Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Advies ideale gewicht

knutmo
Forum-lid
Berichten: 1138
Lid geworden op: 15 jun 2011 11:03

knutmo 07 mei 2013 12:48

apojapo schreef:Als ik alleen water meeneem krijg ik bij de eerste slok al een hongerklop ;)
Hongerklop krijg je als je glycogeenreserve is verbruikt en je lichaam moet overschakelen naar vetverbranding, wat veel langzamer gaat waardoor je ineens stil staat. Iemand met een normaal postuur (dus geen overgewicht) heeft zo'n 3,5 kg glycogeenreserve in de spieren. Dat komt grofweg overeen met 3500 kcal aan te verbranden energie. Dat duurt dus wel even voordat dat op is.
Als je enorm afgetraind bent, zoals prof-wielrenners, dan heb je een kleinere reserve, en is het noodzakelijk om veel 'snelle' suikers tot je te nemen voor en tijdens een rit om die hongerklop te voorkomen. Gewone stervelingen zoals ik en de meeste op dit forum, hebben zoveel reserve, en verbruiken niet zoveel als een profrenner, dat het onwaarschijnlijk is dat je ooit echt de hongerklop tegenkomt. Neemt niet weg dat je je hongerig kunt voelen, en dat je het gevoel hebt energie te kort te komen, en dat het dan prettig is om iets te eten, maar dat is dan toch vooral een mentale kwestie.
apojapo schreef:Daarnaast neem ik altijd veel eten mee. Toch blijf ik altijd makkelijk onder het aantal koolhydraten wat je lichaam per uur kan opnemen. Tocht van 160 km zo'n 6 fruitrepen. Als het warmer is drink ik (veel) meer en hoef ik dus minder te eten.
Het aantal koolhdraten wat je lichaam kan opnemen, is vooral van belang voor wedstrijdrenners, die immers niet al teveel reserve hebben, en tijdens de koers de energievoorraad zo efficient mogelijk moeten aanvullen. De meeste toerfietsers hebben niet de trainingsstatus, BMI, of vetpercentage, die dat noodzakelijk maakt.

Gebruikersavatar
profoundo
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 13 apr 2010 12:15

Gebruikersavatar profoundo 07 mei 2013 13:07

Leuk onderwerp , ik heb mijzelf middels een calorie tel app. de afgelopen 4 weken van 102 kg naar 95 kg weten te krijgen. Dat lijkt veel maar vergeet niet dat het wintervachtje er ook nog op zat. Nu nog zo'n 10 kg kwijt zien te raken de komende 15 weken zodat ik redelijk op gewicht de Dolomieten in kan in September. Wat ik hier eerder las onderschrijf ik met mijn eigen bevindingen. ga eens eerlijk kijken wat je inneemt , je schrikt je wild. Je denkt helemaal niet veel te eten en je zit zo maar op 2500 kcal. Dan denk je ach ik sport erbij dus dat moet kunnen maar niet dus. Als ik mijn 'gewone' patroon volg, kom ik aan. En da's geen spierkweek maar een dikke pens. Ik probeer nu (ver)onder de 2000 kcal te blijven en fiets zo'n 250 km in de week. Honger op de fiets , nee nooit. S'avonds weleens trek , maar gewoon de discipline om te gaan slapen en te dromen van je heerlijke bakke cruesli de volgende dag. Weinig melk , weinig brood, veel water....prima te doen. Ik kan het iedereen aanraden , de eerste dagen even doorbijten de beloning volgt snel. De sociale druk van eten en gezelligheid gaat overigens wel opvallen. Mensen vinden het al gauw raar en overdreven.
Will the world end in the daytime ?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 mei 2013 14:37

@Knutmo, de glycogeen reserve is zeker geen 3.5 kg, met 500 tot 1000 gram zit je een stuk meer in de richting.

Vet reserves heeft zelfs een afgetrainde prof nog genoeg. 100 gram is ongeveer 600 kcal, dus daar kan je al meer dan een uur rustig op rijden. Zo lang je niet aan anorexia lijdt heb je dus altijd genoeg vet voor een goede duurtraining.

De hoeveelheid koolhydraten die je op kan nemen spelen juist ook toerfietsers een belangrijke rol. Een toerfietser die de Marmotte rijdt (en dat zo snel mogelijk wil doen) en (bijna) geen koolhydraten tot zich neemt zal waarschijnlijk op de Telegraphe door de voorraad koolhydraten heen zijn. Zo lang je het motortje maar niet compleet op blaast blijft het heel lang lopen als je er maar koolhydraten in blijft proppen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

knutmo
Forum-lid
Berichten: 1138
Lid geworden op: 15 jun 2011 11:03

knutmo 07 mei 2013 14:51

amclassic-fan schreef:@Knutmo, de glycogeen reserve is zeker geen 3.5 kg, met 500 tot 1000 gram zit je een stuk meer in de richting.
Je hebt gelijk, ik zie dat ik daar verouderde gegevens voor heb gebruikt. Ik zie nu veel verschillende cijfers voor die voorraad, en je kunt dat natuurlijk ook door je voorbereidende eetgewoontes ('stapelen' e.d.) beinvloeden.
amclassic-fan schreef:Vet reserves heeft zelfs een afgetrainde prof nog genoeg. 100 gram is ongeveer 600 kcal, dus daar kan je al meer dan een uur rustig op rijden. Zo lang je niet aan anorexia lijdt heb je dus altijd genoeg vet voor een goede duurtraining.
Voor rustige duurtraining is vetverbranding inderdaad prima. Sterker nog, dat is juist wat je wilt als je doel is af te vallen door te sporten. (dan komen we terecht bij het idee van sportvasten, cq sporten op lege maag, Maar dat is wel weer een heel uitgebreide andere discussie :) ). Ik reageerde hier even op het fenomeen hongerklop, en mijn stelling is, dat dat niet zoveel zal voorkomen bij de gemiddelde toerfietser die niet op lege maag gaat fietsen.
amclassic-fan schreef:De hoeveelheid koolhydraten die je op kan nemen spelen juist ook toerfietsers een belangrijke rol. Een toerfietser die de Marmotte rijdt (en dat zo snel mogelijk wil doen) en (bijna) geen koolhydraten tot zich neemt zal waarschijnlijk op de Telegraphe door de voorraad koolhydraten heen zijn. Zo lang je het motortje maar niet compleet op blaast blijft het heel lang lopen als je er maar koolhydraten in blijft proppen.
Dat is helemaal waar, maar de Marmotte is dan ook wel meteen een heel zware tocht! Zeker als je dat ook nog zo snel mogelijk probeert te doen... Natuurlijk zul je dan je limieten tegenkomen en zul je met beleid je koolhydraten moeten aanvullen.

Mijn punt is dat ik zie dat er toerrijders zijn die bij minder inspannende tochten (AGR, Limburgs Mooiste, etc etc) flink wat eten verstouwen onderweg, soms uit angst voor 'de hongerklop'. Dat zijn vaak ook niet de magerste renners, en dan lijkt me dat vaak overbodig. Als je zo eet, en je doel is om af te vallen, dan zal dat niet lukken.

Let wel: dit is wat mij betreft helemaal geen waarde-oordeel. Iedereen mag van mij zoveel eten als-ie wil, en ik ben zelf ook absoluut niet de magerste hoor.

lien
Forum-lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 10 mei 2010 13:28

lien 07 mei 2013 15:18

knutmo schreef: Dat is helemaal waar, maar de Marmotte is dan ook wel meteen een heel zware tocht! Zeker als je dat ook nog zo snel mogelijk probeert te doen... Natuurlijk zul je dan je limieten tegenkomen en zul je met beleid je koolhydraten moeten aanvullen.

Mijn punt is dat ik zie dat er toerrijders zijn die bij minder inspannende tochten (AGR, Limburgs Mooiste, etc etc) flink wat eten verstouwen onderweg, soms uit angst voor 'de hongerklop'. Dat zijn vaak ook niet de magerste renners, en dan lijkt me dat vaak overbodig. Als je zo eet, en je doel is om af te vallen, dan zal dat niet lukken.

Let wel: dit is wat mij betreft helemaal geen waarde-oordeel. Iedereen mag van mij zoveel eten als-ie wil, en ik ben zelf ook absoluut niet de magerste hoor.
Voor sommige renners kan een AGR of Limburgs Mooiste al heel inspannend zijn. Juist als zij niet heel getraind zijn zoals een westrijdrenner, schakelen ze al snel over op de glycogeenvoorraad. Dat ze niet heel mager zijn, heeft er niets mee te maken. Ze kunnen dan wel een grote voorraad vet hebben, maar als ze veel inspanning moeten leveren, zullen ze die vet voorraad niet eens aanspreken.

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 07 mei 2013 15:30

Ik begrijp eigenlijk niet wat er zo erg is aan die hongerklop. Heb het wel 3x gehad en het voelt knap vervelend maar je gaat er niet aan dood. Even een stuk langzaam fietsen (afstappen nooit gedaan!), wat eten en weer gaan.

De gedachte aan "hongerklop" lijkt voor een hoop fietsers aanleiding om flink te gaan inslaan.
Mij ervaring is dat als je denkt dat je niet meer kunt je nog een heel eind kunt.
Om het leuk te houden heb ik altijd een ontbijtkoek bij me, maar gebruik het lang niet altijd. Zoals gezegd, onder de 60 km geen eten. Meestal in het begin van mijn fietsseizoen als de conditie nog wat te wensen over laat, dan kan de maag wel eens knorren onderweg.
older Budweiser

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8953
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 07 mei 2013 20:13

2x een flinke hongerklop gehad,tot duizeligheid toe,een drempel voelt dan als een bergetappe.
Ik schijn volgens mijn fietsvrienden heel veel te eten bij een 100km+ rit.
Ik voel me er wel prettig bij en het fietsgevoel is goed.
Langer dan 1,5 uur moet ik eten anders voel ik de benen leeglopen.
Maar ieder lichaam is anders en reageert anders.
Sensa GF White edition.
Cannondale Topstone 4.

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 07 mei 2013 23:04

Zit nu met knorrende maag tv te kijken, lijkt wel hongerklop:) . Niet gefietst vanavond, wat een plensbuien:(
en vandaag keurig op 2100 kcal uitgekomen.

....Zometeen dromen van mijn ochtend muesli....
older Budweiser

apojapo
Forum-lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 18 aug 2005 03:16

apojapo 07 mei 2013 23:59

@Knutmo,
Een glycogeenvoorraad met een capaciteit van rond de 500 gram bedoel je (waarvan 350gram in je spieren zijn opgeslagen) Met koolhydraten stapelen kan je dit dan wel weer verdubbelen.

De vetverbranding is altijd actief, zowel voor als tijdens de hongerklop. Echter werken onze witte spiervezels enkel op koolhydraten en die kunnen je dus niet meer helpen als je glycogeenvoorraad op is. De rode spiervezels werken op zowel koolhydraten als vet. Echter, wanneer je in een hoge intensiteit fietst, zal je relatief een stuk meer koolhydraten verbranden dan vetten en dus zal de vetverbranding op dat moment laag zijn. Een hongerklop zal dan veel heftiger zijn dan wanneer je rustig in d1 fietst omdat dan je vetbranding al op gang is.

Een prof heeft een veel betere vetverbranding dan een recreant, vooral in de hogere zones. Tijdens de Giro of de Tour verbranden ze echter zoveel dat ze dit niet allemaal op een normale manier kunnen aanvullen tijdens deze weken. Daarom is het voor hen belangrijk om ook tijdens het fietsen maximaal gebruik te maken van hun koolhydraatopname. Onder gelijke omstandigheden is een prof minder snel gevoelig voor een hongerklop. Ik neem trouwens aan dat je met kleinere reserve de glycogeenreserve bedoelt en niet de vetreserve.

Waarom zou je niet tijdens het fietsen je spierglycogeen aanvullen? Dit moet uiteindelijk toch gedaan worden en het zal zeker niet als vet worden opgeslagen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 mei 2013 09:57

Kilowatt schreef:Ik begrijp eigenlijk niet wat er zo erg is aan die hongerklop. Heb het wel 3x gehad en het voelt knap vervelend maar je gaat er niet aan dood. Even een stuk langzaam fietsen (afstappen nooit gedaan!), wat eten en weer gaan.
Dat ligt er nog al aan waar je grens legt tussen een beetje honger en een hongerklop. Een echte hongerklop is mij al lang niet meer overkomen, probeer dat namelijk wel te voorkomen want best is dat uiteindelijk volgens mij niet. Honger gevoel is wel op te lossen door gewoon regelmatig veel water te drinken, dat fopt 't lichaam een hele poos.
De definitie van een hongerklop is voor mij dat je echt niet meer vooruit komt en dat ik alles niet bijster goed meer zie.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 08 mei 2013 13:25

En dat zelfs een pas bemeste akker lekker hartig begint te ruiken. :lol:

Ik heb regelmatig een hongerklop. Gek genoeg op momenten dat ik eigenlijk niet eens ver aan het fietsen ben. Na een lange werkdag bijvoorbeeld. Als ik dan naar huis fiets zonder van tevoren een boterhammetje, dat loop ik risico. En geloof me, als je een echte hongerklop te pakken hebt, dan is iedere kilometer voor je gevoel gelijk aan een eeuwigheid.

De laatste jaren heb ik altijd wat reservevoeding in mijn rugzak zitten.

Gebruikersavatar
dtcrobin
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 24 feb 2013 14:30

Gebruikersavatar dtcrobin 10 mei 2013 21:29

roger68 schreef:Wil je afvallen, ga lekker wat sporten en zorg dat je een lange periode niet meer inneemt dan zo’n 2000kcal per dag. Vraagt zeker discipline en eerlijkheid naar jezelf en zal niet altijd even eenvoudig zijn (hou maar eens bij wat je op en dag eet en hoe snel/makkelijk je over de 2000kcal heen schiet). Beperk je (streven) daarnaast ook tot circa 0.5kg/week om het realistisch en gezond te houden.
Ga je bovenstaande 4~5 maanden volhouden en je zit op zo’n 83kg.
+1! De oplossing in een notedop!

Plaats reactie