Pagina 3 van 3

Geplaatst: 09 okt 2010 21:46
door rubenm
Vandaag naar Salden gereden voor nieuwe banden.
En hij zij qua grip kan het nu niet beter.
ik wist het zelf niet ; banden zonder profiel geven mer grip dan banden met profiel.
en de uitleg is zeer eenvoudig: het contactopp met de weg zo groot mogelijk houden en dan zit je met banden zonder profiel uitstekend.

BTW: ik wil zeker een pluim geven aan Salden qua service, had ook een probleem met de velgen en nu heeft hij er voor mij nieuwe Mavic Aksium velgen opgelegd. Zeker een vooruitgang op de vorige die ik had: Jalco DRX

Geplaatst: 10 okt 2010 23:03
door johny-boy
Volgens mij heeft het wel zin om te keizen voor iets bredere banden voor de winter. Dan heb je ook een groter contact opppervlak met de weg

Geplaatst: 10 okt 2010 23:16
door dmmdzm
Ga gewoon voor de Pro Race 2.
Zijn in dit geval betaalbaar en doen het uitstekend. Heb nog nooit lek gereden met de Pro Race 2 bandjes (en ik train ook gewoon in de regen).
Heb ze er altijd op liggen na het wedstrijdseizoen en gooi er in april weer nieuwe op.
Na de winter heb ik wel altijd een vierkante achterband, maar op tijd je banden van voor naar achter omzetten kan je wel een kilometer of 2500 fietsen deze winter ;)

Geplaatst: 12 okt 2010 00:14
door motta
johny-boy schreef:Volgens mij heeft het wel zin om te keizen voor iets bredere banden voor de winter. Dan heb je ook een groter contact opppervlak met de weg

+1 voor de 25 mm, wel minder druk steken nl. 5,5 à 6 bar

Geplaatst: 12 okt 2010 15:45
door jeek
zoals als gemeld: profiel zit alleen op een band vanwege de perceptie van de bandenkopers...

In het algemeen denkt men dat banden met profiel beter functioneren bij regen en/of slechtere ondergrond. Om aan dat onderbuik gevoel tegemoet te komen worden banden met profiel gemaakt. Dat scheelt namelijk aanzienlijk in de verkoopcijfers!

Waarmee niet gezegd is dat banden met profiel per definitie slecht zijn, ze zullen alleen net ietwat minder grip hebben.

Wat banddikte betreft, dit heeft ook een direct effect op comfort.
Maar bedenk dat niet elk frame een 28mm band aan kan;
23 past altijd, 25 vaak wel maar is niet 100% zeker
Vooral bij de frames gebouwd op earodynanimica kan het achterwiel dicht op de zitbuis geplaatst zijn zodat er geen ruimte voor een 28 mm band is...

Geplaatst: 12 okt 2010 17:40
door aapje
JeeK schreef:In het algemeen denkt men dat banden met profiel beter functioneren bij regen en/of slechtere ondergrond. Om aan dat onderbuik gevoel tegemoet te komen worden banden met profiel gemaakt. Dat scheelt namelijk aanzienlijk in de verkoopcijfers!


De reden is ongetwijfeld dat dit bij autobanden wel belangrijk is (vanwege aquaplaning), dus denken mensen dat het voor een fietsband ook nodig is. Maar een fietsband is geen autoband. Het risico op aquaplaning hangt namelijk af van de druk van de band en de snelheid waarmee je gaat. Bij 6 bar moet je meer dan 150 km/h gaan om te kunnen aquaplanen. Een autoband zit op minder dan 3 bar en dan kan aquaplanen al gebeuren bij 100 km/h.

Profiel kan trouwens wel helpen bij gravel, los zand, etc. Maar dan moet je een stuk meer profiel hebben dan uberhaupt op een raceband past. Bovendien wordt de grip door dat profiel dan minder op de gewone weg.

Kortom: zo min mogelijk profiel op een racefietsband.

Geplaatst: 12 okt 2010 17:51
door thomwittendorp
ik lees nu pas dit topic goed, maar is de reden dat je bent gevallen wel zo degelijk aan de band en ben je niet toevallig door olie gereden( dat was mijn laatste valpartij op de weg)
dat kan ook een reden zijn in combinatie met de natheid van het wegdek