Merida Big Nine TFS XT-edition
Thanks Suntoro. Uiteindelijk moet je idd toch allemaal zelf uitvinden idd. Vorkpomp ging vandaag ook mee. Eens even een adapter scoren waarmee ik met mijn vorkpomp ook een frans ventiel op kan pompen zodat ik met 1 pomp beide kan doen en de druk aflezen.
Niet ideaal natuurlijk want je pompt je lens met die grote banden maar anders met een CO2 erop op druk brengen en dan langzaam leeg laten lopen met de vorkpomp. Laatste alleen maar om dynamisch te testen met vork en bandendruk en tevens te weten hoeveel Bar nu wel of niet prettig reed.
@ophetkantje. Laat je weten of de Merida Big Nine TFS XT-edition 'in da houze' is? Wat was je aanbieding?
Niet ideaal natuurlijk want je pompt je lens met die grote banden maar anders met een CO2 erop op druk brengen en dan langzaam leeg laten lopen met de vorkpomp. Laatste alleen maar om dynamisch te testen met vork en bandendruk en tevens te weten hoeveel Bar nu wel of niet prettig reed.
@ophetkantje. Laat je weten of de Merida Big Nine TFS XT-edition 'in da houze' is? Wat was je aanbieding?
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
Wat voor mij ook nog een punt was bij de keus .
De steekas achter,deze maakt het geheel stijver in de zijdelingse richting.
Dat hebben er niet veel in die prijsklasse.
Jammer dat de Merida dan weer niet de voorvork van de 1500 hiermee heeft uitgerust.
En de ruimte tussen achterband en frame is erg ruim voor een 29er.
Vond ik wel nodig .
Zeeuwse klei wil namelijk nog wel eens plakken.
De steekas achter,deze maakt het geheel stijver in de zijdelingse richting.
Dat hebben er niet veel in die prijsklasse.
Jammer dat de Merida dan weer niet de voorvork van de 1500 hiermee heeft uitgerust.
En de ruimte tussen achterband en frame is erg ruim voor een 29er.
Vond ik wel nodig .
Zeeuwse klei wil namelijk nog wel eens plakken.
Zij is ook tegen
- ophetkantje
- Forum-lid
- Berichten: 2213
- Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05
De Merida is gekocht, op mijn verzoek staat hij over 1 1/2 week klaar. Zorroi, deal heeft te maken met speciale btw actie bij deze dealer en mijn lidmaatschap van een wielerclub en hiermee samenhangende extra korting, scheelt uiteindelijk ca € 100 tov de door jou genoemde prijs.
Ach, ik zeg ook maar wat
OK.ophetkantje schreef:De Merida is gekocht, op mijn verzoek staat hij over 1 1/2 week klaar. Zorroi, deal heeft te maken met speciale btw actie bij deze dealer en mijn lidmaatschap van een wielerclub en hiermee samenhangende extra korting, scheelt uiteindelijk ca € 100 tov de door jou genoemde prijs.
Ga jer er nog andere banden op leggen? Zo ja, welke?
Benieuwd of bij jou de Remote Locking cable zo belachelijk lang is bij oplevering. Vandaag gefietst en tegelijk mijn bedovertrekken gedroogd Nu ingekort maar dat wilde ik al eerder doen. Zat niet echt in de weg maar toch ingekort.
Tevens een chainstay protector (ik had nog een oud stuurlint en heb dat gebruikt) erop gezet aangezien dat dunne plastic wat er standaard op zit de zaak echt niet beschermd bij hevig klapperen van de ketting (ketting spanning is goed) als je b.v. een trapje af gaat.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
- ophetkantje
- Forum-lid
- Berichten: 2213
- Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05
Overmorgen haal ik hem op, dus dan zal ik kijken hoe het met locking cable is. De banden laat ik even liggen, wil eerst eens kijken hoe dit bevalt. RIjd op mijn (versleten 26") met combinatie racing ralph noby nic, maar ben daar eigenlijk niet echt enthousiast over. Reed hiervoor met furious fred, vond ik een stuk prettiger. Dus nu eerst maar eens kijken hoe de standaard banden bevallen.
Ach, ik zeg ook maar wat
Mooi.
Nee, ik had niets tegen de Maxxis Crossmark 2.10 die er standaard op zaten maar wilde lager qua druk kunnen gaan ivm bepaald terrein. De Crossmarks 2.10 hebben een minimale druk 'nodig' van 2,5 Bar volgens Maxxis en in combinatie met een smallere band snijdt dat eerder ergens door dan dat het eroverheen rolt.
De Schwalbe RR 2.25 kunnen zoals gezegd van 1.8 Bar af.
De Maxxis leg ik wel op komende week als ik een langere rit over voornamelijk verhard of in ieder geval harde ondergrond ga rijden . Tweede wielset zou dus handig zijn maar daar ben ik naar aan het kijken en dat komt wel.
Ik ben ook benieuwd wat je vindt van het rechte stuur en hoe je dat ervaart bij wat langere ritten. Ik leg later wel uit waarom ik het vraag.
Nee, ik had niets tegen de Maxxis Crossmark 2.10 die er standaard op zaten maar wilde lager qua druk kunnen gaan ivm bepaald terrein. De Crossmarks 2.10 hebben een minimale druk 'nodig' van 2,5 Bar volgens Maxxis en in combinatie met een smallere band snijdt dat eerder ergens door dan dat het eroverheen rolt.
De Schwalbe RR 2.25 kunnen zoals gezegd van 1.8 Bar af.
De Maxxis leg ik wel op komende week als ik een langere rit over voornamelijk verhard of in ieder geval harde ondergrond ga rijden . Tweede wielset zou dus handig zijn maar daar ben ik naar aan het kijken en dat komt wel.
Ik ben ook benieuwd wat je vindt van het rechte stuur en hoe je dat ervaart bij wat langere ritten. Ik leg later wel uit waarom ik het vraag.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
- ophetkantje
- Forum-lid
- Berichten: 2213
- Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05
Ik rijd de RR en NN ook makkelijk met 1,5 bar, dus denk dat ik de Maxxis ook wel met 2 durf te rijden, we gaan het van het weekend eens rustig uitproberen.
Ach, ik zeg ook maar wat
- ophetkantje
- Forum-lid
- Berichten: 2213
- Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05
Nu twee keer echt mee weg geweest. Een keer ca 65 km en een keer 25 km. Echt off road, vaste routes en verbingingsstukken. Hij bevalt perfect, Veel comfortabeler dan mijn oude 26" en hij rolt echt super over wortels ed. Vork bevalt ook goed filtert goed en deining valt me niet tegen. Moet wel wennen aan het blazende geluid als je de vork niet helemaal op het haasje hebt staan, maar werking is boven verwachting. Banden rijd ik nu met 2,5 bar (net eronderder eigenlijk) en dit bevalt vooralsnog goed. Vind ze erg fijn lopen op de kleine stukjes weg die ik heb gereden en ruim voldoende grip in het zand als je onder een helling komt door de nopjes aan de buitenkant. Loszand rijd ik niet zo veel, denk dat ik de banden gewoon laat zitten en ze gewoon ga verslijten. Kortom ben er eigenlijk gewoon heel blij mee. Zondag denk ik voor het eerst een toertochtje, daarvoor heb ik hem eigenlijk aangeschaft, dus ben benieuwd.
Ach, ik zeg ook maar wat
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13781
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
2,5 bar is wel veel zeg, mijn ervaring is dat ik juist de 29 met 1 of 2 tiende minder rijd.
Dat je meer comfort uit de fiets haalt wil niet zeggen dat je je banden dan harder moet zetten. zeker als je daarvoor op 1.5 reed vind ik de stap wel enorm. kan iets met de banden te maken hebben.
Op een normaal parcours 2.0 achter en 1.8 voor met 2.25 en 80kg. Op meer specifiek parcoursen bvb LDL ga ik achter tot max 1.8 en voor tot 1.5 en op hele hoge snelheid weer net ff hoger 2.2 achter en 2.0 voor.
Dat je meer comfort uit de fiets haalt wil niet zeggen dat je je banden dan harder moet zetten. zeker als je daarvoor op 1.5 reed vind ik de stap wel enorm. kan iets met de banden te maken hebben.
Op een normaal parcours 2.0 achter en 1.8 voor met 2.25 en 80kg. Op meer specifiek parcoursen bvb LDL ga ik achter tot max 1.8 en voor tot 1.5 en op hele hoge snelheid weer net ff hoger 2.2 achter en 2.0 voor.
ophetkantje heeft er de orginele Maxxis Crossmarks 2.10 nog op liggen. Officieel is de minmale bandenspanning voor die 2.10 crossmarks 2,5 Bar.
Ik heb nu even de crossmarks 2.10 er ook op liggen met 2.6 Bar achter en 2.3 Bar voor maar dat was omdat ik de laatste rit merendeels off road over hard en opgedroogde ondergrond ging.
Die crossmarks 2.10 zijn tevens gezien het profile gewoon echte racers.
Gezien het weer/ondergrond voor morgen gaan er waarschijnlijk vanavond de Racing Ralphs 2.25 weer onder en dan met 2.2 Bar achter en 1.9 Bar voor. Ik zit nog even te twijfelen om een Nobby Nic 2.25 als voorband erop te zetten.
@ophetkantje. Hoe bevalt het rechte stuur zonder backsweep? Ik moest me dwingen om echt breed te gaan zitten om geen binnenwaartse knik in mijn pols te krijgen (door die knik dus verhoogde de druk op handen) en heb er dus een stuur opgezet met 10 graden backsweep. Tevens mijn Ergon GS2 wat naar voren gedraaid zodat onderarm-pols meer in lijn zitten.
Ik heb nu even de crossmarks 2.10 er ook op liggen met 2.6 Bar achter en 2.3 Bar voor maar dat was omdat ik de laatste rit merendeels off road over hard en opgedroogde ondergrond ging.
Die crossmarks 2.10 zijn tevens gezien het profile gewoon echte racers.
Gezien het weer/ondergrond voor morgen gaan er waarschijnlijk vanavond de Racing Ralphs 2.25 weer onder en dan met 2.2 Bar achter en 1.9 Bar voor. Ik zit nog even te twijfelen om een Nobby Nic 2.25 als voorband erop te zetten.
@ophetkantje. Hoe bevalt het rechte stuur zonder backsweep? Ik moest me dwingen om echt breed te gaan zitten om geen binnenwaartse knik in mijn pols te krijgen (door die knik dus verhoogde de druk op handen) en heb er dus een stuur opgezet met 10 graden backsweep. Tevens mijn Ergon GS2 wat naar voren gedraaid zodat onderarm-pols meer in lijn zitten.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13781
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik weet niet waar je morgen gaat rijden maar op een xc fiets vind ik een nn altijd overkill. Ik rijd maximaal met een roro voor, eigenlijk altijd tenzij ik zeker weet dat het kurk droog is dan een rara voor.
Altijd een rara achter echter rijd ik die nooit op als 20% van het profiel weg is rijd ik hem op asphalt op.
Zelf in de alpen en ardennen rijd ik zo. Maargoed een nn voor is niet fout ofzo, als je het prettig vind, banden zijn net als een zadel wel een persoonlijke kwestie.
Altijd een rara achter echter rijd ik die nooit op als 20% van het profiel weg is rijd ik hem op asphalt op.
Zelf in de alpen en ardennen rijd ik zo. Maargoed een nn voor is niet fout ofzo, als je het prettig vind, banden zijn net als een zadel wel een persoonlijke kwestie.