Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Ultegra DI2

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40200
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 30 jul 2011 18:08

ajhoff schreef:Doe mij maar zo'n systeem. Scheelt weer een hoop kabels en afstellen waar van alles mee mis kan gaan. .
Lol, DAT is pas een drogreden.
Mechanisch is altijd betrouwbaarder.
Less is bore

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5616
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 30 jul 2011 18:21

daniel1975 schreef: Mechanisch is altijd betrouwbaarder.
Voorlopig heeft Dura-Ace DI al bewezen zeer betrouwbaar te zijn, en zeker niet onder te doen voor mechanisch schakelen!
Sterker het schakelt gewoon beter.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

ajhoff
Forum-lid
Berichten: 414
Lid geworden op: 11 aug 2009 18:54

ajhoff 30 jul 2011 18:57

daniel1975 schreef:Mechanisch is altijd betrouwbaarder.
D'r kan niets breken, boutjes kunnen niet lostrillen, er is geen rek? Sterke bewering dat mechanisch altijd betrouwbaarder is. Je rijdt zeker ook nog in een T-Ford en belt met een draaischijf telefoon van bakkeliet omdat electronica onbetrouwbaar is? :lol:

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 30 jul 2011 19:01

Voorlopig heeft Dura-Ace DI al bewezen zeer betrouwbaar te zijn, en zeker niet onder te doen voor mechanisch schakelen!
Sterker het schakelt gewoon beter.
Schakeld niet beter dan een perfect afgestelde mechanische groep en in de standaard setup al helemaal niet sneller. Het schakeld wel heel veel langer goed als een slecht gemonteerde mechanische groep. Waar het zijn winst haalt is in slecht weer waar het echt vele malen beter funtioneert dan elke mechanische groep.
Betrouwbaarheid hangt nog veel meer af van de kunde van de mechanicien en als er eenmaal een storing in zit het je een duur controle apparaat nodig en wordt reparatie gewoon lastig.

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5616
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 30 jul 2011 19:13

@sharkman Waarom schakelt een DI groep in slechtweer beter dan een perfect gemonteerde mechanische groep?
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5547
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 30 jul 2011 19:14

En toch wellicht een optie voor onder de kerstboom voor volgend jaar.
What makes the boat go faster?

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 30 jul 2011 19:27

Ik vermoed omdat het systeem zo sterk is dat het zich door helemaal niets van de wijs laat brengen al zit je hele cassette onder de blubber en is je ketting compleet ongesmeerd het blijft gewoon mooi lopen. Heb het systeem de hele winter door weer en wind gebruikt en behalve dat het net als andere shimano groepen voor geen meter tegen zout kan (optisch) is alles heel gebleven. Overigens kunnen de stekkers wel degelijk incidenteel lostrillen en dienen kabels echt heel goed weggewerkt te worden want een keertje blijven haken is funest.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40200
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 30 jul 2011 23:15

ajhoff schreef:
daniel1975 schreef:Mechanisch is altijd betrouwbaarder.
D'r kan niets breken, boutjes kunnen niet lostrillen, er is geen rek? Sterke bewering dat mechanisch altijd betrouwbaarder is. Je rijdt zeker ook nog in een T-Ford en belt met een draaischijf telefoon van bakkeliet omdat electronica onbetrouwbaar is? :lol:
MAg ik je speeltje niet even bekritiseren? Dan direct maar even de boel belachelijk maken?
Ik blijf liever met een staalkabeltje ergens achter haken dan met een elektrisch draadje. En mechanisch kun je makkelijke repareren in het veld dan elektronisch.
De DI groepen werken uitstekend en zijn zeer betrouwbaar, maar de redenen die jij aanvoerde kunnen onmogelijk doorslaggevend zijn. Wat Sharky aan aangaf; dit systeem valt of staat met de kunde (en bij storing de apparatuur) van de installateur. Je kunt ook gewoon zeggen dat je graag met het nieuwste electronicaspeeltje wil rijden. Is ook een prima reden, en waarschijnlijk een stuk oprechter.
Ik kan zelf ook geen enkele rationele reden verzinnen waarom ik met een SR groep rij ipv een Chorus :-)
Less is bore

ajhoff
Forum-lid
Berichten: 414
Lid geworden op: 11 aug 2009 18:54

ajhoff 31 jul 2011 11:46

daniel1975 schreef:MAg ik je speeltje niet even bekritiseren? Dan direct maar even de boel belachelijk maken?
Sorry, bedoelde het niet zo serieus :oops:

Wat mij betreft moet een ieder lekker zelf doen wat hij of zij wil. Maar de absolute bewering dat het één betrouwbaarder is dan het ander is in mijn ogen onzin (sorry, mijn mening). Zowel mechanisch als elektronisch kan alles kapot. Het zijn slechts andere dingen die kapot kunnen gaan. De realiteit is dat als het onderweg echt kapot gaat je toch een hulpauto of fietsenmaker kunt bellen. Elektronisch of mechanisch veranderd daar niet veel aan.

Ik heb een historie in de radiobestuurde modelbouw en ben dus gewend aan electronica (stekkertjes, accu's, etc.) en daardoor mogelijk minder bang voor dit soort toepassingen dan anderen. Ik zou storingen (ook onderweg) zelf kunnen verhelpen tenzij de besturingsunit het begeeft. In dat geval zul je toch terug naar de leverancier moeten want geen enkele fietsenmaker kan daar iets aan doen. Vanuit diezelfde historie weet ik uit ervaring dat betrouwbaarheid vooral wordt bepaald door de precisie en zorgvuldigheid tijdens het opbouwen van het systeem. Zorgvuldig werken betaald zich uit in een betrouwbaar systeem. Naar mijn overtuiging is DI2 daarom net zo (on)betrouwbaar als een mechanisch systeem, mits je het goed opbouwt. En nee, ik heb het speeltje niet en schaf het voorlopig ook niet aan. De redenen om het wel of niet aan te schaffen zullen in mijn geval echter niet beïnvloed worden door vermeende betrouwbaarheid of onbetrouwbaarheid, maar door andere overwegingen (prijs, frame, etc.).

Ik ben er echter wel van overtuigd dat veel mensen een koudwatervrees hebben bij dit soort nieuwe toepassingen en vervolgens subjectieve redenen gaan bedenken waarom het niet goed zou zijn, in plaats van gewoon objectief voor hun zelf te besluiten of het wel of niet iets voor hun is. Wat je ook kiest, het is een prima keuze. Mijn primaire reactie komt vooral voort uit een lange ervaring met organisatie verandermanagement, waarbij mensen steevast als primaire reactie gaan roepen dat het niets is, nooit kan werken en uiteindelijk er toch aan gewend raken en het nieuwe accepteren. Naar mijn volle overtuiging zullen dit soort systemen over 5 tot 10 jaar helemaal geen issue meer zijn, maar zelfs mainstream. Maar da's slechts mijn mening.

Gebruikersavatar
franklin
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 12 okt 2009 01:16

Gebruikersavatar franklin 31 jul 2011 12:08

Ik heb geen ervaring met elektronisch schakelen. Denk wel dat het de toekomst heeft. Enige wat mij altijd tegenhoudt om zoiets te kopen is dat als het nog niet zo lang bestaat je de hoofdprijs betaald terwijl er nog altijd een hoop kinderziektes in zitten. Gelukkig zijn er altijd genoeg mensen die wel altijd het nieuwste van het nieuwste willen hebben.
Focus Mares CX 1 2014
Cube ams super hpc race 2012

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5547
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 31 jul 2011 12:34

franklin schreef:Ik heb geen ervaring met elektronisch schakelen. Denk wel dat het de toekomst heeft. Enige wat mij altijd tegenhoudt om zoiets te kopen is dat als het nog niet zo lang bestaat je de hoofdprijs betaald terwijl er nog altijd een hoop kinderziektes in zitten. Gelukkig zijn er altijd genoeg mensen die wel altijd het nieuwste van het nieuwste willen hebben.
Kinderziektes zijn er echt wel uit nu door de Dura Ace DI2 versie.
What makes the boat go faster?

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 31 jul 2011 20:18

die zijn er nog lang niet uit en beginnen nu pas naar voren te komen. Pas bij echt gebruik komen dingen naar voren waar je op een tekentafel gewoon niet aan kunt denken. Had onlangs iemand die redelijk licht was gevallen waardoor het hele systeem niet meer funktioneerde. Alles geprobeerd maar uiteindelijk blijks de achterderailleur niet tegen lichte buiging te kunnen (was maar heel licht bekrast). Betekende wel meteen een volledig nieuwe unit met de prijs van een halve mechanische groep. Soms zit het mee......

Plaats reactie