2 x gevallen, 2 x wat gebroken. Valtechnieken?
Dan niet vergeten om je op tijd riempjes los te maken anders lig je alsnog op je knar.sloeren schreef:Setje pedalen met toeclips aanschaffen?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Bij een plotselinge/onvoorbereide val uit stilstaande positie kun je kampioen "pedaaluitklikker" zijn of kampioen "roller" zijn, het zal weinig effect hebben volgens mij. Mijn mening:
1] Eenmaal uit balans is er uit stilstaande positie geen houden meer aan.
2] Mocht het je toch lukken om aan de valzijde (eerste reactie) uit te klikken dan is de valhoek bepalend of je je been wel of niet kunt gebruiken om eventueel de val "te breken".
3] Dan zit je nog altijd met je andere voet ingeklikt waardoor je je fiets meeneemt in je val en er van rollen (zonder je fiets) geen sprake kan zijn.
4] Wat is je reactiesnelheid tijdens de val en/of schrik en ben je iemand die snel kan anticiperen?
5] Je hebt geluk dat je er zonder breuken van af komt of domme pech dat je iets breekt. (ongelukkig terechtkomt, ondergrond of een zwakker gestel hebt)
6] De praktijk meestal anders is dan een theorie.
7] We zijn groot geworden door vallen en opstaan
1] Eenmaal uit balans is er uit stilstaande positie geen houden meer aan.
2] Mocht het je toch lukken om aan de valzijde (eerste reactie) uit te klikken dan is de valhoek bepalend of je je been wel of niet kunt gebruiken om eventueel de val "te breken".
3] Dan zit je nog altijd met je andere voet ingeklikt waardoor je je fiets meeneemt in je val en er van rollen (zonder je fiets) geen sprake kan zijn.
4] Wat is je reactiesnelheid tijdens de val en/of schrik en ben je iemand die snel kan anticiperen?
5] Je hebt geluk dat je er zonder breuken van af komt of domme pech dat je iets breekt. (ongelukkig terechtkomt, ondergrond of een zwakker gestel hebt)
6] De praktijk meestal anders is dan een theorie.
7] We zijn groot geworden door vallen en opstaan
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Ik zie het probleem niet. Ik kan redelijk sur place staan. Dat lukt natuurlijk niet altijd volledig maar op tijd uitklikken is me dan nog altijd gewoon gelukt. Het moet gewoon automatisme worden. Het enige wat je moet doen is goed je balans aanvoelen. Het eerste stukje van je verstoring van balans is relatief traag. Dan moet je al reageren. Als je eenmaal valt ben je inderdaad al te laat.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Ik geloof dat ik dat als kind wel eens heb geprobeerd en toen kon ik het ook al niet. Ik heb niet de illusie dat ik het nu nog kan leren en waarom zou ik? Wat is er mis met afstappen vraag ik me af.
Veni. Vidi. Fietsie.
-
- Forum-lid
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 21 sep 2013 10:21
Zorg ervoor dat je je stuur vasthoud en bij landing een soort van rolbeweging kan maken. Bij opvangen met je handen kan je je pols breken.
Natuurlijk hangt het af van de situatie, zorg bij stilstaand vallen dat je niet de volledige klap met je heup opvangt.
Natuurlijk hangt het af van de situatie, zorg bij stilstaand vallen dat je niet de volledige klap met je heup opvangt.
Shut up legs!
- alpdhuez53:15
- Forum-lid
- Berichten: 2435
- Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
- Locatie: Deventer
- Contact
Gewoon twee keer pech gehad, wel goed om wat meer te oefenen met uitklikken. Zelf rij ik koersen en heb ik al heel wat valpartijen meegemaakt. Vaak val je op hogere snelheid waardoor je geen tijd hebt om als reflex je arm uit te steken. Je valt dan dus op je zij wat vaak een paar mooie schaafwonden oplevert. Ook een keer over de kop gevlogen met een mooie koprol maar dat was meer geluk dan wijsheid (valpartij bij eindsprint, stuurde in reflex naar links en werd over iemand gelanceerd waarbij ik op mn hoofd in grasberm belandde). Wel vorig jaar mn sleutelbeen gebroken. Toen werd ik vol in een bocht onderuit gereden en maakte ik ook een koprol waarbij ik echter landde op mijn schouder. Vraag me af of ik beter ga vallen met die snelheden als ik een valcursus volg.
Dat vergeet je maar één keer. Daarna weet je het echt wel.
(zelf enorm sloom omgestort bij een stoplicht in Dordrecht tijdens mijn eerste lange tocht...remmen...stoppen...afstappen, hmmm er was nóg iets)
(zelf enorm sloom omgestort bij een stoplicht in Dordrecht tijdens mijn eerste lange tocht...remmen...stoppen...afstappen, hmmm er was nóg iets)
Veni. Vidi. Fietsie.
haha, ik hoop dat de schade meeviel!TumTumTum schreef:Dat vergeet je maar één keer. Daarna weet je het echt wel.
(zelf enorm sloom omgestort bij een stoplicht in Dordrecht tijdens mijn eerste lange tocht...remmen...stoppen...afstappen, hmmm er was nóg iets)
Ik denk dat ik het nu al zo vaak gedaan heb (uitklikken) dat ik het hopelijk niet ga vergeten...