Even inpikken op dit topic.
Ik reed tot vorig jaar op veloflex carbon tubes, fantastisch qua rolweerstand maar nu weer overgeschakeld op clinchers. Standaard zaten er 25mm bandjes op men fiets en dit geeft toch wel een stukje meer comfort.
Dus bij 25mm wil ik sowieso blijven, maar ik mis dat geweldige bollen van de veloflex. Zijn er buitenbanden in 25mm) die qua rolweerstand in de buurt komen van de veloflex?
Volgens de tests die ik lees alleszins wel, probleem is dat vele van de betere buitenbanden enkel in 23 gemaakt worden. Hoe hoger de TPI, hoe lager de rolweerstand?
Volgens deze data is de Vittoria alvast top, de Veloflex tube staat een stuk lager. Mss is het ook een deel mentaal http://www.biketechreview.com/tires_old ... g_rev9.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forum-lid
- Berichten: 1696
- Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12
Veel van die banden zijn time trail banden dus sneller lek en weinig kilometers alleen geschikt als voorband. Volgens mij is de enige band die bij het tube gevoel in de buurt komt de veloflex record. Als achterband 900 km dus eigenlijk niet geschikt. Als voorband 4500km bijna net zoveel als een 4000s achterband. 1 keer lek als achterban en 1 keer lek als voorband dus dat valt mee. Hij geeft een mooie toon boven 34km net als de tubes.
De andere met een lage rolweerstand is de conti grand prix tt. Die is mij te stug, alles trilt aan het stuur.
Het belang van banden is een leuk onderwerp, het kost bijna niets en iedereen heeft er een mening over maar als je bij conti michilin en veloflex blijft kan je eigenlijk niks verkeerds doen.
Ik heb uit luiheid sinds PR nog steeds conti 4 seasons erop zitten en ik heb nog niemand voorbij zien stormen
De andere met een lage rolweerstand is de conti grand prix tt. Die is mij te stug, alles trilt aan het stuur.
Het belang van banden is een leuk onderwerp, het kost bijna niets en iedereen heeft er een mening over maar als je bij conti michilin en veloflex blijft kan je eigenlijk niks verkeerds doen.
Ik heb uit luiheid sinds PR nog steeds conti 4 seasons erop zitten en ik heb nog niemand voorbij zien stormen