Vittoria Open Corsa bij Salden
Ik rij nu ff met zafiro pro slick op 8 bar ook in de regen,no Problem,rijden met koppie erbij,dat moet ook met andere banden lijkt me,het contact tussen band en weg is maar heel klein.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
+10.de zwarten schreef:
- Rij niet met meer dan 7.5 bar in de regen met de Vittoria's, eerder nog met 6, 6.5 bar.
Grofweg: bij gemengd weer 0,5 bar minder. Bij regen 1 bar minder dan normaal.
Was bij mij in ieder geval goed voor mijn gevoel van controle en zelfvertrouwen, alhoewel ik een middelmatige daler blijf.
tip: Vittoria heeft trouwens een app voor de optimale bandendruk:
deze houdt rekening met karkas, gewicht, weersomstandigheden en type band.
http://www.vittoria.com/app/" onclick="window.open(this.href);return false;
+1
Na een weekje Sauerland en veel natte kilometers niet lek gereden. Ook niet met de vele "aanwezige" losse steentjes en de afdaalsnelheden. Geen moment van bang mbt kwaliteit banden. Niet in lekrijden ofwel onderuit schuiven. Gebruikte bandendruk met mijn 65kg was 6.5 voor en 7 achter.
Na een weekje Sauerland en veel natte kilometers niet lek gereden. Ook niet met de vele "aanwezige" losse steentjes en de afdaalsnelheden. Geen moment van bang mbt kwaliteit banden. Niet in lekrijden ofwel onderuit schuiven. Gebruikte bandendruk met mijn 65kg was 6.5 voor en 7 achter.
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.
Als mijn Frans nog is zoals het was dan begrijp ik uit dit artikel dat je beter voor de 25mm variant kan gaan:
http://www.vittoria.com/wp-content/uplo ... e-2013.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
@Flores, Loos: rijden jullie met de 23 of 25mm?
http://www.vittoria.com/wp-content/uplo ... e-2013.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
@Flores, Loos: rijden jullie met de 23 of 25mm?
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40029
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Nog ff voor de zekerheid: op een standaard veldbreedte van 21.8mm gewoon een 23mm Open Corsa monteren of toch de 25mm variant ondanks dat die vrij breed buiten de velg gaat vallen?
Less is bore
- ophetkantje
- Forum-lid
- Berichten: 2213
- Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05
Verbaas me hier toch een beetje over de bandendruk. De Corsa evo CX is een wedstrijdband die ook volgens de fabrikant met minimaal 8 (en maximaal 11 bar) gereden moet worden. Rijd er al jaren mee en tot volle tevredenheid, wel met minimaal 8 bar. Door omstandigheden een keer met 6 bar gereden. bij een scherpe bocht band van de velg gereden, dit ook bij een kennis een keer zien gebeuren. Voor de mensen die hier zeggen Vittoria;s te rijden met 6 of 6,5 bar Is dit de Open corsa evo Cx Of een rubino, die ik ook met 6 bar rijd? Waarom zou je overigens een dergelijke suoper soepele wedstrijdband met 6 bar rijden, er zijn andere banden die daar veel beter voor geschikt zijn en een stuk minder kosten.
Ach, ik zeg ook maar wat
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Achter kan je best een 25 monteren en dan voor een 23, het beste van 2 wereldendaniel1975 schreef:Nog ff voor de zekerheid: op een standaard veldbreedte van 21.8mm gewoon een 23mm Open Corsa monteren of toch de 25mm variant ondanks dat die vrij breed buiten de velg gaat vallen?
@ophetkantje, hoe zwaar ben je zelf? Op wat voor velg waren de banden gemonteerd?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13694
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Is dat voor de reynolds? Ik heb daar ultremo,s 25mm op zitten, mijn maat 23mm, maar dat vind ik geen gezicht. De velg is best wel hoog voordat de band eruit komtdaniel1975 schreef:Nog ff voor de zekerheid: op een standaard veldbreedte van 21.8mm gewoon een 23mm Open Corsa monteren of toch de 25mm variant ondanks dat die vrij breed buiten de velg gaat vallen?
De ultremo 25mm vallen overigens niet heel breed, net een tikje breder dan een GP4000s
@AMclassicfam, waarom voor 23mm en achter 25mm. Vnauit confort oogpunt zie ik het graag andersom, of heeft het een ander rede?
- ophetkantje
- Forum-lid
- Berichten: 2213
- Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05
Ben zelf tussen 85 en 90 kg en zijn bij mij gemonteerd op mavic open pro ceramics, bij kennis om zip 404 hij weegt slechts 60 kg. Dus lijtk niet van invloed. Snap ook echt niet waarom je een wedstrijdband met zo weinig druk zou willen rijden. Of rijden de mensen die hier zeggen met 6-6,5 bar te rijden de band als toerband, dan snap ik er nog iets van, ook wordt mij de vraag over lekbestendigheid dan wat duidelijker. Maar voor mij blijft het onlogisch een heel soepele wedstrijdband met weinig druk te rijden, Comfort is met deze band met 8 of 9 bar al beter dan een Rubino met 6 bar. Nog krommer vind ik het dat mensen op wielen rijden die zo stijf zijn als een plank en dan comfort zoeken in een te zacht opgepompte band. Vittoria geeft toch niet voor niets bij iedere band aan wat de minimale en maximale gebruiksdruk is.
Ach, ik zeg ook maar wat
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40029
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Wasbeer: wat bedoel je? Dat 23 er niet uit ziet of 25?
Less is bore
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13694
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
oh ja ik ben weer wat onduidelijk zie ik.daniel1975 schreef:Wasbeer: wat bedoel je? Dat 23 er niet uit ziet of 25?
Ik vind persoonlijk 25mm een stuk beter staan. om te zeggen dat 23 er niet uitziet gaat wat ver. Maar ik vind hem mooier vallen met 25mm
Wasbeer.
Waarom zou je 25mm voor doen en 23mm achter. Op een mtb zie je het vaker dat men voor een bredere band monteert, voor grip. Maar op de racefiets doet men het vaak andersom. Als je het voor comfort doet, dan zou ik 25mm inderdaad ook voor monteren. Heb nooit last van mijn kont, maar bij lange ritten moet ik vaak wel even mijn handen losschudden of even verplaatsen (vooral als de weg niet mooi glad is en trillingen doorgeeft).... Wegracemotoren hebben achter meestal ook een brede band voor het vermogen (niet voor het comfort volgens mij). Conti verkoopt ook sets met Force en Attack met achter breder dan voor.
Een bredere band aan de voorzijde op de racefiets vind ik ook niet mooi. Maar nu ik al weer aan nieuwe achterband toe ben, zit ik er ook aan te denken een 25mm band te monteren... Alleen vind ik mijn velgen ook een beetje smal en vraag me af of 25mm lekker bolt... Gewone 23mm Forteza Tricomps rollen lekker, maar die rijdt ik dan ook op 9 bar. (afgelopen zondag nog 255km weggetrapt zonder een centje pijn). Maar 9 bar heeft volgens mij geen zin bij 25mm banden.
Maar even OT, verderingaand op de Open Corsa:
Wat is nu het voordeel van de Corsa EVO CX t.o.v. de Corsa EVO slick. Ik rijd nu met de gewone Vredestein Fortezza, maar die zijn ook niet glad. Wat is nu het voordeel van slick vs. dat beetje ruitjesachtige, want in de regen boden mijn Ultremo ZX's ook grip genoeg.
Waarom zou je 25mm voor doen en 23mm achter. Op een mtb zie je het vaker dat men voor een bredere band monteert, voor grip. Maar op de racefiets doet men het vaak andersom. Als je het voor comfort doet, dan zou ik 25mm inderdaad ook voor monteren. Heb nooit last van mijn kont, maar bij lange ritten moet ik vaak wel even mijn handen losschudden of even verplaatsen (vooral als de weg niet mooi glad is en trillingen doorgeeft).... Wegracemotoren hebben achter meestal ook een brede band voor het vermogen (niet voor het comfort volgens mij). Conti verkoopt ook sets met Force en Attack met achter breder dan voor.
Een bredere band aan de voorzijde op de racefiets vind ik ook niet mooi. Maar nu ik al weer aan nieuwe achterband toe ben, zit ik er ook aan te denken een 25mm band te monteren... Alleen vind ik mijn velgen ook een beetje smal en vraag me af of 25mm lekker bolt... Gewone 23mm Forteza Tricomps rollen lekker, maar die rijdt ik dan ook op 9 bar. (afgelopen zondag nog 255km weggetrapt zonder een centje pijn). Maar 9 bar heeft volgens mij geen zin bij 25mm banden.
Maar even OT, verderingaand op de Open Corsa:
Wat is nu het voordeel van de Corsa EVO CX t.o.v. de Corsa EVO slick. Ik rijd nu met de gewone Vredestein Fortezza, maar die zijn ook niet glad. Wat is nu het voordeel van slick vs. dat beetje ruitjesachtige, want in de regen boden mijn Ultremo ZX's ook grip genoeg.
Op de racefiets ben ik er ook nog niet over uit om met een lagere druk te rijden. Op de mtb fiets ik vaak met een lagere druk, omdat de band zich vormt naar de ondergrond, wat dan wel weer een lagere rolweerstand oplevert. Een stijver wiel merk je wel degelijk, maar lagere bandendruk is ook nog niet mijn ding op de racer. Dan heb ik te vaak een lekke band (snake-bite) bij drempels of spoorwegovergangen... Maar stijf wiel merk je ook bij een lage luchtdruk in de banden. De energie gaat toch directer naar je banden toe en dat voel je. Zowel lineair als zijdelings.ophetkantje schreef:Snap ook echt niet waarom je een wedstrijdband met zo weinig druk zou willen rijden. Of rijden de mensen die hier zeggen met 6-6,5 bar te rijden de band als toerband, dan snap ik er nog iets van, ook wordt mij de vraag over lekbestendigheid dan wat duidelijker. Maar voor mij blijft het onlogisch een heel soepele wedstrijdband met weinig druk te rijden, Comfort is met deze band met 8 of 9 bar al beter dan een Rubino met 6 bar. Nog krommer vind ik het dat mensen op wielen rijden die zo stijf zijn als een plank en dan comfort zoeken in een te zacht opgepompte band.
Laatst gewijzigd door Suntoro op 06 aug 2013 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.