Mavic Aksium, of toch iets anders?
Dit zijn alle CX modellen van Fulcrum: http://www.fulcrumwheels.com/en/collection/road/cx
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/
Dat weet ik ook niet. Waarom heeft de Red Wind XLR dan wel een CX versie? Dat zijn niet dezelfde naven als de 7. Dat is toch de gewone Red Wind?
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/
R3's hebben cup & conus lagers, alle CX versies hebben industrielagers. Waarschijnlijk zijn de cup & conus lagers niet extra goed af te dichten, de Red Wind XLR CX heeft immers ook industrielagers terwijl de normale versie wel cup & conus heeft.
Campagnolo Ultra Dork
Geen idee JPAR. Ik overweeg R3's aan te schaffen maar lees en hoor steeds meer over twijfelachtige lagerkwaliteit. Ben er nog niet uit. Mijn Aksiums gaan nu 23000km mee en vertonen slijtage in de lagering van het achterwiel en body. Voorwiel is nog prima.
Laatst gewijzigd door carel op 29 aug 2013 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
ik kan je nog weinig zinnigs over de kwaliteit van de lagers zeggen van de r3`s alleen dat ze erg lekker lopen
Maar ze zijn pas ca 700km oud na de winter kan ik je meer erover vertellen maar daar wil je vast niet op wachten
Maar ze zijn pas ca 700km oud na de winter kan ik je meer erover vertellen maar daar wil je vast niet op wachten
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike
Giant Ease e-bike
Ik zit ook over de R3 na te denken. Wil graag een beter setje, die ik ook in de bergen kan gebruiken. De Quattro's worden ook goed beoordeeld, maar zijn toch weer zwaarder. Mavic is ook al zoveel over gezegd en geschreven en wat denk je van de Eastons? Als je hier alle topics leest zijn er zoveel meningen en ervaringen, maakt het niet altijd makkelijker. Ik weet nog echt niet wat ik zal kopen. Denk dat het de Quattro of R3 wordt.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
De cup en cone naven zijn gewoon goed afgedicht, de constructie is een stuk duurzamer dan die van de goedkopere naven.Ernie C. schreef:R3's hebben cup & conus lagers, alle CX versies hebben industrielagers. Waarschijnlijk zijn de cup & conus lagers niet extra goed af te dichten, de Red Wind XLR CX heeft immers ook industrielagers terwijl de normale versie wel cup & conus heeft.
Google maar even "spaakbreuk Easton" (of in een andere taal)...
R3/Zonda of eventueel Shimano RS80/81 voor de rest is moeilijk om iets beters te krijgen in dat prijssegment.
In het goedkopere segment is wat Shimano minder maar ik moet zeggen dat mijn RS10's het prima uithouden.
R3/Zonda of eventueel Shimano RS80/81 voor de rest is moeilijk om iets beters te krijgen in dat prijssegment.
In het goedkopere segment is wat Shimano minder maar ik moet zeggen dat mijn RS10's het prima uithouden.
Campagnolo Ultra Dork
Maar er is toch een CX variant van de Red Wind XLR speciaal met industrielager ontwikkeld omdat die volgens Fulcrum beter afgedicht zouden zijn.amclassic-fan schreef:De cup en cone naven zijn gewoon goed afgedicht, de constructie is een stuk duurzamer dan die van de goedkopere naven.Ernie C. schreef:R3's hebben cup & conus lagers, alle CX versies hebben industrielagers. Waarschijnlijk zijn de cup & conus lagers niet extra goed af te dichten, de Red Wind XLR CX heeft immers ook industrielagers terwijl de normale versie wel cup & conus heeft.
Voor de rest 100% met je eens, de Dura Ace 7400 naven in mijn crosser worden al 20 jaar intensief gebruikt (bijna alleen modder en slecht weer) en lopen nog steeds perfect. Als je ze maar goed onderhoudt.
Campagnolo Ultra Dork
Met meer dan 95+ heb ook ik het probleem dat de spaken van de Aksium draaien, vooral aan de niet aandrijfzijde van het achterwiel. Draai ze regelmatig weer terug, en breng eventueel de spaak weer op 'juiste' spanning. Door er tegen aan te tokkelen hoor je aan het geluid wel of de spanning er af is (dof) of op spanning (hoge toon).ruud_k schreef:Ben 90+ kg, heb 2 jaar lang op de Aksiums gereden zonder problemen. Alleen de aero spaken willen nog wel eens draaien, ze zijn dan niet meer aero
Ook de stijfheid vond ik nog wel redelijk. Alleen bij gemiddelde snelheden van 33/34 per uur vond ik de stijfheid afnemen en natuurlijk bij het flink aanzetten na bochten etc.
Vaak ligt het wel/niet bombproof zijn van budget wielen ook wel eens aan het rijgedrag van de berijder...
Verder vind ik ook de stijfheid redelijk en ben het eens dat het bombproof zijn van de (budget)wielen wel erg op de proef worden gesteld door het rijgedrag van de berijder, maar ook door het wegdek. Betontegels, klinkerwegen, wildroosters o.i.d. zoals wij veel hebben in de polder is iets anders dan geasfalteerde fietspaden. Ben mij momenteel aan het oriënteren op een setje Fulcrums Racing Quattro. Deze lijken mij wat stijver, ook al door de hogere velg.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless