Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Montage BB30 lager met loctite?

Gebruikersavatar
oldandslow
Forum-lid
Berichten: 657
Lid geworden op: 29 apr 2007 19:11

Gebruikersavatar oldandslow 04 mar 2014 21:32

wasbeer2006 schreef:Ik ga mijn lagers een merken en een paar ritjes doen. Ik kan me ook niet voorstellen dat je lagerschaal in de bracketschaal draait. (tenzij je lager vaststaat)

....
Wat was de uitkomst van je test wasbeer? Want volgens mij heb je wel degelijk een meedraaiende buitenring van je lager als de passing niet goed (te ruim) is. De ring gaat "walsen" onder invloed van de druk en draairichting van de kogels.
Overigens begrijp ik uit voorgaande reacties dat Loctite wel helpt, al gingen de ervaringen niet over een lange periode. Mijn ervaringen met BB30 zijn niet echt positief te noemen, maar dat is Hollowtech 2 in de MTB ook niet. Daar ga ik misschien wel weer een vierkante of octalink as in zetten. In de racer ga ik (goedkope) keramische lagers in zetten, wel met Loctite deze keer.
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works

ronaldmersie
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 feb 2011 21:45

ronaldmersie 19 apr 2014 10:48

Loctite 641 is een soort montagelijm van gemiddelde sterkte waarmee je je bottom bracket (of dat nu BB86 of BB30 of anders is maakt niet uit) in het frame te plaatsen en vast te zetten. Met 641 kun je het bottom bracket later ook weer verwijderen (wel zo handig).

Als je fiets bij het bottom bracket kraakt kan dat o.a. liggen aan:
- tolerantie tussen het bottom bracket en het frame (het BB kan dus bewegen = kraken)
- tolerantie op de as van je crankstel (tolerantie mag +/- 0.05 mm zijn, meer geeft gekraak, of je krijgt de as niet in je BB wanneer de tolerantie naar de andere kant uit slaat).

Je kunt dit beiden nameten met een digitale schuifmaat (geeft een indicatie).

Ik heb beide tegelijk gehad, dus tolerantie op het frame en op een Rotor 3D crank-as. Het BB is nu 'vastgeplakt' met loctite 641 en het crankstel is door Rotor vervangen. Nu nergens meer last van.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 19 apr 2014 11:49

Houdt er wel rekening mee dat de meeste varianten van loctite mits goed gemonteerd verwarmd moet worden om weer lost te gaan (en zeker bij een gemonteerde trapas wordt dat heel lastig, dat wat minder goed monteren is voor sommigen meteen de redding om te boel toch nog uit elkaar te krijgen).
641 is een lagerborgmiddel met vullende kracht (behoorlijk giftig en terecht enkel grotere hoeveelheden in de vakhandel verkrijgbaar) en (als noodoplossing!) enkel op speciaal ontvette metaaloppervlakken (dus voor kunststof/delrin bb30 oplossingen gaat dit niet werken dan zal een goede 2 komponentenlijm uitkomst moeten bieden)

xytras
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 12 jun 2006 17:26
Locatie: Roeselare, Belgie

xytras 20 apr 2014 14:59

Momenteel rij ik een scott foil met rotor 3df (30mm as) en rotor 4130 lagers. Bij kracht zetten, bergop/ wind op kop, krijg ik een gekraak van jewelste. Ook 'voel' ik dit soms bij het pedaleren. Kan ik besluiten dat een 30mm as en de rotor lagers dan toch geen goede match zijn met een foil bracket? Of zit de boel niet vast genoeg? Nochtans is de montage van de lagers met kopervet gebeurd.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13810
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 20 apr 2014 20:45

Een foil heeft toch een volcarbon frame, dus geen ingelijmde alu bus?
Ik zou daar geen koper vet tussen gebruiken, wat moet je met kopervet tussen plastic en carbon?

beetje gewoon vet is voldoende

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28042
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 20 apr 2014 20:54

Ik dacht dat kopervet ook inmiddels verouderd is? (Maar....)

xytras
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 12 jun 2006 17:26
Locatie: Roeselare, Belgie

xytras 20 apr 2014 21:38

wasbeer2006 schreef:Een foil heeft toch een volcarbon frame, dus geen ingelijmde alu bus?
Ik zou daar geen koper vet tussen gebruiken, wat moet je met kopervet tussen plastic en carbon?

beetje gewoon vet is voldoende
Geen idee. Ik zie dat ertussen zitten vanwege de fm.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4339
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 20 apr 2014 22:26

havana schreef:Ik dacht dat kopervet ook inmiddels verouderd is? (Maar....)
Ik heb het op advies van de FM ook gebruikt bij de montage van Campa UT cups in mijn alu frame (bsa). Zit perfect en kraakvrij, al sinds december.
Hij zei er wel bij dat het niet het officiële advies was, maar dat hij het zelf ook altijd deed.

I cannondale myself.
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 29 dec 2013 20:28

I cannondale myself. 21 apr 2014 08:53

Ja, locite wel of niet gebruiken.
Alles heeft te maken met de nauwkeurigheid van de lagerzittingen. De bedoeling is een lichte perspassing.
Dus het bracket moet een paar honderdste mm kleiner zijn dan de lagers. En dan ook mooi rond, zeg binnen 0,01mm.
Bij een verkeerde demontage of eerder montage, kan het zijn dat de zittingen buiten de toleranties vallen. De oplossing is dan in ons geval Loctite 641 http://www.loctite.nl/loctite-5284.htm? ... 000001FBVQ.
In mijn bike zit ook tijdens het aanzetten een tik, (eerste lagers) dus zal het ook loctite nodig zijn. Opzich niets mis mee.

Ik las ook iets over lagers die in de zitting meedraaien :| Ook al zitten de lagers los in het frame hier is eigelijk nooit sprake van mits de lagers goed lopen. Lopen de lagers erg zwaar ( dan is de lol van biken er wel af) en draaien de lagers in de zitting, weet je zeker dat de zitting gaar is.

Monteer dus de lagers met Loctite indien nodig, anders met dunne olie. Zeker niet met kopervet dit is veelste dik. Besteed veel aandacht bij de- en montage, de lagers er recht in en uit, en oefen de kracht op de buitenschaal.
Gas er op.

Gebruikersavatar
Soap
Forum-lid
Berichten: 2351
Lid geworden op: 28 aug 2013 16:01
Locatie: Pijnacker

Gebruikersavatar Soap 02 jun 2014 14:43

Na mijn ritje vandaag werd ik onderweg gek van het kraken van de linker crank.
Het lijkt te komen uit het bracket, is het dan aannemlijk dat ik ook hetzelfde kraakprobleem heb? Zoveel km heb ik nog niet gemaakt op de fiets, dus zou wel verbazend snel zijn.

BB30, FSA crank, CAAD10.

Wat is verstandig, maar laten checken door een FM maar?
Afbeelding
Canyon Ultimate CF SL team (2015)
Pinnacle Arkose 2 (2015)

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16488
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 02 jun 2014 16:27

Haal je wielen er even uit.
Aan de quick releases en de assen alles even reinigen.

Wielen terug in je frame en een testritje maken.

Succes.
Laatst gewijzigd door Lcsmet op 02 jun 2014 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.
I know myself like no one else
Nothing to defend

lurhstaap
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 31 mar 2010 16:13

lurhstaap 02 jun 2014 16:39

Ik heb dezelfde combi (CAAD10/FSA/BB30), en geregeld ook dezelfde tik/kraak. Tot nu toe was het bracket altijd de schuldige, niet de patten/assen of iets dergelijks. Dus waarschijnlijk moet je naar de FM voor extra vet (of zelf doen).

Plaats reactie