Pagina 3 van 6
Re: Re:
Geplaatst: 30 jul 2011 18:08
door daniel1975
ajhoff schreef:Doe mij maar zo'n systeem. Scheelt weer een hoop kabels en afstellen waar van alles mee mis kan gaan. .
Lol, DAT is pas een drogreden.
Mechanisch is altijd betrouwbaarder.
Re: Re:
Geplaatst: 30 jul 2011 18:21
door colnagofreak
daniel1975 schreef:
Mechanisch is altijd betrouwbaarder.
Voorlopig heeft Dura-Ace DI al bewezen zeer betrouwbaar te zijn, en zeker niet onder te doen voor mechanisch schakelen!
Sterker het schakelt gewoon beter.
Re: Re:
Geplaatst: 30 jul 2011 18:57
door ajhoff
daniel1975 schreef:Mechanisch is altijd betrouwbaarder.
D'r kan niets breken, boutjes kunnen niet lostrillen, er is geen rek? Sterke bewering dat mechanisch altijd betrouwbaarder is. Je rijdt zeker ook nog in een T-Ford en belt met een draaischijf telefoon van bakkeliet omdat electronica onbetrouwbaar is?
Re: Ultegra DI2
Geplaatst: 30 jul 2011 19:01
door sharkman113
Voorlopig heeft Dura-Ace DI al bewezen zeer betrouwbaar te zijn, en zeker niet onder te doen voor mechanisch schakelen!
Sterker het schakelt gewoon beter.
Schakeld niet beter dan een perfect afgestelde mechanische groep en in de standaard setup al helemaal niet sneller. Het schakeld wel heel veel langer goed als een slecht gemonteerde mechanische groep. Waar het zijn winst haalt is in slecht weer waar het echt vele malen beter funtioneert dan elke mechanische groep.
Betrouwbaarheid hangt nog veel meer af van de kunde van de mechanicien en als er eenmaal een storing in zit het je een duur controle apparaat nodig en wordt reparatie gewoon lastig.
Re: Ultegra DI2
Geplaatst: 30 jul 2011 19:13
door colnagofreak
@sharkman Waarom schakelt een DI groep in slechtweer beter dan een perfect gemonteerde mechanische groep?
Re: Ultegra DI2
Geplaatst: 30 jul 2011 19:14
door Livio Livius
En toch wellicht een optie voor onder de kerstboom voor volgend jaar.
Re: Ultegra DI2
Geplaatst: 30 jul 2011 19:27
door sharkman113
Ik vermoed omdat het systeem zo sterk is dat het zich door helemaal niets van de wijs laat brengen al zit je hele cassette onder de blubber en is je ketting compleet ongesmeerd het blijft gewoon mooi lopen. Heb het systeem de hele winter door weer en wind gebruikt en behalve dat het net als andere shimano groepen voor geen meter tegen zout kan (optisch) is alles heel gebleven. Overigens kunnen de stekkers wel degelijk incidenteel lostrillen en dienen kabels echt heel goed weggewerkt te worden want een keertje blijven haken is funest.
Re: Re:
Geplaatst: 30 jul 2011 23:15
door daniel1975
ajhoff schreef:daniel1975 schreef:Mechanisch is altijd betrouwbaarder.
D'r kan niets breken, boutjes kunnen niet lostrillen, er is geen rek? Sterke bewering dat mechanisch altijd betrouwbaarder is. Je rijdt zeker ook nog in een T-Ford en belt met een draaischijf telefoon van bakkeliet omdat electronica onbetrouwbaar is?
MAg ik je speeltje niet even bekritiseren? Dan direct maar even de boel belachelijk maken?
Ik blijf liever met een staalkabeltje ergens achter haken dan met een elektrisch draadje. En mechanisch kun je makkelijke repareren in het veld dan elektronisch.
De DI groepen werken uitstekend en zijn zeer betrouwbaar, maar de redenen die jij aanvoerde kunnen onmogelijk doorslaggevend zijn. Wat Sharky aan aangaf; dit systeem valt of staat met de kunde (en bij storing de apparatuur) van de installateur. Je kunt ook gewoon zeggen dat je graag met het nieuwste electronicaspeeltje wil rijden. Is ook een prima reden, en waarschijnlijk een stuk oprechter.
Ik kan zelf ook geen enkele rationele reden verzinnen waarom ik met een SR groep rij ipv een Chorus
Re: Re:
Geplaatst: 31 jul 2011 11:46
door ajhoff
daniel1975 schreef:MAg ik je speeltje niet even bekritiseren? Dan direct maar even de boel belachelijk maken?
Sorry, bedoelde het niet zo serieus
Wat mij betreft moet een ieder lekker zelf doen wat hij of zij wil. Maar de absolute bewering dat het één betrouwbaarder is dan het ander is in mijn ogen onzin (sorry, mijn mening). Zowel mechanisch als elektronisch kan alles kapot. Het zijn slechts andere dingen die kapot kunnen gaan. De realiteit is dat als het onderweg echt kapot gaat je toch een hulpauto of fietsenmaker kunt bellen. Elektronisch of mechanisch veranderd daar niet veel aan.
Ik heb een historie in de radiobestuurde modelbouw en ben dus gewend aan electronica (stekkertjes, accu's, etc.) en daardoor mogelijk minder bang voor dit soort toepassingen dan anderen. Ik zou storingen (ook onderweg) zelf kunnen verhelpen tenzij de besturingsunit het begeeft. In dat geval zul je toch terug naar de leverancier moeten want geen enkele fietsenmaker kan daar iets aan doen. Vanuit diezelfde historie weet ik uit ervaring dat betrouwbaarheid vooral wordt bepaald door de precisie en zorgvuldigheid tijdens het opbouwen van het systeem. Zorgvuldig werken betaald zich uit in een betrouwbaar systeem. Naar mijn overtuiging is DI2 daarom net zo (on)betrouwbaar als een mechanisch systeem, mits je het goed opbouwt. En nee, ik heb het speeltje niet en schaf het voorlopig ook niet aan. De redenen om het wel of niet aan te schaffen zullen in mijn geval echter niet beïnvloed worden door vermeende betrouwbaarheid of onbetrouwbaarheid, maar door andere overwegingen (prijs, frame, etc.).
Ik ben er echter wel van overtuigd dat veel mensen een koudwatervrees hebben bij dit soort nieuwe toepassingen en vervolgens subjectieve redenen gaan bedenken waarom het niet goed zou zijn, in plaats van gewoon objectief voor hun zelf te besluiten of het wel of niet iets voor hun is. Wat je ook kiest, het is een prima keuze. Mijn primaire reactie komt vooral voort uit een lange ervaring met organisatie verandermanagement, waarbij mensen steevast als primaire reactie gaan roepen dat het niets is, nooit kan werken en uiteindelijk er toch aan gewend raken en het nieuwe accepteren. Naar mijn volle overtuiging zullen dit soort systemen over 5 tot 10 jaar helemaal geen issue meer zijn, maar zelfs mainstream. Maar da's slechts mijn mening.
Re: Ultegra DI2
Geplaatst: 31 jul 2011 12:08
door franklin
Ik heb geen ervaring met elektronisch schakelen. Denk wel dat het de toekomst heeft. Enige wat mij altijd tegenhoudt om zoiets te kopen is dat als het nog niet zo lang bestaat je de hoofdprijs betaald terwijl er nog altijd een hoop kinderziektes in zitten. Gelukkig zijn er altijd genoeg mensen die wel altijd het nieuwste van het nieuwste willen hebben.
Re: Ultegra DI2
Geplaatst: 31 jul 2011 12:34
door Livio Livius
franklin schreef:Ik heb geen ervaring met elektronisch schakelen. Denk wel dat het de toekomst heeft. Enige wat mij altijd tegenhoudt om zoiets te kopen is dat als het nog niet zo lang bestaat je de hoofdprijs betaald terwijl er nog altijd een hoop kinderziektes in zitten. Gelukkig zijn er altijd genoeg mensen die wel altijd het nieuwste van het nieuwste willen hebben.
Kinderziektes zijn er echt wel uit nu door de Dura Ace DI2 versie.
Re: Ultegra DI2
Geplaatst: 31 jul 2011 20:18
door sharkman113
die zijn er nog lang niet uit en beginnen nu pas naar voren te komen. Pas bij echt gebruik komen dingen naar voren waar je op een tekentafel gewoon niet aan kunt denken. Had onlangs iemand die redelijk licht was gevallen waardoor het hele systeem niet meer funktioneerde. Alles geprobeerd maar uiteindelijk blijks de achterderailleur niet tegen lichte buiging te kunnen (was maar heel licht bekrast). Betekende wel meteen een volledig nieuwe unit met de prijs van een halve mechanische groep. Soms zit het mee......