hydraulische en schijfremmen op koersfiets?
Nieuw shifters heb je niet nodig tenzij je hydraulische schijfremmen wil. Mijn crosser heeft mechanische schijfremmen en daar zitten gewone shifters op. Ik heb gisteren toevallig een remtest gedaan. Van 50 naar 0 in 30 meter. Ik zal die truck ook eens gaan doen op een racer met gewone velgremmen. Eens kijken of die trager of rapper remt.
Live fast; die young. mijn blog
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Scheelt misschien wat ambulances tijdens de afdaling van de Glandon in de Marmotte... (minder warmteontwikkeling bij de band, minder klapbanden)
Ik zou het wel mooi vinden want de reden dat ik wielen verslijt is dat m'n velgen te dun worden door het slijten agv remmen. Voor standaard betere remkracht lijkt het me niet nodig, ik blokkeer eerder m'n wiel dan dat ik niet genoeg remkracht heb. Alleen in de regen zie ik wel voordelen. Afgelopen weekend in 1 wedstrijd (24 uur + regen) de remblokjes volledig opgemaakt, dat heeft ook gevolgen voor de velgranden. Ook zou ik dan eindelijk eens gaan rijden met carbonvelgen.
Er zal wel ongetwijfeld weer een nieuw fenomeen ontstaan bij de bange rijders: kokende olie. Dat is ook niet zo prettig en leidt tot opgave (ik heb hydraulische schrijfremmen op een race-tandem en dit heeft zich meerdere malen voorgedaan (nee, ik ben geen bange rijder maar met 180 kilo de col de la Madeleine af zit je over de limiet)).
Ik zou het wel mooi vinden want de reden dat ik wielen verslijt is dat m'n velgen te dun worden door het slijten agv remmen. Voor standaard betere remkracht lijkt het me niet nodig, ik blokkeer eerder m'n wiel dan dat ik niet genoeg remkracht heb. Alleen in de regen zie ik wel voordelen. Afgelopen weekend in 1 wedstrijd (24 uur + regen) de remblokjes volledig opgemaakt, dat heeft ook gevolgen voor de velgranden. Ook zou ik dan eindelijk eens gaan rijden met carbonvelgen.
Er zal wel ongetwijfeld weer een nieuw fenomeen ontstaan bij de bange rijders: kokende olie. Dat is ook niet zo prettig en leidt tot opgave (ik heb hydraulische schrijfremmen op een race-tandem en dit heeft zich meerdere malen voorgedaan (nee, ik ben geen bange rijder maar met 180 kilo de col de la Madeleine af zit je over de limiet)).
Mijn trainingen op bikeplanner.com
Kokende olie moet je toch echt wel je best voor doen (in het echt nog nooit van gehoord eigenlijk)henkv schreef:Er zal wel ongetwijfeld weer een nieuw fenomeen ontstaan bij de bange rijders: kokende olie. Dat is ook niet zo prettig en leidt tot opgave (ik heb hydraulische schrijfremmen op een race-tandem en dit heeft zich meerdere malen voorgedaan (nee, ik ben geen bange rijder maar met 180 kilo de col de la Madeleine af zit je over de limiet)).
Het is eerder vocht welke terecht is gekomen in de olie (met dus een veel lager kookpunt) welke zal gaan koken dan de remolie zelf (fade als gevolg van slechte remolie, de stoom (van het water) geeft een sponzig gevoel in de remhendel).
Heb je dit vaker dan is het met een betere regelmaat bleeden (en Dot 5 ipv Dot 4 gebruiken,hoger kookpunt, ook nat) van je remmen een oplossing.
Beter gezegd was het een bruggetje midden in het dorp, 3 mtr breed en inderdaad vrij steil. Maar de steilte alleen maakte niet dat je moest lopen, het was een combi van drukte door knelpunt en net na een stempelpost en door de regen dan ook onverantwoord om in die drukte op de fiets te stappen.amclassic-fan schreef:Hoe absurd steil was die brug dat je er lopend over heen moest?
Voor schijfremmen heb je nieuwe shifters, wielen, frame en voorvork nodig. Dure grap dus.
Nieuwe wielen begrijp ik, frame en voorvork zijn neem ik aan voor bevestiging van de remklauw, maar waarom zijn er precies nieuwe shifters nodig?
Het idee dat het onveilig is vanwege te snel stil staan vind ik overigens echt onzinnig, ik heb op een mountainbike nog nooit het gevoel gehad dat ik niet kon doseren, aan de andere kant is het wel fijn dat je na het rijden door een plas gewoon oid. weet dat je remmen gewoon als altijd zullen reageren.
Je hebt nieuwe shifters nodig omdat bij een koersvelo de remmen en de shifters meestal 1 geheel zijn. Je hebt dus nieuwe remmen/shifters nodig. Er zijn systemen zoals van Hope om mechanische remmen om te zetten in hydraulische, dit zou een oplossing kunnen zijn (maar lelijk, niet de beste oplossing) voor wie zijn shifters wil behouden.
Oh ja, dat is natuurlijk wel logisch....
Hoopte dat je er met nieuwe wielen wel zou zijn mits je de remklauw een beetje deftig zou kunnen bevestigen op een "standaard" frame. Dacht wel al dat dat een lastig verhaal zou zijn gezien bij alle verschillende modellen er een hoop variatie is in de vorm van de buizen.
Maar goed, misschien dat dat in de toekomst mogelijk is en anders (ooit) voor een volgend project maar op zoek gaan naar een compatible frame
Hoopte dat je er met nieuwe wielen wel zou zijn mits je de remklauw een beetje deftig zou kunnen bevestigen op een "standaard" frame. Dacht wel al dat dat een lastig verhaal zou zijn gezien bij alle verschillende modellen er een hoop variatie is in de vorm van de buizen.
Maar goed, misschien dat dat in de toekomst mogelijk is en anders (ooit) voor een volgend project maar op zoek gaan naar een compatible frame
Het argument wat Henk aanhaalt van het niet slijten van de (dure) velgen vind ik tot nu toe het enige argument waar ik wat voor voel.
Voor de rest zijn het toch de fabrikanten die hier weer voordelen uit gaan halen en wie er NU niet goed remt gaat het straks ook niet doen. Sterker een valselijk veilig gevoel zou wel eens voor meer gevaarlijke situaties kunnen leiden.
Voor de rest zijn het toch de fabrikanten die hier weer voordelen uit gaan halen en wie er NU niet goed remt gaat het straks ook niet doen. Sterker een valselijk veilig gevoel zou wel eens voor meer gevaarlijke situaties kunnen leiden.
Dat vind ik echt een beetje "oude mannen praat". Ik wil natuurlijk ook niet beweren de wijsheid in pacht te hebben, want puntje bij paaltje kun je er echt pas iets zinnigs over zeggen als het in de praktijk op grote schaal gebruikt wordt in de situaties waar in deze thread gesproken wordt. Maar veel van de aangehaalde punten lijken mij gewoon en kwestie van gewenning. Alleen op natte kasseien kan ik me wel voorstellen dat het effect iets te bruusk kan zijn, maar misschien is met verdere ontwikkeling ook nog wel meer controle haalbaar.
Ik wacht het even af allemaal. Ik rij ben nu de onorthodoxe rijder met latex biba's op carbon clinchers (voor echte bergen monteer ik wel wat anders) maar zie mezelf over 5 jaar een schijfrem racefiets aanschaffen voor het hooggebergte.
Het zal mogelijk zijn om carbon velgen te bouwen met een perfecte druppelvorm en een super laag gewicht. Dat zal een verbetering zijn voor hoge maar vooral voor lage carbon wielen. Dit gaat voor tubes en clinchers mooie stevige lage carbon wielen geven van >1000g/set voor in het gebergte.
Ik vraag me wel af wat we te zien gaan krijgen van merken welke nu schijfremmen leveren voor mountainbikes maar geen shifters. Gaan die er shifters bij maken? De vraag is dan welke? Het lijkt me dan het gemakkelijkst om de ontwikkeling vanuit de elektronische systemen door te trekken en dat deze fabrikanten shifters gaan maken welke met even welk elektronisch systeem te koppelen zijn.
Het zal mogelijk zijn om carbon velgen te bouwen met een perfecte druppelvorm en een super laag gewicht. Dat zal een verbetering zijn voor hoge maar vooral voor lage carbon wielen. Dit gaat voor tubes en clinchers mooie stevige lage carbon wielen geven van >1000g/set voor in het gebergte.
Ik vraag me wel af wat we te zien gaan krijgen van merken welke nu schijfremmen leveren voor mountainbikes maar geen shifters. Gaan die er shifters bij maken? De vraag is dan welke? Het lijkt me dan het gemakkelijkst om de ontwikkeling vanuit de elektronische systemen door te trekken en dat deze fabrikanten shifters gaan maken welke met even welk elektronisch systeem te koppelen zijn.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Zoveel carbon gaat er niet in de remrand specifiek zitten bij carbon velgen. Velgen enkel voor schijfremmen zijn echt niet op eens de helft van 't gewicht van de huidige velgen. Daarnaast moet je spaken toevoegen, kan je niet meer radiaal spaken, oftewel veel lichter gaat het er echt niet op worden.