Agressie in het verkeer
Ach, ik ben eigenlijk wel redelijk vriendelijk in het verkeer en verleen vaak voorrang waar ik dat zelf eigenlijk heb. Maar als je 5 dagen per week werkt en 2 keer per dag op de fiets zit en te maken krijgt met fietsers die zich niet gewoon aan de regels houden en mij hinderen, dan gaat dat inderdaad op een gegeven moment wel flink irriteren.mj schreef:jij bent dus niet erg vriendelijk in het verkeer.
Overigens even de andere kant van het verhaal: Op de racefiets kom je ook heel vaak andere weggebruikers tegen die juist even vriendelijk zwaaien als je langsrijdt of die jouw als wielrenner voorrang geven bij een kruizing of rotonde, terwijl je dat eigenlijk niet hebt. Dan zwaai of knik ik natuurlijk altijd even vriendelijk.
Dit vind ik een behoorlijk asociale manier van doen. Het snelheidsverschil tussen racers en fietsers is behoorlijk hoog, en de belletjes van de meetse racers zijn nou ook weer niet zo hard. Voordat iemand het benul heeft om naar rechts te gaan, is het vaak te laat. Dat is vervelend, maar om nou vervolgens iemand met opzet af te snijden, met alle mogelijke gevaren van dien is werkelijk crimineel!klaasjenl schreef: -Fietst een fietser in het midden, dan bel ik eerst. Gaat hij/zij aan de kant, dan bedank ik en ga ik er langs. Gaat hij/zij niet aan de kant, dan druk ik mezelf er langs en stuur ik vlak voor de fietser scherp naar rechts om te laten zien waar je hoort te fietsen. Krijg ik dan commentaar, dan laat ik achter mijn rug de vinger zien en fiets ik door.
Wegen en fietspaden zijn bedoeld voor verkeersgebruik. Wees blij dat er zoveel gewone fietsers zijn in Nederland, daaraan hebben we dat prachtige fietswegennet te danken! Dat wij daar onze sport op uitoefenen is een mooie bijkomstigheid, maar ik zie mezelf als gast, die daar gedoogd wordt en gedraag me dus ook als zodanig.
[quote="carldv"] Wat me opviel was dat een aantal chauffeurs bijzonder heftig reageerde als er zich pelotonnetjes vormden. Nochtans staat de Belgische wegcode toe dat je buiten de bebouwde kom met twee naast elkaar fietst.
Zowel binnen als buiten de bebouwde kom mogen fietsers met 2 naast elkaar rijden, maar
art. 43.2. De fietsers die de rijbaan volgen, mogen met twee naast elkaar rijden, behalve wanneer het kruisen niet mogelijk is. Buiten de bebouwde kom moeten zij bovendien achter elkaar rijden bij het naderen van een achteropkomend voertuig.
Minder dan 15 fietsers Op een fietspad mag je steeds met twee of meer naast elkaar fietsen.
Op de rijbaan mag je binnen de bebouwde kom met maximaal 2 naast elkaar fietsen, tenzij een tegenligger niet kan kruisen.
Buiten de bebouwde kom moet je ook achter elkaar gaan rijden bij het naderen van een achteropkomend voertuig.
15 tot 50 fietsers
Zij mogen steeds met twee naast elkaar op de rijbaan rijden op voorwaarde dat zij gegroepeerd blijven.
De fietsers die met twee naast elkaar rijden, mogen slechts van de rechter rijstrook van de rijbaan gebruik maken. Als de rijbaan niet in rijstroken verdeeld is, mogen zij niet meer dan een breedte gelijk aan die van een rijstrook en in geen geval meer dan de helft van de rijbaan in beslag nemen.
Zowel binnen als buiten de bebouwde kom mogen fietsers met 2 naast elkaar rijden, maar
art. 43.2. De fietsers die de rijbaan volgen, mogen met twee naast elkaar rijden, behalve wanneer het kruisen niet mogelijk is. Buiten de bebouwde kom moeten zij bovendien achter elkaar rijden bij het naderen van een achteropkomend voertuig.
Minder dan 15 fietsers Op een fietspad mag je steeds met twee of meer naast elkaar fietsen.
Op de rijbaan mag je binnen de bebouwde kom met maximaal 2 naast elkaar fietsen, tenzij een tegenligger niet kan kruisen.
Buiten de bebouwde kom moet je ook achter elkaar gaan rijden bij het naderen van een achteropkomend voertuig.
15 tot 50 fietsers
Zij mogen steeds met twee naast elkaar op de rijbaan rijden op voorwaarde dat zij gegroepeerd blijven.
De fietsers die met twee naast elkaar rijden, mogen slechts van de rechter rijstrook van de rijbaan gebruik maken. Als de rijbaan niet in rijstroken verdeeld is, mogen zij niet meer dan een breedte gelijk aan die van een rijstrook en in geen geval meer dan de helft van de rijbaan in beslag nemen.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord.
fiedoo schreef: 15 tot 50 fietsers
Zij mogen steeds met twee naast elkaar op de rijbaan rijden op voorwaarde dat zij gegroepeerd blijven.
De fietsers die met twee naast elkaar rijden, mogen slechts van de rechter rijstrook van de rijbaan gebruik maken. Als de rijbaan niet in rijstroken verdeeld is, mogen zij niet meer dan een breedte gelijk aan die van een rijstrook en in geen geval meer dan de helft van de rijbaan in beslag nemen.
In de Tilff waren we met een paar duizend deelnemers en werden in de valleien spontaan pelotonnetjes gevormd. Iedereen wil wel even in het wiel zitten. Het feit dat de rijbaan breed genoeg was om gemakkelijk in te halen spoorde net sommige automobilisten aan om te gaan stunten. Hoog toerental, luid claxoneren, hoge snelheid en dan de pas afsnijden.
Ik had echt het gevoel dat fietsers niet gewenst waren.
Het is de verdraagzaamheid die soms ver te zoeken is die me stoort.
Claxoneren, middenvinger opsteken, roepen,... Uiteraard moet iedereen de (verkeers) regels respecteren. Een pelotonnetje dat de weg blokkeert en je vijf min. oponthoud bezorgt is niet leuk. Evenmin een fietser die op de Chambralle tegen vijf per uur over de weg zwalpt en je zo uit je ritme haalt of een ouder echtpaar dat op een zondagmorgen het fietspad blokkeert en (selectief?) doof is voor je belletje.
Allemaal vervelend maar echt niet het einde van de wereld. En zeker geen excuus om je ongemanierd of brutaal te gedragen.
het klinkt misschien wat clef maar we moeten toch proberen wat meer relaxed te zijn en gewoon te genieten van de dingen die we doen.
tarmac SL3
canyon ultimate AL
campa fan
canyon ultimate AL
campa fan
De situatie die ik beschrijf is niet wanneer ik in volle vaart aan kom rijden, op afstand even bel en er vanuit ga dat ik er dan zonder snelheid te minderen langs kan. Nee, dit is wanneer ik aan kom rijden, vaart minder tot ik net zo snel rijd als de fietser die ik wil inhalen, 2 of 3 keer bel, maar de fietser nog steeds geen ruimte geeft. Volgens mij heb ik dan wel genoeg geduld gehad, en is vrij duidelijk gebleken dat de persoon in kwestie gewoon schijt heeft aan alle andere verkeersdeelnemers, dus druk ik me er iets minder vriendelijk langs. Dat afsnijden doe ik vervolgens niet op een dusdanige manier dat de fietser in de remmen moet of van z'n fiets dondert, maar ik schuif dan ook niet netjes heel langzaam naar rechts zoals ik normaal zou doen.knutmo schreef:Dit vind ik een behoorlijk asociale manier van doen. Het snelheidsverschil tussen racers en fietsers is behoorlijk hoog, en de belletjes van de meetse racers zijn nou ook weer niet zo hard. Voordat iemand het benul heeft om naar rechts te gaan, is het vaak te laat. Dat is vervelend, maar om nou vervolgens iemand met opzet af te snijden, met alle mogelijke gevaren van dien is werkelijk crimineel!klaasjenl schreef: -Fietst een fietser in het midden, dan bel ik eerst. Gaat hij/zij aan de kant, dan bedank ik en ga ik er langs. Gaat hij/zij niet aan de kant, dan druk ik mezelf er langs en stuur ik vlak voor de fietser scherp naar rechts om te laten zien waar je hoort te fietsen. Krijg ik dan commentaar, dan laat ik achter mijn rug de vinger zien en fiets ik door.
Wegen en fietspaden zijn bedoeld voor verkeersgebruik. Wees blij dat er zoveel gewone fietsers zijn in Nederland, daaraan hebben we dat prachtige fietswegennet te danken! Dat wij daar onze sport op uitoefenen is een mooie bijkomstigheid, maar ik zie mezelf als gast, die daar gedoogd wordt en gedraag me dus ook als zodanig.
Hoezo minder asociaal? Er wordt nog steeds een middelvinger opgestoken om opgeklopte frustatie kenbaar te maken. In mijn optiek is dat niet sociaal. Ik bel op roep ook altijd en pas als ik een gaatje heb gekregen ga ik er langs. Ik laat nooit een middelvinger zien maar ga wel altijd direct daarna netjes rechts rijden.
Live fast; die young. mijn blog
-
- Forum-lid
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 03 apr 2011 16:12
- Locatie: Ljouwert
Mijns inziens is die middelvinger terecht wanneer iemand je dusdanig hindert, als iemand strontvervelend wil zijn & vervolgens een grote bek geeft moet ie het zelf maar weten; maar dan kan ie ook de vinger krijgen toch? Tuurlijk "why can't we just all get along", maar soms houdt het gewoon op.
Let me take you to the herding ground
- jeroenkuiper
- Forum-lid
- Berichten: 1090
- Lid geworden op: 31 mei 2010 00:20
- Locatie: wolvega
ach ja... dan ga je jezelf toch ook verlagen tot dat niveau, dat moet je toch ook niet willen....
ik heb er ook wel een paar keer mee te maken gehad, ik schud een keer mn hoofd en bedenk droevig hoe slecht het soms gesteld is met de asociaalheid van mijn medelanders.... maar je wint er niks mee door je te verlagen tot het niveau van die storende asociale medeweggebruiker...ik geef mijn medeweggebruikers ook de ruimte, van 95% krijg je die ruimte ook terug...
ik heb er ook wel een paar keer mee te maken gehad, ik schud een keer mn hoofd en bedenk droevig hoe slecht het soms gesteld is met de asociaalheid van mijn medelanders.... maar je wint er niks mee door je te verlagen tot het niveau van die storende asociale medeweggebruiker...ik geef mijn medeweggebruikers ook de ruimte, van 95% krijg je die ruimte ook terug...
Vorige week is mijn dochter onderuit gegaan, omdat ze geen voorrang kreeg van een automobilist. Ze kon de auto ontwijken maar schoof op het grind onderuit. Ik ben achter de auto aangereden en uiteindelijk stopte hij. Een man van , naar, later bleek, 70 jaar samen met zijn vrouw aan het toeren. Toen ik hem er op aan sprak zei hij doodleuk "" niks van gemerkt ook niet gezien dus moet ze zelf maar uitkijken!" Was niet voor rede vatbaar! Kon op een gegeven moment een klap voor mijn kop krijgen.... Ja als je 70 jaar bent zeg je soms hele stomme dingen. Met kenteken naar de politie geggaan maar die zeggen" tja er is geen sprake van een aanrijding dus wij kunnen er niets mee....." Volgende keer de auto toch maar voorzichtig mee pakken.
Geen zee te diep, geen berg te hoog.
Wat is dat voor een onzin? Als jij een auto die fout zit weet te ontwijken - lijkt me verstandiger dan ertegenaan te rijden - en daarna onderuit gaat kan de politie er niets mee omdat er geen aanrijding is??? Dus dan moeten we mensen die te hard rijden, door rood rijden, spook rijden etc ook allemaal laten gaan totdat het mis gaat?
Hoop dat je dochter en haar fiets er geen grote gevolgen aan hebben overgehouden.
Hoop dat je dochter en haar fiets er geen grote gevolgen aan hebben overgehouden.