Pagina 3 van 3
Re: aero of gewone spaak
Geplaatst: 08 sep 2013 20:12
door materialist
spook schreef:Je moet wel ongeveer natuurkunde gestudeerd hebben, wil je iets van wielen begrijpen, begrijp ik.
Daarna hebben ze derivaten handel ontdekt en de wereld economie om zeep geholpen.
Zou jij die lui vertrouwen met je fiets wielen?
Re: aero of gewone spaak
Geplaatst: 08 sep 2013 21:05
door vw
amclassic-fan schreef:Je bent wel heel eigenwijs VW, 3 mensen proberen het uit te leggen, maar je blijft stug volharden.
Het is geen stug volharden. Ik ben het met jullie eens dat dikkere spaken een stijver wiel maken. Ik zeg alleen dat het slechts marginaal stijver is. En wel zo marginaal dat niemand dat ooit zal voelen. Ik zeg niet dat ik gelijk heb, ik zie het gewoon anders en ik heb nog geen argument gezien waardoor ik mijn mening bij moet stellen.
Kun jij aangeven waarom een dunne spaak niet 0,05 mm verder rekt zoals in het voorbeeld of waarom 0,05 mm meer rek in de spaak voelbaar moet zijn voor de fietser? Als je dat kan ben ik meteen om.
Re: aero of gewone spaak
Geplaatst: 09 sep 2013 10:15
door Suntoro
Maar wat is nu de invloed bij een gekruist spaakpatroon... Bij een radiaal gespaakt voorwiel zal het weinig uitmaken in sterkte of de spaken rond of plat zijn...
Maar in diverse achterwielen van me zie ik verschil.
- handgespaakt mtb velgrem wiel met ronde DT Swiss Competition spaken - extra spanningspunt bij kruispunt.
- handgespaakt racefiets wiel met platte Sapim CX-ray/sprint spaken - spaken liggen mooier over elkaar, lijkt het.
- DT Swiss Tricon mtb wiel met platte DT Swiss spaken - gekruiste spaken raken elkaar helemaal niet.
Kan je nu eigenlijk beter platte spaken elkaar onder spanning laten kruizen of ronde spaken? Persoonlijk vind ik dat dunne platte spaken elkaar mooier kruizen en ontstaat er minder groot extra spanningspunt (denk ik).
Overigens denk ik verder dat je de platte spaken voor een standaard naaf en velg gewoon neemt omdat je die mooier vindt... De gaten in de naafflens voor platte spaken zijn zo klein dat de optimale platte spaak daar toch niet door heen kan... Ik heb mijn Pro 3/CX ray-sprint/Kinlin setje zo laten spaken, omdat ik die platte spaken gewoon mooi vond... En goedkoper waren dan dunne DT Swiss spaken. Bredere platte spaken zoals in mijn DT Swiss Tricon wielen konden er helaas niet in...
Re: aero of gewone spaak
Geplaatst: 09 sep 2013 13:05
door nijkie
Vraag aan de spaak techneuten,mijn dt aerolite zijn op sommige plaatsen blauw uitgeslagen net of ze verwarmd zijn met een brander.Iemand een verklaring hier voor?
Re: aero of gewone spaak
Geplaatst: 09 sep 2013 13:30
door papsnoetn01
Zonder het productieproces van deze spaken precies te kennen denk ik wel te weten wat hiervoor de reden is. Ervan uitgaande dat de aerovorm wordt verkregen door koudvervorming van het platte spaakgedeelte is het geen onredelijke veronderstelling dat de blauwe verkleuring een gevolg is van de verwarming die bij deze methode wordt toegepast om de nadelige effecten van de spanningsconcentraties die kunnen optreden bij de overgang van het platte naar het ronde spaakgedeelte te minimaliseren.
Re: aero of gewone spaak
Geplaatst: 09 sep 2013 13:51
door Suntoro
nijkie schreef:Vraag aan de spaak techneuten,mijn dt aerolite zijn op sommige plaatsen blauw uitgeslagen net of ze verwarmd zijn met een brander.Iemand een verklaring hier voor?
Dat is ook wel een beetje te zien bij de Sapim CX Ray spaken. Echt diepzwart zijn die ook niet...
Maar waardoor het komt geen idee, misschien door de manier van zwarten... Lijkt erop dat ze eerst de spaak fabriceren en het dan chemisch zwarten... (zoals ze messing nippels ook zwarten).
De witte DT Swiss spaken zijn gespoten/gecoat... Maar die coating is dan ook erg slecht en beschadigde erg snel... Ziet er nieuw mooier uit, maar voor metalen hebben ze vaak een andere manier voor het maken van een zwarte coating.
Maar het zou ook kunnen komen door het platwalsen...
Re: aero of gewone spaak
Geplaatst: 09 sep 2013 20:36
door nijkie
Bedankt voor de duidelijke uitleg papsnoetn01 en Suntoro.