Pagina 3 van 5
Geplaatst: 10 okt 2010 17:07
door Supergrover
rob74 schreef:@SuperGrovert,
Die link had ik ook al in topic geplaatst. Wellicht niet gezien door de TS of hij wil er gewoon perse niet op klikken. Als het mijn geld was, ging ik voor die aanbieding bij Salden.
+1
sorry, had niet gezien dat gij het was die de link plaatste, alle credits voor Rob74 dus...
Geplaatst: 10 okt 2010 23:34
door shibata
Ik heb die link wel bekeken en ik houd hem ook zeker in de gaten maarrrrrr, ik ga niet over 1 nacht ijs met het kopen van andere wielen, ik vraag me namelijk echt af of de Easton Vista wielen echt veel stijver zullen zijn aangezien ze een gelijk aantal spaken gebruiken als de Shimano`s
Ik heb eigenlijk nog niet een éénduidig antwoord over de stijfheid van wielen in het algemeen, ik wil me er goed in verdiepen, en misschien kan ik bij de wielerzaak hier wel een aantal wielen proberen.
m.v.g. Marcel
Geplaatst: 10 okt 2010 23:36
door eelcoz
Ik ben absoluut geen kenner op het gebied van wielen, maar voor zover ik weet betekent een gelijk aantal spaken niet dat de wielen niet stijver kunnen zijn. Als dat zo zou zijn, zou je voor de stijfheid van een wiel alleen maar het aantal spaken hoeven te tellen.
Geplaatst: 10 okt 2010 23:41
door jpp
eelcoz schreef:Ik ben absoluut geen kenner op het gebied van wielen, maar voor zover ik weet betekent een gelijk aantal spaken niet dat de wielen niet stijver kunnen zijn. Als dat zo zou zijn, zou je voor de stijfheid van een wiel alleen maar het aantal spaken hoeven te tellen.
Dat lijkt mij ook. Bovendien hebben de genoemde Vista's zich vwb degelijkheid/stijfheid volgens mij al lang bewezen. Google maar even naar gebruikerservaringen.
Geplaatst: 11 okt 2010 00:32
door aapje
Stijfheid hangt af van drie variabelen:
- Stijfheid van de velg
- Stijfheid van de spaken
- Aantal spaken
Een wiel met relatief weinig spaken kan voldoende stijf zijn als de velg en de spaken voldoende stijf zijn. Bij weinig spaken is het effect van een spaakbreuk wel altijd veel groter dan bij veel spaken. Dus loop je het risico dat je bij een spaakbreuk niet verder kunt rijden.
Geplaatst: 11 okt 2010 00:42
door aapje
shibata schreef:Je zou toch verwachten dat fabrieks wielen zeer nauwkeurig in elkaar zouden zitten, dat zou tegenwoordig met alle apparatuur wel mogelijk moeten zijn.
Het probleem is dat als je een spaak aandraait, je een draai in de spaak krijgt. Een spaakmachine voelt dit niet. Als je vervolgens met het wiel gaat rijden draait de spaak weer een beetje terug en is de spanning dus te laag. Dit is ook de reden dat veel mensen hun fabriekswielen na een paar ritjes weer laten naspannen.
Een handbouwer kan de draai voelen en dit oplossen door de spaak eerst te ver te draaien en dan weer een stukje terug. Dan is de draai in de spaak eruit en blijft de spaak op spanning. Easton wielen zijn trouwens allemaal handgebouwd, dus die hebben dit probleem niet.
Geplaatst: 11 okt 2010 10:48
door shibata
Aapje schreef:Stijfheid hangt af van drie variabelen:
- Stijfheid van de velg
- Stijfheid van de spaken
- Aantal spaken
Een wiel met relatief weinig spaken kan voldoende stijf zijn als de velg en de spaken voldoende stijf zijn. Bij weinig spaken is het effect van een spaakbreuk wel altijd veel groter dan bij veel spaken. Dus loop je het risico dat je bij een spaakbreuk niet verder kunt rijden.
Bovenstaande is me ook duidelijk, maar als ik zoek op het net kom ik er niet achter welk wiel met hoeveel spaken nou bijv het stijfst is, bijv aan de hand van torsie metingen of zo.
groet marcel
Geplaatst: 11 okt 2010 13:07
door aapje
shibata schreef:Bovenstaande is me ook duidelijk, maar als ik zoek op het net kom ik er niet achter welk wiel met hoeveel spaken nou bijv het stijfst is, bijv aan de hand van torsie metingen of zo.
Halverwege de pagina staan torsiemetingen:
http://www.rouesartisanales.com/article-23159755.html
De WH-R550 2007 hebben voor het achterwiel bij 42 N een deflectie van 1 mm. De Easton Vista SL 2007 hebben bij 50 N dezelfde deflectie. De Vista's zijn dus aanzienlijk stijver.
Geplaatst: 11 okt 2010 23:49
door fietshotels
ik(92kg) ben deze zomer naar parijs gefietst met 15kg bagage
Mijn Fulcrum5 wielen gaven geen krimp.
Geplaatst: 12 okt 2010 02:27
door shibata
Aapje schreef:shibata schreef:Bovenstaande is me ook duidelijk, maar als ik zoek op het net kom ik er niet achter welk wiel met hoeveel spaken nou bijv het stijfst is, bijv aan de hand van torsie metingen of zo.
Halverwege de pagina staan torsiemetingen:
http://www.rouesartisanales.com/article-23159755.html
De WH-R550 2007 hebben voor het achterwiel bij 42 N een deflectie van 1 mm. De Easton Vista SL 2007 hebben bij 50 N dezelfde deflectie. De Vista's zijn dus aanzienlijk stijver.
:rolleye:
Kijk hier heb ik wat aan, ik ga dit ff goed bestuderen
Bedankt voor de info :d
Geplaatst: 12 okt 2010 11:59
door ponsteen
Helaas zeggen deze testen niet alles. Belangrijk voor de praktijk is ook de sterkte van een wiel, volgens mij de maximale zijdelingse kracht die een wiel kan opvangen zonder slag op te lopen. Een hoge stijfheid gaat helaas niet altijd samen met een hoge sterkte.
Wel interessante leeskost... Je moet het toch doen met wat we hebben.
Geplaatst: 12 okt 2010 12:24
door chrisje
dit is idd wel een mooie conversatie, ik ben zelf ook op zoek naar nieuwe wielen. Heb nu fulcrum 5 2010, prima wielen hoor nog geen problemen mee gehad, maar wil in m'n willier wat lichtere wielen steken, ik zat zelf aan de shimano wh-rs80 te denken (1515 gram/set) 300 euri bij de oude vos
. Maar ook ik ben er nog niet helemaal uit. misschien is fulcrum 3 ook nog wel een optie.....