Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Investeren in gereedschap, welk merk?

zlyrinx
Forum-lid

zlyrinx 30 okt 2013 21:01

@lugosi
Ik kan alleen spreken uit eigen ervaring en mijn ervaring met cyclus zijn gewoon niet goed, zo simpel is het. Door de matige afwerking paste mijn mijn cassetteafnemer niet en moest ik dus eerst de braampjes verwijderen voordat ie het deed. Mijn spaaksleutel was dus slap, want hij was na drie keer gebruiken uitgesleten. In mijn ogen wordt er dan of gebruik gemaakt van slap materiaal, of de passing was niet goed genoeg. Idem voor mijn kettingpons, na een paar keer gebruikt te hebben was de pin verbogen. Je mag het met me oneens zijn, en misschien heb ik gewoon pech, maar in verhouding met andere gereedschappen ben ik verre van onder de indruk.

alpdhuez53:15
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 30 okt 2013 21:20

Ik heb een mix van Tacx, Parktool, BBB, Pro, Xtreme (huismerk Rose) en dan vergeet ik nog wat merken. Ik kijk per onderdeel wat ik nodig heb. Vooral met imbus en torx belangrijk om te investeren in wat goeds: zonde als je door slecht passend gereedschap boutjes sloopt. Ik heb al het gereedschap plus zaken als vet, ringetjes ed in één gereedsschapskoffer zitten. Gaat bijna altijd mee naar koersen en als ik op (fiets)vakantie ben. Ik heb ook een wielrichter, van Minoura. Die staat op de nominatie om vervangen te worden (vind hem niet zo nauwkeurig, wiel gaat gauw scheefzitten met inklemmen). Op het verlanglijstje staat de TS 2.2 van Parktool. Is duur maar volgens mij wel goed. Iemand eventueel een tip wat nog meer goed is qua wielrichters (wil zelf wielen gaan bouwen).

rennsport
Forum-lid

rennsport 30 okt 2013 21:38

Brengt heel wat los zo'n topic, bedankt iedereen voor de snelle reacties. Ik heb een duidelijk beeld gekregen welke kant ik op wil.

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 30 okt 2013 21:47

zlyrinx schreef:@lugosi
Ik kan alleen spreken uit eigen ervaring en mijn ervaring met cyclus zijn gewoon niet goed, zo simpel is het. Door de matige afwerking paste mijn mijn cassetteafnemer niet en moest ik dus eerst de braampjes verwijderen voordat ie het deed. Mijn spaaksleutel was dus slap, want hij was na drie keer gebruiken uitgesleten. In mijn ogen wordt er dan of gebruik gemaakt van slap materiaal, of de passing was niet goed genoeg. Idem voor mijn kettingpons, na een paar keer gebruikt te hebben was de pin verbogen. Je mag het met me oneens zijn, en misschien heb ik gewoon pech, maar in verhouding met andere gereedschappen ben ik verre van onder de indruk.
Had je wel de juiste maat van sleutel (3.20 3.25 3.40 3.45 4.30 of 4.40)?
Het lijkt me bijzonder sterk dat je met een messing (of alu) nippel een stalen sleutel gaat beschadigen na een paar keer gebruiken, als je die oordeelkundig gebruikt.

Wat je vertelt strookt gewoon niet met mijn ervaring, en die van de meeste cyclus tools gebruikers (zie zowat elke fietsgerelateerde website of forum wereldwijd) en fietsenmakers die cyclus tools gebruiken. De beschrijving die je geeft lijken afkomstig van chinese namaak.

Ik heb ook nooit beweerd dat Cyclus kwaliteit levert die gelijk staat aan die van Parktool of VAR. Cyclus levert werkplaatsmateriaal (uitgebreid gamma) dat betaalbaar is en zich (imho) kwa kwaliteit situeert tussen de basismerken als BBB en de topmerken als Parktool.

Voor alle duidelijkheid je hebt het toch over Cyclus tools en niet over Cyclo tools?

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 30 okt 2013 22:01

alpdhuez53:15 schreef:.........Op het verlanglijstje staat de TS 2.2 van Parktool. Is duur maar volgens mij wel goed. Iemand eventueel een tip wat nog meer goed is qua wielrichters (wil zelf wielen gaan bouwen).
Een VAR wielrichter is super maar je moet wel een serieus budget hebben. Persoonlijk raad ik mensen die wielen willen gaan bouwen aan om liever een goede spaakspanningsmeter te kopen dan een superdure wielrichter. Het effect van de spaakspanningsmeter is veel groter dan dat van een wielrichter. Een TS 2.2 is overigens een goede wielrichter. Als je handig bent kan je voor een fractie van de prijs zelf een wielrichter bouwen, inclusief meetklokken.
Als je een dikke portmonnee hebt en je wil een goede en prachtig uitziende wielrichter dan kan je investeren in dit pareltje:

Afbeelding

http://www.pklie.de/truing_stand.html

StefanJ
Forum-lid

StefanJ 31 okt 2013 08:55

lugosi schreef:
alpdhuez53:15 schreef:.........Op het verlanglijstje staat de TS 2.2 van Parktool. Is duur maar volgens mij wel goed. Iemand eventueel een tip wat nog meer goed is qua wielrichters (wil zelf wielen gaan bouwen).
Een VAR wielrichter is super maar je moet wel een serieus budget hebben. Persoonlijk raad ik mensen die wielen willen gaan bouwen aan om liever een goede spaakspanningsmeter te kopen dan een superdure wielrichter. Het effect van de spaakspanningsmeter is veel groter dan dat van een wielrichter. Een TS 2.2 is overigens een goede wielrichter. Als je handig bent kan je voor een fractie van de prijs zelf een wielrichter bouwen, inclusief meetklokken.
Als je een dikke portmonnee hebt en je wil een goede en prachtig uitziende wielrichter dan kan je investeren in dit pareltje:

+1 voor het zelfbouwen. Ik heb eerst wat onderzoek gedaan. Het was of een hele dure wielrichter aanschaffen of er zelf een bouwen. Veel van de benodigdheden had ik toevallig nog liggen. Is dit niet het geval, dan moet je denk ik in staat zijn om voor enkele tientallen euro's iets degelijks in elkaar te zetten. Er staan genoeg voorbeelden op het internet!

Ik heb mijn eerste wielset inmiddels in elkaar gezet met mijn zelfbouw wielrichter. Erg leuk project om te doen!

diogenes
Forum-lid

diogenes 31 okt 2013 10:53

De VAR wielrichter heb ik hier staan en het is de enige die ik zelf ooit hier had, waarbij de voelers goed blijven staan als je het voorwiel verwisselt voor het achterwiel in de wielrichter. Oftewel: hij is goed gecentreerd. (heb verder alleen de PT wielrichter gehad)

De PKLIE werkt zonder voelers. Ik wil geen klokken, want daar word je alleen maar gek van bij het bouwen.

De Spokey spaaksleutel werkt super en is goedkoop.
Laatst gewijzigd door diogenes op 31 okt 2013 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Velgenfluisteraar

Florezido

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 31 okt 2013 11:11

En is er ook een goede stukje gereedschap/methode om dunne aerospaakjes goed vast te houden?
Ik doe het nu met een tangetje met een stukje poetsdoek (ivm beschadiging lak), maar is er niet een beter tooltje?
Less is bore

diogenes
Forum-lid

diogenes 31 okt 2013 13:06

Er is een hele goed speciale tang voor. Er is er 1 voor linkshandige mensen en een andere voor rechtshandige mensen. De twist-assist.
Velgenfluisteraar

Florezido

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 31 okt 2013 13:19

Als ik google op die term kom ik vooral in het hockey terecht...... linkje?
Less is bore

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 31 okt 2013 13:35

Pak een stukje kunststof (oude bandenlichter) en zet er een kleine zaagsnede in.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 31 okt 2013 13:37

lugosi schreef:

Afbeelding

Dat is wel serieus mooi gereedschap, die zou ik zo in mijn eettafel vast willen schroeven.
Ik denk alleen dat mevrouw C. daar niet vrolijk van gaat worden...
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie