Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Mavic Aksium, of toch iets anders?

carel
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar carel 29 aug 2013 22:14

Bestaat er ook een CX versie van de R3 wielen of is de lagerconstructie daarvan al beter dan de ander modellen?

JPAR
Forum-lid HC

Gebruikersavatar JPAR 29 aug 2013 22:16

Dit zijn alle CX modellen van Fulcrum: http://www.fulcrumwheels.com/en/collection/road/cx
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

carel
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar carel 29 aug 2013 22:29

Had ik gezien, maar vroeg me af waarom de andere modellen geen CX versie hebben.

JPAR
Forum-lid HC

Gebruikersavatar JPAR 29 aug 2013 22:35

Dat weet ik ook niet. Waarom heeft de Red Wind XLR dan wel een CX versie? Dat zijn niet dezelfde naven als de 7. Dat is toch de gewone Red Wind?

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 29 aug 2013 22:37

R3's hebben cup & conus lagers, alle CX versies hebben industrielagers. Waarschijnlijk zijn de cup & conus lagers niet extra goed af te dichten, de Red Wind XLR CX heeft immers ook industrielagers terwijl de normale versie wel cup & conus heeft.
Campagnolo Ultra Dork

carel
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar carel 29 aug 2013 22:39

Geen idee JPAR. Ik overweeg R3's aan te schaffen maar lees en hoor steeds meer over twijfelachtige lagerkwaliteit. Ben er nog niet uit. Mijn Aksiums gaan nu 23000km mee en vertonen slijtage in de lagering van het achterwiel en body. Voorwiel is nog prima.
Laatst gewijzigd door carel op 29 aug 2013 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.

peter1981
Forum-lid

peter1981 29 aug 2013 22:41

ik kan je nog weinig zinnigs over de kwaliteit van de lagers zeggen van de r3`s alleen dat ze erg lekker lopen
Maar ze zijn pas ca 700km oud na de winter kan ik je meer erover vertellen maar daar wil je vast niet op wachten :P
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

JPAR
Forum-lid HC

Gebruikersavatar JPAR 29 aug 2013 22:49

Ik zit ook over de R3 na te denken. Wil graag een beter setje, die ik ook in de bergen kan gebruiken. De Quattro's worden ook goed beoordeeld, maar zijn toch weer zwaarder. Mavic is ook al zoveel over gezegd en geschreven en wat denk je van de Eastons? Als je hier alle topics leest zijn er zoveel meningen en ervaringen, maakt het niet altijd makkelijker. Ik weet nog echt niet wat ik zal kopen. Denk dat het de Quattro of R3 wordt.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 aug 2013 22:51

Ernie C. schreef:R3's hebben cup & conus lagers, alle CX versies hebben industrielagers. Waarschijnlijk zijn de cup & conus lagers niet extra goed af te dichten, de Red Wind XLR CX heeft immers ook industrielagers terwijl de normale versie wel cup & conus heeft.
De cup en cone naven zijn gewoon goed afgedicht, de constructie is een stuk duurzamer dan die van de goedkopere naven.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 29 aug 2013 22:56

Google maar even "spaakbreuk Easton" (of in een andere taal)...

R3/Zonda of eventueel Shimano RS80/81 voor de rest is moeilijk om iets beters te krijgen in dat prijssegment.
In het goedkopere segment is wat Shimano minder maar ik moet zeggen dat mijn RS10's het prima uithouden.
Campagnolo Ultra Dork

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 29 aug 2013 23:02

amclassic-fan schreef:
Ernie C. schreef:R3's hebben cup & conus lagers, alle CX versies hebben industrielagers. Waarschijnlijk zijn de cup & conus lagers niet extra goed af te dichten, de Red Wind XLR CX heeft immers ook industrielagers terwijl de normale versie wel cup & conus heeft.
De cup en cone naven zijn gewoon goed afgedicht, de constructie is een stuk duurzamer dan die van de goedkopere naven.
Maar er is toch een CX variant van de Red Wind XLR speciaal met industrielager ontwikkeld omdat die volgens Fulcrum beter afgedicht zouden zijn.

Voor de rest 100% met je eens, de Dura Ace 7400 naven in mijn crosser worden al 20 jaar intensief gebruikt (bijna alleen modder en slecht weer) en lopen nog steeds perfect. Als je ze maar goed onderhoudt.
Campagnolo Ultra Dork

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 06 sep 2013 12:32

ruud_k schreef:Ben 90+ kg, heb 2 jaar lang op de Aksiums gereden zonder problemen. Alleen de aero spaken willen nog wel eens draaien, ze zijn dan niet meer aero ;)

Ook de stijfheid vond ik nog wel redelijk. Alleen bij gemiddelde snelheden van 33/34 per uur vond ik de stijfheid afnemen en natuurlijk bij het flink aanzetten na bochten etc.

Vaak ligt het wel/niet bombproof zijn van budget wielen ook wel eens aan het rijgedrag van de berijder... :)
Met meer dan 95+ heb ook ik het probleem dat de spaken van de Aksium draaien, vooral aan de niet aandrijfzijde van het achterwiel. Draai ze regelmatig weer terug, en breng eventueel de spaak weer op 'juiste' spanning. Door er tegen aan te tokkelen hoor je aan het geluid wel of de spanning er af is (dof) of op spanning (hoge toon).

Verder vind ik ook de stijfheid redelijk en ben het eens dat het bombproof zijn van de (budget)wielen wel erg op de proef worden gesteld door het rijgedrag van de berijder, maar ook door het wegdek. Betontegels, klinkerwegen, wildroosters o.i.d. zoals wij veel hebben in de polder is iets anders dan geasfalteerde fietspaden. Ben mij momenteel aan het oriënteren op een setje Fulcrums Racing Quattro. Deze lijken mij wat stijver, ook al door de hogere velg. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie