Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ingevreten Body

pfff
Forum-lid
Berichten: 509
Lid geworden op: 26 jun 2009 10:45

pfff 28 jun 2013 10:17

Uitgaande van jouw foto schuift de boven kant van het onderdeel in de body en het brede gedeelte (onderkant op de foto) tegen de lagers. Kan ook niet andersom want dan krijg je de body niet in de naaf geschoven

jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1865
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

jwkeij 28 jun 2014 15:04

Om er niet nóg een topic voor te openen, het volgende:

Ik rijd met 52/36 en daardoor vaak op de 11 achter.
Nu is mijn body aan het inslijten, (vooruit, dat kan..) maar ook aan het uiteinde bij de lockring.
Mijn vraag is of dit kwaad kan of dat ik de body moet vervangen?
Afbeelding
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28063
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 28 jun 2014 15:10

Kan geen kwaad en is normaal.

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 28 jun 2014 16:11

heb je de lockring sterk genoeg aangedraaid? Veel mensen draaien die zo op de hand niet strak genoeg aan.

jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1865
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

jwkeij 28 jun 2014 17:11

Bedankt voor de reacties, stelt mij weer wat gerust.
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 28 jun 2014 17:59

jwkeij schreef:Bedankt voor de reacties, stelt mij weer wat gerust.
Je zou afhankelijk van jou casette verhouding ook 52-19 gaan rijden op het vlakke.
Dit zou ik nog doen bij een 25 tot 28 cassete, maar niet bij 21 of 23 casettes. Dan rijdt je namelijk constant met een ketting op een grote hoek.

fietsvogel
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 27 jul 2012 10:00

fietsvogel 28 jun 2014 22:57

jwkeij schreef:Om er niet nóg een topic voor te openen, het volgende:

Ik rijd met 52/36 en daardoor vaak op de 11 achter.
Nu is mijn body aan het inslijten, (vooruit, dat kan..) maar ook aan het uiteinde bij de lockring.
Mijn vraag is of dit kwaad kan of dat ik de body moet vervangen?
Afbeelding
Ik neem aan dat je dan op het voorblad rijdt?
Da's een flink verzet....

In het andere geval (kleine blad voor) loopt je ketting scheef en slijt alles snel...

jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1865
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

jwkeij 29 jun 2014 11:17

Rijd 9 van de 10x op de 36. Slijtage is op zich geen ramp, als er onderweg maar niks kapot gaat en ik over de kop sla, zegmaar.
Ik neem aan dat ik met een nieuwe body en een 38/39 binnenblad weer klaar ben en minder snel last heb van slijtage?
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28063
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 29 jun 2014 11:56

Je kunt ook voor een 50 buitenblad kiezen. Dan kun je vaker op het buitenblad rijden. Een 39 werkt nog beter, maar dan zul je moeten sleutelen als je naar de bergen gaat.

jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1865
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

jwkeij 29 jun 2014 12:05

Die 2x per jaar dat ik door de buitenlandse heuvels fiets.. Daar wil ik wel n binnenblad voor verwisselen.
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 29 jun 2014 13:26

Maar waarom rijdt je met 36*11 (à 37 km/u) als je dan ook 52*16 kunt rijden (à 37 km/u)?

Als je echt de hele tijd 37 ramt dan kun je beter op het buitenblad gaan rijden en als je langzamer rijdt dan 37 kun je beter het beentempo opvoeren en op de 12 of 13 gaan rijden.

Probeer ook de casette echt goed vast te zetten. 40Nm is veel vaster dan je denkt. Bij de meeste mensen is dat wel ongeveer maximale kracht met zo'n casette tool.

jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1865
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

jwkeij 29 jun 2014 13:46

Ik rijd natuurlijk niet constant zo hard, hè, Gerboon. ;) Maar kom toch wel steeds bij mijn laatste 5/6 kransjes uit in plaats van netjes in het midden van de cassette.
En waarom zo weinig buitenblad?
Hiervoor altijd met een 39 gereden en daar kon ik alles mee af. Had met die vertanding buitenblad zelden nodig, zit gewoon 'nog niet in m'n systeem' om even wat vaker op t buitenblad te schakelen.

En, oke, vast is vast. Thanks voor de tip!
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander

Plaats reactie