Pagina 3 van 8
Geplaatst: 26 sep 2010 14:39
door 99#legion
ottie schreef:De snelheidverschillen zijn minimaal. Op 50 ritten racefiets ben ik 2 km/h gemiddeld sneller dan op de laatste 50 ritten MTB WW. Zeg maar 27 vs 29 kmh. Scheelt een paar minuten op 22 km enekele reis.
Dit gegeven sluit aan bij een andere reply in deze topic. Voor mij, iemand met jarenlange MTB ervaring maar zonder racefietservaring, een belangrijke statement !
ottie schreef:En toch ga ik twijfelen door modellen als de Idworx Marathon en de randonneur achtige modellen hierboven. Met 28mm banden, bagagedrager, naafdynamo en eventueel een Roglofnaaf heb je ook een onderhoudsvrijd allround woon-werk fiets.
Tsja keuzes...lastig
Is het ook, welcome to the club zou ik zeggen Ottie
Als nog meer mensen me uit hun persoonlijke ervaringen kunnen bevestigen dat de verschillen qua gemiddelde rijsnelheden racefiets in deze thread aangehaalde fietsen eerder minimaal zijn, ga ik de kaart trekken van een fietsconfiguratie zoals ook jij deze beschrijft. De voordelen die dergelijke fietsen bieden t.o.v. het gebruiksprofiel wat ik voor ogen heb, plaatst de optie racefiets in een heel ander daglicht.
Geplaatst: 26 sep 2010 14:43
door 99#legion
.Jeroen. schreef:Of een Santos SRR 05?
Leverbaar met Rohloff, Beltdrive, Spatbordjes, Bagagedrager en Naafdynamo!
Yep Jeroen, het Santos-aanbod heeft me zeker weggeblazen vanmorgen
Ik heb zoƫven het dealernetwerk eens bekeken. Handige zoekfunctie wat het aanbod in de diverse showrooms betreft ... een keuze op frametype etc is mogelijk. Ik wil die fietsen wel eens live gaan bekijken.
Geplaatst: 26 sep 2010 14:49
door scottpch
In ieder geval heeft Koga voor dit soort tochten verschillende modellen in hun assortiment. Denk bv aan een Roadrunner,afgemonteerd met een mtb groep, een soort headshock in de voorvork en een verende zadelpen voor een beetje comfort. daarnaast spatborden, verlichting en een kleine pakkedrager. Een licht alu frame en een goede garantieregeling bij evt.problemen doen de rest.
Ook Stevens heeft veel van dit soort fietsen, zeer prettig afgemonteerd en geprijst
Succes met je keuze.
Geplaatst: 26 sep 2010 14:56
door 99#legion
-Robin- schreef:Ik heb al veel positiefs gehoord over de Specialized Sirius, en de Trek FX serie.
Wat betreft die banden: geen idee waarom je perse voor 35 mm zou moeten gaan. Het zijn zoals je zelf zegt allemaal verharde wegen, en daar rijden we allemaal 1000-den km's per jaar op met 23 mm bandjes. Ikzelf rij met een 25 mm vooraan en een 28 mm achteraan, maar overweeg die achteraan terug te vervangen door een 25 mm.
Hoi Robin,
Thx voor jouw antwoord. De Sirius heb ik gisteren bij Rings in Goirle gekeurd. Keurige zaak trouwens. De Sirius heeft ook potentieel.
Trek is geen optie meer voor mij. Ooit pech gehad met een " maandag - assemblagefiets " in combinatie met een slechte dienstverlening van de lokale FM qua garantie en naverkoop en nu wat principieel 'njet' tgo het merk.
Robin, waarom dat verschil in afmontage 25 vooraan, 28 achteraan ? En dan nu terug naar 25 voor de vlotheid vermoed ik ? Welk merk/type band heb je gemonteerd ?
Geplaatst: 26 sep 2010 17:10
door japio64
Mijn vrouw rijdt ww 20 km er op een idworx er met brede banden en rohloff naaf en naafdynamo, deze fiets is voorzien van een kettingkast toch een absolute must met jouw 130km dag, zeker op de natte dagen!
Respect en succes met je keuze,
JP
Geplaatst: 26 sep 2010 18:13
door depoldertoerist
99#Legion schreef:de poldertoerist schreef:
op de 35mm na ben ik het met klimmer eens.
Hoi poldertoerist,
Bedankt voor je reply. Kan je even jouw standpunt geven wat bandenmaat betreft ?
zelf fiets ik met 25mm dat is echt ruim voldoende. hiervoor had ik een fiets met 35mm. Voor mijn gevoel fietste dat zwaar, en om nou te zeggen dat ik daar voordelen voor terug kreeg....
zoek maar eens op het forum op 25mm banden. niet al te lang gelden was er nog een topic dat daar over ging.
Geplaatst: 26 sep 2010 20:03
door 99#legion
scottpch schreef:In ieder geval heeft Koga voor dit soort tochten verschillende modellen in hun assortiment. Denk bv aan een Roadrunner,afgemonteerd met een mtb groep, een soort headshock in de voorvork en een verende zadelpen voor een beetje comfort. daarnaast spatborden, verlichting en een kleine pakkedrager. Een licht alu frame en een goede garantieregeling bij evt.problemen doen de rest.
Ook Stevens heeft veel van dit soort fietsen, zeer prettig afgemonteerd en geprijst
Succes met je keuze.
Thx voor je reply.
Vooral de Stevens Sovereign Lite lijkt me een mooi aanbod
Geplaatst: 26 sep 2010 20:33
door marcvmegroot
In de zomer doe ik dit ook wel eens d.w.z. 2 x 60 km per dag. Het gaat dan om een weekje uitzendwerk in een ander ziekenhuis.
Dit doe ik dan 2 x p.w. Moet eerlijk zeggen dat het wel veel is.
Vaak toch 1 keer 60 km wind tegen. (van oost naar west in Zeeland).
Ben dan toch redelijk opgebrand aan het einde van de week.
Als je het kan: topper, maar ik denk dat het teveel is.
marc
Geplaatst: 26 sep 2010 23:18
door -robin-
99#Legion schreef:Hoi Robin,
Robin, waarom dat verschil in afmontage 25 vooraan, 28 achteraan ? En dan nu terug naar 25 voor de vlotheid vermoed ik ? Welk merk/type band heb je gemonteerd ?
Vooraan heb ik een Schwalbe Durano 25 mm, achteraan een ander type Schwalbe (ik gok iets met marathon in de naam maar ben niet zeker).
Ik dacht, met dat mijn bagage op een bagagerek hangt, en de achterkant van mijn fiets best wat klappen te verduren krijgt daar een iets breder bandje te monteren om de kans op snakebite te verminderen.
Maar mijn Duranos reden zoveel beter (zal wel aan het type van 28 mm band liggen) dat ik denk ze er terug op te zetten achteraan. Het is niet zozeer een verschil in snelheid, maar vooral verschil in gevoel. Ik krijg die achterste band maar niet door de bocht gesmeten
Geplaatst: 27 sep 2010 12:44
door stefanofly
leuk uitdaging maar ben ook bang voor je dat dat niet vool te houden is...
je lichaam krijgt niet genoeeg tijd om te herstellen vrees ik
Geplaatst: 27 sep 2010 12:59
door torro
Volgens mij ga je dit niet lang volhouden maar goed iedergeval succes met je streven,
Geplaatst: 27 sep 2010 13:12
door 53x11
130 km/dag is voor bijna iedereen, met de juiste opbouw, prima mogelijk. Moet er alleen niet aandenken tussendoor ook nog te moeten werken.... En tenzij je werk bestaat uit bedden testen oid vrees ik dat je met je herstel in de knoop gaat komen.
Maar, wie weet, hou ons op de hoogte, want ik ben ook gewoon nieuwsgierig hoe dat gaat bevallen.
De ideale fiets hiervoor bouwen lijkt me een leuke uitdaging. Een combi van comfort, snelheid en slijtvastheid moet dit worden. Rohloff naaf lijkt me erg slim (werkt zo'n beltdrive een beetje, of zijn er nog kinderziektes?), banden die niet lek te krijgen zijn ook, maar 28 mm lijkt me dan weer niet nodig als je toch op asfalt blijft. Ik zou ook heel goed nadenken naar wat voor stuur je gaat gebruiken. Ga je voor een racebocht, of toch liever een flatbar? Goede verlichting zal er ook op moeten. Een naafdynamo kost jou uiteindelijk toch energie, dus ik zou voor een setje met oplaadbare batterijen gaan)