Beste Soap, waar je je fiets koopt, is een belangrijk onderdeel van je keuzeproces. Maar we zijn zo teruglezend wel iets uit de bocht geschoten. Nou ja, laten we zeggen dat de diverse meningen hierover nu wel duidelijk zijn.
Vooropgesteld dat het toch vooral een persoonlijke keuze is en blijft, toch maar een poging wat dingen te roepen waar je wat aan hebt.
Bedenk om te beginnen dat je nog niet gewend bent aan de racefietszithouding. Dus waarschijnlijk zullen de meeste fietsen voor je gevoel niet echt lekker zitten. Laat je je toch door je gevoel leiden, zul je waarschijnlijk bij fietsen als een Specialized Secteur of een Giant Defy uit komen. Goede fietsen, maar wel heel comfortabel.
Verder zou ik een fiets kopen waar je niet na 2 jaar al op uitgekeken ben. Vergeet dat geleuter over later upgraden. Goed, een iets betere wielset kost je de kop niet, en als je het forum goed gelezen hebt, tel je pas mee als je andere wielen in je fiets gezet hebt (ongeacht de prijs van de fiets)
.
Dat betekent imho dat er in ieder geval een carbon voorvork op moet zitten en een goede groep. In het geval van Shimano minimaal een 105-groep (van de andere merken heb ik geen kaas gegeten). Tiagra is niet slecht, maar de 105 schakelt gewoon fijner en daar heb je gewoon plezier van. En daarbij is het net weer wat lichter.
Verschil in fietsgewicht ga je na verloop van tijd wel merken. Een lichte fiets accelereert net even vlotter. Vooral bij het aanzetten na bochten ed heb je daar plezier van, zeker als je in een groep fietst. Wat mij betreft ligt de grens op 9 kilo (is natuurlijk wel een persoonlijke mening).
De keuze tussen carbon en alu vind ik voor een starter niet zo relevant. Zeker, carbon heeft zekere voordelen, maar de vraag is of je daar direct profijt van hebt. Er zijn ook alu fietsen die onder de 9 kilo zitten, dus daar hoef je geen carbon voor te nemen. Plat gezegd en niet lullig bedoeld, leer eerst maar eens fietsen en ga je over een paar jaar hierover maar eens druk maken.
Een goed passend frame is nu even belangrijker, anders verlies je meteen alle plezier in het fietsen. Is dat toevallig een carbon, prima. Is het alu, ook prima.
Nogmaals, dit zijn mijn afwegingen en het zou zo maar kunnen dat iemand anders over kunnen denken.
Wat op dit moment aantrekkelijk is, is dat de 2013-modellen nu opgeruimd worden. Daardoor kun je een mooie fiets op de kop tikken. Probleem wil echter nog wel eens zijn dat niet alle framematen nog verkrijgbaar zijn. Laat je dan niet verleiden om een maatje groter of kleiner te nemen.
Je hebt zelf al aangegeven een zekere voorkeur te hebben voor een fm. Dat hij deze technisch bekwaam moet zijn, is belangrijk. Je zult echter ook een goed gevoel bij moeten hebben over zijn advies qua geometrie etc. En dat is iets heel persoonlijks.
Maar heb je die fm gevonden, dan wordt je keuze waarschijnlijk al snel beperkt tot de merken die hij voert. En dan wordt de keuze hopelijk wat overzichtelijker