Pagina 3 van 4

Re: Ingevreten Body

Geplaatst: 28 jun 2013 10:17
door pfff
Uitgaande van jouw foto schuift de boven kant van het onderdeel in de body en het brede gedeelte (onderkant op de foto) tegen de lagers. Kan ook niet andersom want dan krijg je de body niet in de naaf geschoven

Re: Ingevreten Body

Geplaatst: 28 jun 2014 15:04
door jwkeij
Om er niet nóg een topic voor te openen, het volgende:

Ik rijd met 52/36 en daardoor vaak op de 11 achter.
Nu is mijn body aan het inslijten, (vooruit, dat kan..) maar ook aan het uiteinde bij de lockring.
Mijn vraag is of dit kwaad kan of dat ik de body moet vervangen?
Afbeelding

Re: Ingevreten Body

Geplaatst: 28 jun 2014 15:10
door havana
Kan geen kwaad en is normaal.

Re: Ingevreten Body

Geplaatst: 28 jun 2014 16:11
door Gerboon
heb je de lockring sterk genoeg aangedraaid? Veel mensen draaien die zo op de hand niet strak genoeg aan.

Re: Ingevreten Body

Geplaatst: 28 jun 2014 17:11
door jwkeij
Bedankt voor de reacties, stelt mij weer wat gerust.

Re: Ingevreten Body

Geplaatst: 28 jun 2014 17:59
door Gerboon
jwkeij schreef:Bedankt voor de reacties, stelt mij weer wat gerust.
Je zou afhankelijk van jou casette verhouding ook 52-19 gaan rijden op het vlakke.
Dit zou ik nog doen bij een 25 tot 28 cassete, maar niet bij 21 of 23 casettes. Dan rijdt je namelijk constant met een ketting op een grote hoek.

Re: Ingevreten Body

Geplaatst: 28 jun 2014 22:57
door fietsvogel
jwkeij schreef:Om er niet nóg een topic voor te openen, het volgende:

Ik rijd met 52/36 en daardoor vaak op de 11 achter.
Nu is mijn body aan het inslijten, (vooruit, dat kan..) maar ook aan het uiteinde bij de lockring.
Mijn vraag is of dit kwaad kan of dat ik de body moet vervangen?
Afbeelding
Ik neem aan dat je dan op het voorblad rijdt?
Da's een flink verzet....

In het andere geval (kleine blad voor) loopt je ketting scheef en slijt alles snel...

Re: Ingevreten Body

Geplaatst: 29 jun 2014 11:17
door jwkeij
Rijd 9 van de 10x op de 36. Slijtage is op zich geen ramp, als er onderweg maar niks kapot gaat en ik over de kop sla, zegmaar.
Ik neem aan dat ik met een nieuwe body en een 38/39 binnenblad weer klaar ben en minder snel last heb van slijtage?

Re: Ingevreten Body

Geplaatst: 29 jun 2014 11:56
door havana
Je kunt ook voor een 50 buitenblad kiezen. Dan kun je vaker op het buitenblad rijden. Een 39 werkt nog beter, maar dan zul je moeten sleutelen als je naar de bergen gaat.

Re: Ingevreten Body

Geplaatst: 29 jun 2014 12:05
door jwkeij
Die 2x per jaar dat ik door de buitenlandse heuvels fiets.. Daar wil ik wel n binnenblad voor verwisselen.

Re: Ingevreten Body

Geplaatst: 29 jun 2014 13:26
door Gerboon
Maar waarom rijdt je met 36*11 (à 37 km/u) als je dan ook 52*16 kunt rijden (à 37 km/u)?

Als je echt de hele tijd 37 ramt dan kun je beter op het buitenblad gaan rijden en als je langzamer rijdt dan 37 kun je beter het beentempo opvoeren en op de 12 of 13 gaan rijden.

Probeer ook de casette echt goed vast te zetten. 40Nm is veel vaster dan je denkt. Bij de meeste mensen is dat wel ongeveer maximale kracht met zo'n casette tool.

Re: Ingevreten Body

Geplaatst: 29 jun 2014 13:46
door jwkeij
Ik rijd natuurlijk niet constant zo hard, hè, Gerboon. ;) Maar kom toch wel steeds bij mijn laatste 5/6 kransjes uit in plaats van netjes in het midden van de cassette.
En waarom zo weinig buitenblad?
Hiervoor altijd met een 39 gereden en daar kon ik alles mee af. Had met die vertanding buitenblad zelden nodig, zit gewoon 'nog niet in m'n systeem' om even wat vaker op t buitenblad te schakelen.

En, oke, vast is vast. Thanks voor de tip!