Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Banden wilen niet goed om velgen

bertpleizier
Forum-lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 sep 2005 20:50

bertpleizier 21 jul 2013 15:11

Even brainstormen: bij mijn reguliere wielen steekt de velgrand (dus niet het remvlak van de velg) 1 mm boven het remblokje uit. Bij de reservewielen komt de velgrand 1 - 1,5 mm onder het remblokje. Dan kan er toch maar 1 conclusie zijn: de velg is in omtrek kleiner (afgezien van hoe dat kan)?

Je meet op deze manier gewoon de straal van de velgen. Precies op dezelfde manier als dat dat in een wielrichter gedaan wordt. Zou je mijn velgen hier dus inhangen, dan valt het rode puntje dus voorbij de rand van de reservevelg, terwijl bij mijn andere wielen het puntje de velgrand nog aanraak.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16417
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 21 jul 2013 21:54

Is dit topic gerelateerd aan je forum naam Bert PLEZIER en lig jij nu in een deuk van het lachen?

Voor mij heeft het alleszins lang genoeg geduurd.

Ga langs een fm.

Succes nog.
I know myself like no one else
Nothing to defend

bertpleizier
Forum-lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 sep 2005 20:50

bertpleizier 25 jul 2013 14:07

Even een update: ik heb bij de fietsenmaker dezelfde wielen gekocht als die onder mijn fiets zaten: Giant P-R2. Hier gingen de binnen- en buitenbanden (die niet om mijn andere reservewielen wilden) probleemloos om. Het probleem zit dus wel degelijk in de reservewielen die ik op Marktplaats gekocht heb en niet in de binnen en / of buitenband of in mijn (on)handigheid.

Dus BeOneCyclist, klimmer, lcsmt, thomwittendorp, opafiets en daniel1975, ondanks jullie ruime (fiets) en / of techniekkennis ben je nooit te oud om te leren. Blijf niet in je eigen gelijk geloven als een ander met een duidelijke foto en uitleg komt dat het niet lukt.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 25 jul 2013 14:13

Dat wordt dus weer een paar wielen op marktplaats zetten Bert... :(

bertpleizier
Forum-lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 sep 2005 20:50

bertpleizier 25 jul 2013 14:15

Haha, tja, inderdaad! Dat is het jammere van het verhaal, maar gelukkig heb ik uiteindelijk wel wat ik wilde: een paar reservewielen en nu ook nog eens precies dezelfde als die nu onder mijn fiets zitten.

olaf
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 14 mei 2005 23:51

olaf 25 jul 2013 22:23

Raar verhaal (ik ben te laat geloof ik) maar tussen merken wielen zit vaak een behoorlijk verschil in velggrootte en daarmee het gemak waarmee bandjes zich laten omleggen. Fullcrum/ campa zijn berucht "moeilijk" terwijl bv. Mavic relatief kleine wielen ("makkelijk") levert. Fullcrum beroept zich op veiligheid; bij een lekke band op hoge snelheid zal bij hun (grote) wielen de band niet snel van de velg raken, waardoor de kans groot is dat je de fiets veilig tot stilstand kunt brengen. Voor mij een reden om Mavic te prefereren; lekker makkelijk!

bertpleizier
Forum-lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 sep 2005 20:50

bertpleizier 25 jul 2013 22:52

Ik vind het ook gek. Het zijn overigens allemaal Giant velgen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39522
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 26 jul 2013 08:25

olaf schreef:. Fullcrum/ campa zijn berucht "moeilijk"
Wat een onzin!!!
Je loopt een jaar of wat (stuk of 6-7) achter. De oude lage velgen (zoals oud model Vento, Sirocco, huidige Neutron) zijn idd een ramp, maar vrijwel alle wielen met een G3 spaakpatroon (en die zijn er toch al heel wat jaartjes) gaan er gewoon goed omheen. Mijn vorige set Eurus (2006), de twee setjes Shamal (2009/2011), setje Zonda 2010 en de Fulcrum Quattro's (2012) hier in huis zijn totaal geen probleem.

En Mavic prefereren boven Campa-Fulcrum is net zoiets als roepen dat je liever een Dacia hebt dan een Audi :lol:

Wat de Giant wielen betreft: ik snap er geen hout van. Hoe wielen uit een en dezelfde serie anders zouden kunnen zijn.
Less is bore

bertpleizier
Forum-lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 sep 2005 20:50

bertpleizier 26 jul 2013 08:35

De wielen waar de banden niet om willen zijn niet hetzelfde als mijn andere wielen. Ze komen uit een andere serie.

Plaats reactie