Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.
-
Supergrover
- Forum-lid HC
Supergrover
10 okt 2010 17:07
rob74 schreef:@SuperGrovert,
Die link had ik ook al in topic geplaatst. Wellicht niet gezien door de TS of hij wil er gewoon perse niet op klikken. Als het mijn geld was, ging ik voor die aanbieding bij Salden.
+1
sorry, had niet gezien dat gij het was die de link plaatste, alle credits voor Rob74 dus...
-
shibata
- Forum-lid
shibata
10 okt 2010 23:34
Ik heb die link wel bekeken en ik houd hem ook zeker in de gaten maarrrrrr, ik ga niet over 1 nacht ijs met het kopen van andere wielen, ik vraag me namelijk echt af of de Easton Vista wielen echt veel stijver zullen zijn aangezien ze een gelijk aantal spaken gebruiken als de Shimano`s
Ik heb eigenlijk nog niet een éénduidig antwoord over de stijfheid van wielen in het algemeen, ik wil me er goed in verdiepen, en misschien kan ik bij de wielerzaak hier wel een aantal wielen proberen.
m.v.g. Marcel
-
eelcoz
eelcoz
10 okt 2010 23:36
Ik ben absoluut geen kenner op het gebied van wielen, maar voor zover ik weet betekent een gelijk aantal spaken niet dat de wielen niet stijver kunnen zijn. Als dat zo zou zijn, zou je voor de stijfheid van een wiel alleen maar het aantal spaken hoeven te tellen.
-
jpp
- Forum-lid
-
Contact
jpp
10 okt 2010 23:41
eelcoz schreef:Ik ben absoluut geen kenner op het gebied van wielen, maar voor zover ik weet betekent een gelijk aantal spaken niet dat de wielen niet stijver kunnen zijn. Als dat zo zou zijn, zou je voor de stijfheid van een wiel alleen maar het aantal spaken hoeven te tellen.
Dat lijkt mij ook. Bovendien hebben de genoemde Vista's zich vwb degelijkheid/stijfheid volgens mij al lang bewezen. Google maar even naar gebruikerservaringen.
... más allá ...
-
aapje
- Forum-lid
aapje
11 okt 2010 00:32
Stijfheid hangt af van drie variabelen:
- Stijfheid van de velg
- Stijfheid van de spaken
- Aantal spaken
Een wiel met relatief weinig spaken kan voldoende stijf zijn als de velg en de spaken voldoende stijf zijn. Bij weinig spaken is het effect van een spaakbreuk wel altijd veel groter dan bij veel spaken. Dus loop je het risico dat je bij een spaakbreuk niet verder kunt rijden.
-
aapje
- Forum-lid
aapje
11 okt 2010 00:42
shibata schreef:Je zou toch verwachten dat fabrieks wielen zeer nauwkeurig in elkaar zouden zitten, dat zou tegenwoordig met alle apparatuur wel mogelijk moeten zijn.
Het probleem is dat als je een spaak aandraait, je een draai in de spaak krijgt. Een spaakmachine voelt dit niet. Als je vervolgens met het wiel gaat rijden draait de spaak weer een beetje terug en is de spanning dus te laag. Dit is ook de reden dat veel mensen hun fabriekswielen na een paar ritjes weer laten naspannen.
Een handbouwer kan de draai voelen en dit oplossen door de spaak eerst te ver te draaien en dan weer een stukje terug. Dan is de draai in de spaak eruit en blijft de spaak op spanning. Easton wielen zijn trouwens allemaal handgebouwd, dus die hebben dit probleem niet.
-
shibata
- Forum-lid
shibata
11 okt 2010 10:48
Aapje schreef:Stijfheid hangt af van drie variabelen:
- Stijfheid van de velg
- Stijfheid van de spaken
- Aantal spaken
Een wiel met relatief weinig spaken kan voldoende stijf zijn als de velg en de spaken voldoende stijf zijn. Bij weinig spaken is het effect van een spaakbreuk wel altijd veel groter dan bij veel spaken. Dus loop je het risico dat je bij een spaakbreuk niet verder kunt rijden.
Bovenstaande is me ook duidelijk, maar als ik zoek op het net kom ik er niet achter welk wiel met hoeveel spaken nou bijv het stijfst is, bijv aan de hand van torsie metingen of zo.
groet marcel
-
aapje
- Forum-lid
aapje
11 okt 2010 13:07
shibata schreef:Bovenstaande is me ook duidelijk, maar als ik zoek op het net kom ik er niet achter welk wiel met hoeveel spaken nou bijv het stijfst is, bijv aan de hand van torsie metingen of zo.
Halverwege de pagina staan torsiemetingen:
http://www.rouesartisanales.com/article-23159755.html
De WH-R550 2007 hebben voor het achterwiel bij 42 N een deflectie van 1 mm. De Easton Vista SL 2007 hebben bij 50 N dezelfde deflectie. De Vista's zijn dus aanzienlijk stijver.
-
fietshotels
- Forum-lid
fietshotels
11 okt 2010 23:49
ik(92kg) ben deze zomer naar parijs gefietst met 15kg bagage
Mijn Fulcrum5 wielen gaven geen krimp.
Als je moe wordt en omlaag gaat kijken, moet je wel een mooie fiets zien, Cinelli
-
shibata
- Forum-lid
shibata
12 okt 2010 02:27
Aapje schreef:shibata schreef:Bovenstaande is me ook duidelijk, maar als ik zoek op het net kom ik er niet achter welk wiel met hoeveel spaken nou bijv het stijfst is, bijv aan de hand van torsie metingen of zo.
Halverwege de pagina staan torsiemetingen:
http://www.rouesartisanales.com/article-23159755.html
De WH-R550 2007 hebben voor het achterwiel bij 42 N een deflectie van 1 mm. De Easton Vista SL 2007 hebben bij 50 N dezelfde deflectie. De Vista's zijn dus aanzienlijk stijver.
:rolleye:
Kijk hier heb ik wat aan, ik ga dit ff goed bestuderen
Bedankt voor de info :d
-
ponsteen
- Forum-lid
ponsteen
12 okt 2010 11:59
Helaas zeggen deze testen niet alles. Belangrijk voor de praktijk is ook de sterkte van een wiel, volgens mij de maximale zijdelingse kracht die een wiel kan opvangen zonder slag op te lopen. Een hoge stijfheid gaat helaas niet altijd samen met een hoge sterkte.
Wel interessante leeskost... Je moet het toch doen met wat we hebben.
-
chrisje
- Forum-lid
chrisje
12 okt 2010 12:24
dit is idd wel een mooie conversatie, ik ben zelf ook op zoek naar nieuwe wielen. Heb nu fulcrum 5 2010, prima wielen hoor nog geen problemen mee gehad, maar wil in m'n willier wat lichtere wielen steken, ik zat zelf aan de shimano wh-rs80 te denken (1515 gram/set) 300 euri bij de oude vos
. Maar ook ik ben er nog niet helemaal uit. misschien is fulcrum 3 ook nog wel een optie.....
Bianchi Via Nirone alu/carbon ultegra .:. Wilier Izoard Ultegra .:. Stevens Manic XT