Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

aero of gewone spaak

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 08 sep 2013 20:12

spook schreef:Je moet wel ongeveer natuurkunde gestudeerd hebben, wil je iets van wielen begrijpen, begrijp ik.
Daarna hebben ze derivaten handel ontdekt en de wereld economie om zeep geholpen.
Zou jij die lui vertrouwen met je fiets wielen?

vw
Forum-lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 06 okt 2010 11:06

vw 08 sep 2013 21:05

amclassic-fan schreef:Je bent wel heel eigenwijs VW, 3 mensen proberen het uit te leggen, maar je blijft stug volharden.
Het is geen stug volharden. Ik ben het met jullie eens dat dikkere spaken een stijver wiel maken. Ik zeg alleen dat het slechts marginaal stijver is. En wel zo marginaal dat niemand dat ooit zal voelen. Ik zeg niet dat ik gelijk heb, ik zie het gewoon anders en ik heb nog geen argument gezien waardoor ik mijn mening bij moet stellen.

Kun jij aangeven waarom een dunne spaak niet 0,05 mm verder rekt zoals in het voorbeeld of waarom 0,05 mm meer rek in de spaak voelbaar moet zijn voor de fietser? Als je dat kan ben ik meteen om.

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 09 sep 2013 10:15

Maar wat is nu de invloed bij een gekruist spaakpatroon... Bij een radiaal gespaakt voorwiel zal het weinig uitmaken in sterkte of de spaken rond of plat zijn...

Maar in diverse achterwielen van me zie ik verschil.
- handgespaakt mtb velgrem wiel met ronde DT Swiss Competition spaken - extra spanningspunt bij kruispunt.
- handgespaakt racefiets wiel met platte Sapim CX-ray/sprint spaken - spaken liggen mooier over elkaar, lijkt het.
- DT Swiss Tricon mtb wiel met platte DT Swiss spaken - gekruiste spaken raken elkaar helemaal niet.

Kan je nu eigenlijk beter platte spaken elkaar onder spanning laten kruizen of ronde spaken? Persoonlijk vind ik dat dunne platte spaken elkaar mooier kruizen en ontstaat er minder groot extra spanningspunt (denk ik).

Overigens denk ik verder dat je de platte spaken voor een standaard naaf en velg gewoon neemt omdat je die mooier vindt... De gaten in de naafflens voor platte spaken zijn zo klein dat de optimale platte spaak daar toch niet door heen kan... Ik heb mijn Pro 3/CX ray-sprint/Kinlin setje zo laten spaken, omdat ik die platte spaken gewoon mooi vond... En goedkoper waren dan dunne DT Swiss spaken. Bredere platte spaken zoals in mijn DT Swiss Tricon wielen konden er helaas niet in... ;)

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9080
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 09 sep 2013 13:05

Vraag aan de spaak techneuten,mijn dt aerolite zijn op sommige plaatsen blauw uitgeslagen net of ze verwarmd zijn met een brander.Iemand een verklaring hier voor?
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

papsnoetn01
Forum-lid
Berichten: 273
Lid geworden op: 08 dec 2011 11:06
Locatie: almelo

papsnoetn01 09 sep 2013 13:30

Zonder het productieproces van deze spaken precies te kennen denk ik wel te weten wat hiervoor de reden is. Ervan uitgaande dat de aerovorm wordt verkregen door koudvervorming van het platte spaakgedeelte is het geen onredelijke veronderstelling dat de blauwe verkleuring een gevolg is van de verwarming die bij deze methode wordt toegepast om de nadelige effecten van de spanningsconcentraties die kunnen optreden bij de overgang van het platte naar het ronde spaakgedeelte te minimaliseren.

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 09 sep 2013 13:51

nijkie schreef:Vraag aan de spaak techneuten,mijn dt aerolite zijn op sommige plaatsen blauw uitgeslagen net of ze verwarmd zijn met een brander.Iemand een verklaring hier voor?
Dat is ook wel een beetje te zien bij de Sapim CX Ray spaken. Echt diepzwart zijn die ook niet...

Maar waardoor het komt geen idee, misschien door de manier van zwarten... Lijkt erop dat ze eerst de spaak fabriceren en het dan chemisch zwarten... (zoals ze messing nippels ook zwarten).

De witte DT Swiss spaken zijn gespoten/gecoat... Maar die coating is dan ook erg slecht en beschadigde erg snel... Ziet er nieuw mooier uit, maar voor metalen hebben ze vaak een andere manier voor het maken van een zwarte coating.

Maar het zou ook kunnen komen door het platwalsen...

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9080
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 09 sep 2013 20:36

Bedankt voor de duidelijke uitleg papsnoetn01 en Suntoro.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

Plaats reactie