Vandaag naar Salden gereden voor nieuwe banden.
En hij zij qua grip kan het nu niet beter.
ik wist het zelf niet ; banden zonder profiel geven mer grip dan banden met profiel.
en de uitleg is zeer eenvoudig: het contactopp met de weg zo groot mogelijk houden en dan zit je met banden zonder profiel uitstekend.
BTW: ik wil zeker een pluim geven aan Salden qua service, had ook een probleem met de velgen en nu heeft hij er voor mij nieuwe Mavic Aksium velgen opgelegd. Zeker een vooruitgang op de vorige die ik had: Jalco DRX
Bandenkeuze voor de winter
Ga gewoon voor de Pro Race 2.
Zijn in dit geval betaalbaar en doen het uitstekend. Heb nog nooit lek gereden met de Pro Race 2 bandjes (en ik train ook gewoon in de regen).
Heb ze er altijd op liggen na het wedstrijdseizoen en gooi er in april weer nieuwe op.
Na de winter heb ik wel altijd een vierkante achterband, maar op tijd je banden van voor naar achter omzetten kan je wel een kilometer of 2500 fietsen deze winter
Zijn in dit geval betaalbaar en doen het uitstekend. Heb nog nooit lek gereden met de Pro Race 2 bandjes (en ik train ook gewoon in de regen).
Heb ze er altijd op liggen na het wedstrijdseizoen en gooi er in april weer nieuwe op.
Na de winter heb ik wel altijd een vierkante achterband, maar op tijd je banden van voor naar achter omzetten kan je wel een kilometer of 2500 fietsen deze winter
race | Kuota Kom - Dura Ace 7900 | FFWD F5R DT240 | Easton Orion II
2 crossers | Ridley X-Night custom - Dura Ace 7900 | 4x 38mm full carbon tubes - Moyon | 2x Ambrosio F20 - Dura Ace 7800
mtb | Giant XTC 29er Comp 1 | NoTubes custom wielset
2 crossers | Ridley X-Night custom - Dura Ace 7900 | 4x 38mm full carbon tubes - Moyon | 2x Ambrosio F20 - Dura Ace 7800
mtb | Giant XTC 29er Comp 1 | NoTubes custom wielset
zoals als gemeld: profiel zit alleen op een band vanwege de perceptie van de bandenkopers...
In het algemeen denkt men dat banden met profiel beter functioneren bij regen en/of slechtere ondergrond. Om aan dat onderbuik gevoel tegemoet te komen worden banden met profiel gemaakt. Dat scheelt namelijk aanzienlijk in de verkoopcijfers!
Waarmee niet gezegd is dat banden met profiel per definitie slecht zijn, ze zullen alleen net ietwat minder grip hebben.
Wat banddikte betreft, dit heeft ook een direct effect op comfort.
Maar bedenk dat niet elk frame een 28mm band aan kan;
23 past altijd, 25 vaak wel maar is niet 100% zeker
Vooral bij de frames gebouwd op earodynanimica kan het achterwiel dicht op de zitbuis geplaatst zijn zodat er geen ruimte voor een 28 mm band is...
In het algemeen denkt men dat banden met profiel beter functioneren bij regen en/of slechtere ondergrond. Om aan dat onderbuik gevoel tegemoet te komen worden banden met profiel gemaakt. Dat scheelt namelijk aanzienlijk in de verkoopcijfers!
Waarmee niet gezegd is dat banden met profiel per definitie slecht zijn, ze zullen alleen net ietwat minder grip hebben.
Wat banddikte betreft, dit heeft ook een direct effect op comfort.
Maar bedenk dat niet elk frame een 28mm band aan kan;
23 past altijd, 25 vaak wel maar is niet 100% zeker
Vooral bij de frames gebouwd op earodynanimica kan het achterwiel dicht op de zitbuis geplaatst zijn zodat er geen ruimte voor een 28 mm band is...
Experiment with your bike to get the best biking experience!
JeeK schreef:In het algemeen denkt men dat banden met profiel beter functioneren bij regen en/of slechtere ondergrond. Om aan dat onderbuik gevoel tegemoet te komen worden banden met profiel gemaakt. Dat scheelt namelijk aanzienlijk in de verkoopcijfers!
De reden is ongetwijfeld dat dit bij autobanden wel belangrijk is (vanwege aquaplaning), dus denken mensen dat het voor een fietsband ook nodig is. Maar een fietsband is geen autoband. Het risico op aquaplaning hangt namelijk af van de druk van de band en de snelheid waarmee je gaat. Bij 6 bar moet je meer dan 150 km/h gaan om te kunnen aquaplanen. Een autoband zit op minder dan 3 bar en dan kan aquaplanen al gebeuren bij 100 km/h.
Profiel kan trouwens wel helpen bij gravel, los zand, etc. Maar dan moet je een stuk meer profiel hebben dan uberhaupt op een raceband past. Bovendien wordt de grip door dat profiel dan minder op de gewone weg.
Kortom: zo min mogelijk profiel op een racefietsband.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1160
- Lid geworden op: 16 jan 2010 20:28
ik lees nu pas dit topic goed, maar is de reden dat je bent gevallen wel zo degelijk aan de band en ben je niet toevallig door olie gereden( dat was mijn laatste valpartij op de weg)
dat kan ook een reden zijn in combinatie met de natheid van het wegdek
dat kan ook een reden zijn in combinatie met de natheid van het wegdek
CANNONDALE SuperSix EVO sram red