Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Keuze hardtail 29-er

harrie
Forum-lid

harrie 19 jun 2013 20:34

Ik weet niet welke maat je wil, maar zag een aanbieding bij Mantel van een Bulls Copperhead plus 2012, volledig XT en Reba vork in 18 en 20 inch voor 1399. Mooie remmen, goede wielen en de kleurstelling vind ik persoonlijk geslaagder als van de 2013 modellen. Als ik niet een 21 of 22 inch frame nodig had was ik zeker gaan kijken.

harrie
Forum-lid

harrie 19 jun 2013 21:11

Om de verwarring of twijfel nog even wat groter te maken.
Deze kwam ik vanavond op mijn eigen zoektocht ook nog tegen. Zeer scherp geprijsd en ik vind het frame in één woord prachtig. En vooral op racefietsgebied ook nog een mooi merk.
http://www.wiggle.nl/wilier-503-xn-xt-2013/. € 1191 voor een voor het belangrijkste deel XT afgemonteerde fiets (alleen een FSA cranckstel) en REBA vork. Hoe Wiggle bekend staat weet ik niet. Nog niet naar gezocht.
Bij Salden kost deze fiets € 1399, maar heeft dan wel een XT cranck en een ander type Maxxix banden. Die crossmarx ben ik niet zo weg van. Zaten als 1e montage onder mijn Merida HFS. Vond ze zwaar rollen.
Volgens Wiggle zitten er onder hun geleverde fiets Maxxis Ikon banden. Die kwamen er in een test van O2 bikers heel goed af.

sjoerdth
Forum-lid

sjoerdth 20 jun 2013 11:14

Damn die Wilier is mooi en een goeie prijs, ik heb bij wiggle nog nooit iets gekocht, maar wat ik erover gehoord heb is het zeer positief.

Ik ben 1.86 met 86 cm bbl, dus ik denk dat ik een L/21 inch nodig heb, in cm is dat 52 en die is op de site ook beschikbaar bij Mantel, overigens is hij 1499 en niet 1399. Dan zou ik voor 100 meer eerder voor die Bushmaster gaan, maar ik vind die Willier voor veel goedkoper en mooier ook een mooie optie. Daar ga ik even de geometrie van bekijken.

harrie
Forum-lid

harrie 20 jun 2013 22:30

Kijk nog maar even bij de aanbiedingen bij Mantel voor de Bulls 2012 modellen. 1399 voor de Copperhead plus 2012.

sjoerdth
Forum-lid

sjoerdth 21 jun 2013 10:15

Dat is vreemd, ik was er eerst via google gekomen, misschien een gecachte pagina oid.

harrie
Forum-lid

harrie 26 jun 2013 17:54

Al wat gevonden? Ik heb de knoop doorgehakt. Bij wiggle de Wilier 503 XT besteld. Op zich een gok natuurlijk, want niet live gezien. Maar na zowat alles over deze fiets gelezen te hebben op het www ben ik ervan overtuigd een goede keuze te hebben gemaakt. En het prijsverschil tussen Wiggle en de NLaanbieders deed mij besluiten de Wilier bij Wiggle te bestellen. Bij de Wiggle aanbieding is de fiets uitgerust met de goede Maxxis ikon banden en hier met de veel mindere Maxxis crossmark.

sjoerdth
Forum-lid

sjoerdth 29 jun 2013 20:02

Ik was er ook vrij zeker van dat ik die Wilier zou gaan bestellen, hij was namelijk van de week weer 5% in prijs gedaald. Maar ik had al afgesproken met mijn FM om wat fietsen te gaan testen en omdat ze speciaal voor mij een andere maat in elkaar hadden gezet vond ik dat ik minstens even langs moest gaan om die moeite te belonen. Sowieso is rijden natuurlijk de beste test, dan wel niet off-road, maar genoeg stoepjes en paaltjes om een beetje te simuleren :) Dus vandaag ben ik inderdaad langs gegaan.

Ik heb uiteindelijk dus een paar modellen getest en ik vond er zoveel verschil in zitten qua geometrie en hoe de fiets aanvoelde dat ik daar al besloot dat ik het niet aandurfde via internet te bestellen. De Bulls die qua onderdelen bijvoorbeeld het beste was vond ik echt voor geen meter rijden, leek wel alsof er een vliegdekschip onder me zat. Met die wetenschap wat modellen geprobeerd die wat "agressiever" zouden moeten zijn en uiteindelijk bleef ik met een Scott Scale en een Giant XTC over. Deze voelden na genoeg hetzelfde, de Scott net iets wendbaarder, maar met de Giant had ik het idee sneller te kunnen accelereren en ik vond de Sram net iets lekkerder schakelen dan de Shimano op de Scott. Daarbij vond ik de Giant ook mooier en is het een hoogwaardiger frame van carbon en daarmee een wat beter punt om vanaf te upgraden zonder dat je een nieuwe frame hoeft.

Dus al met al wat meer geld uitgegeven dan gepland, maar wel enorm in mijn nopjes.Er zitten nu een paar Giant s-xc wielen in, die voelden wat minder dan die in de Scott, dus ik denk dat dat het eerst op de nominatie staat om te vervangen. Maar eerst maar eens even lekker rijden!

sjoerdth
Forum-lid

sjoerdth 01 jul 2013 13:03

Gisteren even een uurtje of 2 wezen peddelen. Een groot stuk daarvan helaas verhard, want de MTB route in Den Helder (voor zover te volgen) bleek er nogal genant miserabel bij te liggen. Volgende keer maar wat vroeger vertrekken en dan op het gemakkie naar Schoorl rijden, dat schijnt een heel wat beter parcours te zijn.

Nog wat "sfeerimpressies" ;)
Beetje jammer van dat plastic zakje:
Afbeelding

Het beest in 1st person actie:
Afbeelding

Wat is eigenlijk wijsheid qua afstelling? Ik ik iets met de afstelling van mijn racefiets en aan de hand daarvan de mtb afstellen?

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 01 jul 2013 14:07

Voor wat betreft de afstelling, je zadelhoogte en setback gelijk instellen en daarvan uit de rest.
Midden stuurpen bij een mtb staat ongeveer 4cm verder als bij de racefiets, dat kan ook 3 of 5 zijn, maarcdas een uitgangspunt.

Mooi fietsje trouwens!

sjoerdth
Forum-lid

sjoerdth 01 jul 2013 14:38

wasbeer2006 schreef:Voor wat betreft de afstelling, je zadelhoogte en setback gelijk instellen en daarvan uit de rest.
Midden stuurpen bij een mtb staat ongeveer 4cm verder als bij de racefiets, dat kan ook 3 of 5 zijn, maarcdas een uitgangspunt.
Merci!
wasbeer2006 schreef: Mooi fietsje trouwens!
et merci! :)

Wat betreft afstelling duidelijke taal, ga ik mee aan de slag. Had het idee dat er her en der nog wel een stukje geschoven kon worden. Was blij dat ik mijn schoenen na 1 keer stoppen al goed had gekregen.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 01 jul 2013 16:56

Mooi fietsje!! Wielen heb ik bij de mtb altijd een fijne upgrade gevonden, ivm het vele remmen en accelereren.
Zou zeker mijn eerste vervanging zijn in de toekomst.

Qua zadelhoogte: om de verwarring wat groter te maken.....ik rij altijd met een iets lagere zadelstand dan op de racer. Komt de wendbaarheid ten goede en steile afdalingen zijn stuk fijner. Maar das allemaal persoonlijk!
Less is bore

sjoerdth
Forum-lid

sjoerdth 01 jul 2013 17:23

daniel1975 schreef: Qua zadelhoogte: om de verwarring wat groter te maken.....ik rij altijd met een iets lagere zadelstand dan op de racer. Komt de wendbaarheid ten goede en steile afdalingen zijn stuk fijner. Maar das allemaal persoonlijk!
Daar dacht ik ook al aan, even kijken wat wijsheid is. Meeste mountainbike ervaring heb ik in het buitenland waar het allemaal een stuk meer op en af gaat en dan sta ik veel. Weet nog niet of dat hier op de rondes ook het geval zal zijn. In ieder geval moeten de edele delen ver genoeg van het zadel getild kunnen worden, want een zadel wat bij een hobbel in je kloten slaat is geen aanrader ;)

Plaats reactie