Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

na 15 jaar weer begonnen met trainen [update]

Monterrey
Forum-lid

Monterrey 10 aug 2013 12:19

nogmaals bedankt voor al jullie adviezen e.d.!

zo sinds 2 augustus een aantal trainingen in de benen, de trainingen zijn heerlijk, dingen zoals pijne kont, verveling. zijn na thuiskomst snel weer vergeten en eigenlijk wil ik zo snel mogelijk weer op fiets maar rust schijnt ook heel belangrijk te zijn en over enthousiast worden is een valkuil en daarnaast heb ik nog een familie die ook aandacht wil :lol:

dingen als GPS en strava maken trainingen interessant.
Daarnaast houd ik op voedingscentrum bij wat ik de hele dag zo eet, dit maakt me bewust wat ik eet, en zo zet ik een rem op mijn snoep gedrag.

Doel heb ik bijgesteld, naar op een gezond gewicht komen en conditionele verbetering. wel blijf ik zo veel mogelijk toertochten fietsen

wel merk ik nu dat als ik een trapfrequentie wil aanhouden tussen de 90 en de 100 dat ik een nieuwe voorblad nodig heb, nu zit er voor een 42 en 53 op. Ik zal eens gaan kijken of de grote blad de 42 kan worden, en er zal dan een nieuwe blad moeten komen die de binnenblad vervangt, ik weet nog niet welke maten er zijn maar ik denk aan een 38 o.i.d.

Stiekem let ik er erg op of er al conditionele verbetering is, maar die is waarschijnlijk zo klein dat die nog niet te merken/te zien. traplopen gaan nu wel zonder dat ik buiten adem raak, en het ademhaling door de dag heen blijft vrij rustig.

dat was het weer.

fietsforumlid
Forum-lid

fietsforumlid 10 aug 2013 15:09

Grote blad 42 gaat volgens mij niet lukken (lijkt me ook niet wenselijk overigens). De combinatie 50x39 lijkt me wel een goede. Voor kleiner dan 39 binnenblad moet je naar compact, althans dat is bij Shimano zo volgens mij.

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 10 aug 2013 15:20

Een shimano kan een binnenbad hebben van 38, campa 39. Dat binnenblad als buitenblad gebruiken zie ik niet zo zitten. Ik zou voor een 39 binnenblad gaan. Wat heb je achter als cassette staan? Ook wel leuk om te weten als je versnellingen gaat rommelen.

En zoals andere al eerder schreven:
Goed bezig!!
Live fast; die young. mijn blog

Monterrey
Forum-lid

Monterrey 11 aug 2013 16:24

ik rij dus het meest op op 42 x 23 of 25, enkel op 21, als het straks harder gaat waaien heb ik geen tandjes meer over plus dat het vervelend is als er twee tandjes tussen zit en ook fietst het op het binnenste tandje nooit lekker. fijner zou zijn als ik de ketting middel op de cassette kan leggen.

dat zou dan in mijn geval de 15 zijn dan zou ik voor 42 - 8 = 34 blad moeten hebben? of iets wat in 34 in de buurt ligt.

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 12 aug 2013 11:20

Goed bezig Monterrey,je gaat je steeds lekkerder voelen ook goed voor het thuisfront en kids,het is wel verslavend als je voelt dat het lekker gaat.
P.s ik heb van mijn 20 ste tot mijn 42ste niet gesport,sinds 3 jaar op de racebike en dat had ik 22jaar eerder moeten doen.
Keep going Monterrey.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

papsnoetn01
Forum-lid

papsnoetn01 12 aug 2013 17:22

Als je nu het meest gebruik maakt van 42*23 of 25 zal vervanging door een blad met 39 tanden niet veel soelaas bieden. Als je achter de 15 als uitgangspunt neemt zit je vooraan op een blad van 30t. Dit gaat -evenmin als de genoemde 34- niet op je huidige crankstel passen dus zou de eerder door @Crissiewizzie gememoreerde optie van een klimcassette (of m.b.-cassette, kan afhankelijk van je a-derailleur tot 32) de meest voor de hand liggende keuze zijn. Of je zou moeten switchen naar een triple crankstel, maar dan heb je waarschijnlijk ook een nieuwe shifter nodig.

Monterrey
Forum-lid

Monterrey 25 aug 2013 11:13

na ongeveer 1 maanden gefietst te hebben merk ik dat mijn conditie flink vooruit gegaan is.

ik merk dit het meest, dan ik nu niet meer met mijn hele lichaam en geest fiets, maar dat ik nu mijn benen als 2 cilinders hun werk kan laten doen, het bovenlichaam zit is rustig en mijn hoofd geniet van de natuur en meestal aangename gedachtes.

mijn ademhaling is door de dag vrij rustig, en mijn rust hartslag is een stukje naar beneden gegaan. Op dit ogenblik is mijn rusthartslag 57 en max hartslag 188, ook ben ik 4 kilo's afgevallen. Op Strava (Jelle Monterrey) merk ik ook dat ik sneller op sommige stukken fiets.

nieuwe voorblad of cassette hoeft nu niet, want ik fiets nu paar tandjes kleiner.

Monterrey

kenicky
Forum-lid

kenicky 25 aug 2013 11:41

Lekker. Verbetering (en paar kg afvallen) is altijd motiverend.

Goed bezig!
Er zijn geen slechte omstandigheden, alleen slechte excuses.

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 25 aug 2013 11:42

Kijk dat geeft motivatie! Betere conditie, vrije geest en - 4 kg. Ga door :mrgreen:
What makes the boat go faster?

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 25 aug 2013 13:07

Gefeliciteerd! :)
Veni. Vidi. Fietsie.

Plaats reactie