Racefiets voor (ook) in de bergen. Waar let ik op?
-
- Forum-lid
- Berichten: 1696
- Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12
Met passende de geometrie zal langbenig of lang bovenlichaam bedoelt worden. De mensen met een lang bovenlichaam zijn beter af met een cannondale en ik dacht dat wilier ook een lange horizontale geo had. Ik heb zelf liever een kort frame omdat ik dan makkelijker ademhaal misschien is dat persoonlijk
Veel belangrijker dan de geometrie is naar mijn mening is de stijfheid van het frame en wielen. Het gaat bij de vrahgensteller om een fiets ook voor in de bergen. Juist hier komen de grote verschillen. Een stijf frame wil meteen vooruit wanneer je op de pedalen gaat staan. In de afdaling worden de verschillen nog groter. Het is niet leuk eerst een mooi frame uit te zoeken en dan met 60km in de remmen te knijpen omdat het frame gaat zwabberen.
Dat gaat nog meer voor de fietsers boven de 190cm en de 90kg en dat zijn er echt niet weinig
ik zou dus zeggen eerst stijfheidswaarden dan de geo en als derde moet het frame er ook nog gelikt uit zien
Het gezeur met mavic is dramatisch. Met de stand van zaken nu zou ik direct de mavic wielen verkopen en ruilen voor campa of fulcrum wielen
en in de bergen geen carbon dat geglibber met een beetje regen
Veel belangrijker dan de geometrie is naar mijn mening is de stijfheid van het frame en wielen. Het gaat bij de vrahgensteller om een fiets ook voor in de bergen. Juist hier komen de grote verschillen. Een stijf frame wil meteen vooruit wanneer je op de pedalen gaat staan. In de afdaling worden de verschillen nog groter. Het is niet leuk eerst een mooi frame uit te zoeken en dan met 60km in de remmen te knijpen omdat het frame gaat zwabberen.
Dat gaat nog meer voor de fietsers boven de 190cm en de 90kg en dat zijn er echt niet weinig
ik zou dus zeggen eerst stijfheidswaarden dan de geo en als derde moet het frame er ook nog gelikt uit zien
Het gezeur met mavic is dramatisch. Met de stand van zaken nu zou ik direct de mavic wielen verkopen en ruilen voor campa of fulcrum wielen
en in de bergen geen carbon dat geglibber met een beetje regen
dickygiovanni schreef:TS heeft een zak geld, en een selectie gemaakt qua groepset. Verder is alle info welkom. Miljoenen antwoorden mogelijk, behalve..peter1981 schreef:dickygiovanni schreef:Ik blijf het vreemd vinden. Als je een dergelijk bedrag wilt uitgeven aan een fiets, weet je toch zelf wel wat je wilt?!
Nog vreemder vind ik het overigens dat ts aangeeft dura ace of ultegra di2 te willen, en er toch al weer gauw iemand met red en record aan komt zetten..
Misschien denk TS wel dat Super record of SRAM een stuk duurder is dan Dura ace.
En volgens mij vraagt die om advies dus ik blijf het vreemd vinden dat er mensen zijn die alleen maar wat te zeuren hebben en dat terwijl TS misschien wel blij is met alle info die hij krijgt![]()
Net als Zorro zal ik niet meer reageren, damn wat een lange tenen..
Ik heb geen lange tenen maar jij praat voor de TS en zelf heb je totaal geen nuttige input gehad in dit topic op gemekker na.
En ik vind gewoon dat ik TS mag opmerken dat er in zijn prijsklasse ook andere groepen beschikbaar zijn.
Vaak wordt gedacht dat red of super record stukken duurder is en kwa losse groep is dat misschien zo maar als het op de fiets zit vaak niet.
Maargoed ook deze post is in princiepe topic vervuiling en heeft geen meerwaarde voor TS maar ik vond wel dat ik m`n punt mag duidelijk maken.
Maar zal hier ook niet meer op reageren en jij hebt al aangegeven dat je dat niet meer zou doen en ik denk dat als je niks toe te voegen hebt van info wat van belang kan zijn voor TS dat het ook totaal nutteloos is.
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike
Giant Ease e-bike
-
- Forum-lid
- Berichten: 955
- Lid geworden op: 06 feb 2013 20:33
Volgens mij word de factor van stijfheidswaarden hier nogal overschat.materialist schreef:
ik zou dus zeggen eerst stijfheidswaarden dan de geo en als derde moet het frame er ook nog gelikt uit zien
Een modern hi-end frame is in de regel meer dan afdoende stijf volgens mij.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1696
- Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12
GoldenRatio schreef:Volgens mij word de factor van stijfheidswaarden hier nogal overschat.materialist schreef:
ik zou dus zeggen eerst stijfheidswaarden dan de geo en als derde moet het frame er ook nog gelikt uit zien
Een modern hi-end frame is in de regel meer dan afdoende stijf volgens mij.
wanneer jij dat denkt moet het wel zo zijn
Jee wat een geïrriteerd antwoord, had je dan verwacht dat de oplossing voor je keuze kant en klaar wordt aan geleverdRdekleyn schreef:Ik heb me blijkbaar vergist in dit forum. Er zijn alleen maar mensen actief die willen zeuren en commentaar geven. Een forum is volgens mij bedoelt om vragen te stellen en niet om domme antwoorden te krijgen. Een dergelijk bedrag uitgeven en daar direct aan koppelen dat je dan wel weet wat je wilt, is het domste wat ik ooit gehoord heb. Of iedereen overal verstand van kan hebben. Maar goed, bedankt voor diegene die er serieus op ingaan. De andere, succes met je leven.
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Je moet knap je best doen om een slap carbon frame te maken met de huidige stand in de techniek.materialist schreef:GoldenRatio schreef:Volgens mij word de factor van stijfheidswaarden hier nogal overschat.materialist schreef:
ik zou dus zeggen eerst stijfheidswaarden dan de geo en als derde moet het frame er ook nog gelikt uit zien
Een modern hi-end frame is in de regel meer dan afdoende stijf volgens mij.
wanneer jij dat denkt moet het wel zo zijn
-
- Forum-lid
- Berichten: 1696
- Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12
Voor de top frames is dat zeker waar, beetje afhankelijk van de maat van het frame en je eigen gewicht.
Bij carbon frames in de onderste prijs range volgens mij niet.
Bij carbon frames in de onderste prijs range volgens mij niet.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
-
- Forum-lid
- Berichten: 1696
- Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12
Kijk eens naar het canyon topic, de aeroad.
Verder kunnen we nog een tijd praten over wat te slap is en de waarde van stijfheidsmetingen in een Duits tijdschrift. In roadbike staan ze op een rij. Ik ken geen andere bronnen waar je getallen vandaan moet halen.
Het gaat hier over bergen niet over de afsluitdijk. Ik vind het prettig dat een fiets meteen reageert als ik op een helling op de pedalen ga staan en nog meer dat de fiets niet gaat fladderen in de afdaling.
Dat is mijn persoonlijke voorkeur. Daarnaast zie ik dat veel mensen die al langer op de fiets zitten met een heel stijf frame aankomen. Bv pinarello dogma scoort hoog in stijfheidswaarden dat kan niet toevallig zijn. Het is naar mijn mening wel degelijk de moeite om meetwaarden te volgen.
Wat te slap is weet jij misschien maar er zijn fietsen tot 2000 euro met hoge stijfheidswaarden, ik denk dat die de voorkeur hebben.
Jij heb het laatste woord
Verder kunnen we nog een tijd praten over wat te slap is en de waarde van stijfheidsmetingen in een Duits tijdschrift. In roadbike staan ze op een rij. Ik ken geen andere bronnen waar je getallen vandaan moet halen.
Het gaat hier over bergen niet over de afsluitdijk. Ik vind het prettig dat een fiets meteen reageert als ik op een helling op de pedalen ga staan en nog meer dat de fiets niet gaat fladderen in de afdaling.
Dat is mijn persoonlijke voorkeur. Daarnaast zie ik dat veel mensen die al langer op de fiets zitten met een heel stijf frame aankomen. Bv pinarello dogma scoort hoog in stijfheidswaarden dat kan niet toevallig zijn. Het is naar mijn mening wel degelijk de moeite om meetwaarden te volgen.
Wat te slap is weet jij misschien maar er zijn fietsen tot 2000 euro met hoge stijfheidswaarden, ik denk dat die de voorkeur hebben.
Jij heb het laatste woord
Hallo Materialist,
heb me net even aangemeld, was ik toch al van plan om te doen en misschien heb ik nog wel wat bruikbare input. Ben zelf vorig jaar begonnen te Fietsen in mijn geval op een Focus Cayo Evo met SRAM Force compact groepset. Of het frame juist is voor je vind ik moelijk te zeggen, ik zat er wel meteen leker op maar na mijn eerste echte ritten was ik bang dat het frame te lang was (een L, 57cm ben zelf 186) omdat ik toch wat moest reiken (voor mijn gevoel) na een maand of 2 had ik dat helemaal niet meer en ik denk nu zelfs dat ik graag nog een iets grotere drop zou willen. Ik denk dat je dit toch pas echt weet nadat je een (specifiek) frame een tijd hebt bereden maar swa.
Je gaf aan dat je graag de bergen in wilt, ik weet niet hoe serieus je dit meende maar als je echt wilt gaan klimmen (stukken van gemiddeld 15% of meer) zoals bijvoorbeeld rond het lago Maggiore (waar ik deze nazomer was) dan is de groupset denk ik wel belangrijk.
Zelf wilde ik geen tripple, vind het niet mooi en ja mijn kwetsbare egootje kan er ook niet tegen. Heb zelf een compact 50/34 aangeschaft.Ik zou er dan zeker een losse 39 op zetten voor in NL, zodra je een beetje getraind hebt is de 34 echt te klein (mede omdat de kleinste 2 cassete wieltjes niet gebruikt kunnen worden op het binnenblad (zonder krakende/slijtende ketting) en opschakelen naar het buitenblad betekend dan ook achter meteen weer terug moeten schakelen. Komt er dan weer wat wind/ben je toch moe dan zit je weer te schakelen met een 34/50 combi. Met een 39 is dit perfect opgelost en die kun je er gewoon bij kopen (van bijvoorbeeld stronglight of TA). Begin je met een traditionele dubbel 53/39 dan kun je echter niet terug naar een 34 binnenblad.
Ik heb zelf een 27 als grootste cassette tandwiel, de shimano cassette tot 30 paste niet (kon ik niet naar opschakelen de achterderailleur zat er dan tegenaan). Met 34/27 kwam ik niet (echt) tegen stukken van plus 15% op (en die zin er genoeg in de echte bergen) en toch bleek ik helemaal niet zo'n beroerde klimmer op Strava (altijd bij de beste 1/3 zelfs 2x ergens in de toptien) en als ik me vergeleek met even snelle mensen hadden die vaak al 40k hoogtemeters oid gefietst dit jaar.
T'is niet om mezelf op de borst te kloppen (ben maar gewoon een beginnertje) en misschien heb jij wel een veel betere conditie/meer kracht maar iig is de optie om dan met een wifli (langere derailleur arm) van SRAM tot een 34 geloof ik achter op te schakelen dan wel heel erg fijn (misschien is zo groot nou ook weer niet direct nodig). Om heel eerlijk te zijn geloof ik niet dat er heel veel hier zijn die zomaar even met een 39/25 vrolijk de laatste 4 km van de klim naar Cicogna (oid) fietsen alhoewel ik al wel meerdere van dat soort commentaren heb gelezen. Ben er boven gekomen maar moest 4 x afstappen om de hartslag weer te laten dalen.
Volgens mij bestaan deze opties bij Shimano en Campagnolo niet. Wil je dus 2 bladen voor dan zou ik voor een SRAM compact gaan, kun je in NL goed uit de voeten met een los groter binnenblad en kun je ook echt gaan klimmen, ook als je jezelf tegenkomt in de bergen.
heb me net even aangemeld, was ik toch al van plan om te doen en misschien heb ik nog wel wat bruikbare input. Ben zelf vorig jaar begonnen te Fietsen in mijn geval op een Focus Cayo Evo met SRAM Force compact groepset. Of het frame juist is voor je vind ik moelijk te zeggen, ik zat er wel meteen leker op maar na mijn eerste echte ritten was ik bang dat het frame te lang was (een L, 57cm ben zelf 186) omdat ik toch wat moest reiken (voor mijn gevoel) na een maand of 2 had ik dat helemaal niet meer en ik denk nu zelfs dat ik graag nog een iets grotere drop zou willen. Ik denk dat je dit toch pas echt weet nadat je een (specifiek) frame een tijd hebt bereden maar swa.
Je gaf aan dat je graag de bergen in wilt, ik weet niet hoe serieus je dit meende maar als je echt wilt gaan klimmen (stukken van gemiddeld 15% of meer) zoals bijvoorbeeld rond het lago Maggiore (waar ik deze nazomer was) dan is de groupset denk ik wel belangrijk.
Zelf wilde ik geen tripple, vind het niet mooi en ja mijn kwetsbare egootje kan er ook niet tegen. Heb zelf een compact 50/34 aangeschaft.Ik zou er dan zeker een losse 39 op zetten voor in NL, zodra je een beetje getraind hebt is de 34 echt te klein (mede omdat de kleinste 2 cassete wieltjes niet gebruikt kunnen worden op het binnenblad (zonder krakende/slijtende ketting) en opschakelen naar het buitenblad betekend dan ook achter meteen weer terug moeten schakelen. Komt er dan weer wat wind/ben je toch moe dan zit je weer te schakelen met een 34/50 combi. Met een 39 is dit perfect opgelost en die kun je er gewoon bij kopen (van bijvoorbeeld stronglight of TA). Begin je met een traditionele dubbel 53/39 dan kun je echter niet terug naar een 34 binnenblad.
Ik heb zelf een 27 als grootste cassette tandwiel, de shimano cassette tot 30 paste niet (kon ik niet naar opschakelen de achterderailleur zat er dan tegenaan). Met 34/27 kwam ik niet (echt) tegen stukken van plus 15% op (en die zin er genoeg in de echte bergen) en toch bleek ik helemaal niet zo'n beroerde klimmer op Strava (altijd bij de beste 1/3 zelfs 2x ergens in de toptien) en als ik me vergeleek met even snelle mensen hadden die vaak al 40k hoogtemeters oid gefietst dit jaar.
T'is niet om mezelf op de borst te kloppen (ben maar gewoon een beginnertje) en misschien heb jij wel een veel betere conditie/meer kracht maar iig is de optie om dan met een wifli (langere derailleur arm) van SRAM tot een 34 geloof ik achter op te schakelen dan wel heel erg fijn (misschien is zo groot nou ook weer niet direct nodig). Om heel eerlijk te zijn geloof ik niet dat er heel veel hier zijn die zomaar even met een 39/25 vrolijk de laatste 4 km van de klim naar Cicogna (oid) fietsen alhoewel ik al wel meerdere van dat soort commentaren heb gelezen. Ben er boven gekomen maar moest 4 x afstappen om de hartslag weer te laten dalen.
Volgens mij bestaan deze opties bij Shimano en Campagnolo niet. Wil je dus 2 bladen voor dan zou ik voor een SRAM compact gaan, kun je in NL goed uit de voeten met een los groter binnenblad en kun je ook echt gaan klimmen, ook als je jezelf tegenkomt in de bergen.
beetje vreemd verhaal ........als je echt wilt gaan klimmen (stukken van gemiddeld 15% of meer) zoals bijvoorbeeld rond het lago Maggiore................alpe d'huez komt nergens boven de 15% is dus geen echt klimmen, ventoux calibier croix de fer hetzelfde en zijn dus ook niet echte klimmen ............ ![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)