Tourmagazin bandentest
Hoi,
Daar zijn wel enkele voorbeelden van maar da's dan wel eerder extreem gezocht.
Wel kan je stellen dat algemeen gezien heel soepele banden/tubes bij wat hogere bandenspanning nog beter presteren (qua rolweerstand bv) terwijl bij de stugge banden de prestatie bij hogere bandendruk duidelijk vermindert.
Daarom zijn die testen vaak ook zo nietszeggend tenzij jezelf goed tussen de regels kan lezen. Dat vergt enige kennis en ervaring.
Zoals al eerder gesteld, eens je die vergaart hebt lig je van zulke tests echt niet wakker.
Immers wat krijg je dan als resultaat? Een band die al die testjes goed doorloopt maar in praktijk nog steeds niet garant staat voor goede prestaties.
Daar komt dan nog bij dat voor de ene dit goed is en voor de ander dan weer net niet.
Het is maar wat je van je banden verwacht in verhouding tot wat je ermee wil gaan doen.
Conti heeft zo de reputatie (via ingepeperde reklame en testresultaten?) om slijtvast en lekbestendig te zijn.
Mijn praktijkervaring leert me dat dat wel flink tegenvalt.
Ik begrijp ook best dat velen zich vastklampen aan zulke testen, het biedt enige houvast voor een beginnend fietser, maar uiteindelijk kom je toch tot je eigen keuzes ongeacht wat er uit een test rolt...
Ciao,
Daar zijn wel enkele voorbeelden van maar da's dan wel eerder extreem gezocht.
Wel kan je stellen dat algemeen gezien heel soepele banden/tubes bij wat hogere bandenspanning nog beter presteren (qua rolweerstand bv) terwijl bij de stugge banden de prestatie bij hogere bandendruk duidelijk vermindert.
Daarom zijn die testen vaak ook zo nietszeggend tenzij jezelf goed tussen de regels kan lezen. Dat vergt enige kennis en ervaring.
Zoals al eerder gesteld, eens je die vergaart hebt lig je van zulke tests echt niet wakker.
Immers wat krijg je dan als resultaat? Een band die al die testjes goed doorloopt maar in praktijk nog steeds niet garant staat voor goede prestaties.
Daar komt dan nog bij dat voor de ene dit goed is en voor de ander dan weer net niet.
Het is maar wat je van je banden verwacht in verhouding tot wat je ermee wil gaan doen.
Conti heeft zo de reputatie (via ingepeperde reklame en testresultaten?) om slijtvast en lekbestendig te zijn.
Mijn praktijkervaring leert me dat dat wel flink tegenvalt.
Ik begrijp ook best dat velen zich vastklampen aan zulke testen, het biedt enige houvast voor een beginnend fietser, maar uiteindelijk kom je toch tot je eigen keuzes ongeacht wat er uit een test rolt...
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
Ik maak het je inderdaad niet wijs... als iemand je zou vertellen dat het niet waar is dan maakt hij je wel wat wijs.
Zoek eens op wat rolweerstand eigenlijk is en hoe die onstaat, de meeste mensen denken hiervoor de reden te weten zonder zich bewust te zijn van de natuurkundige verschijnsels die de rolweerstand veroorzaken.
En ja de ene band presteert heel goed bij hogere druk en de andere bij lagere druk en de ene band presteerd ietjes beter door latex binnenbanden te monteren en bij een andere kan het verschil veel groter zijn waardoor de ene de betere rolweerstand heeft met latex biba en de andere met butyl biba (als je alle banden met alle binnenbanden zou testen dan is de winnende combinatie er altijd een met latex biba, stond trouwens ook in Tour een aantal maanden geleden)
Als twee banden splinternieuw zijn dan kan band A minder rolweerstasnd hebben, 50km later kan ineens band B beter zijn dan A omdat A verslechterd en B verbeterd, weer 1000km verder kan het weer omgedraaid zijn.
Ook de breedte en vorm van de velg kan voor de ene band gunstig en voor de andere ongunstig uitvallen.
Hier nogmaals het BTR testoverzicht waarin je kunt zien dat druk, ouderdom en soort binnenband telkens andere resultaten kan opleveren.
http://www.biketechreview.com/tires_old ... g_rev9.pdf
(Deze test laat meer scenario's zien maar is daarme ook niet 100% representatief voor wat nu echt de rolweerstand op de weg zal zijn.)
Zoek eens op wat rolweerstand eigenlijk is en hoe die onstaat, de meeste mensen denken hiervoor de reden te weten zonder zich bewust te zijn van de natuurkundige verschijnsels die de rolweerstand veroorzaken.
En ja de ene band presteert heel goed bij hogere druk en de andere bij lagere druk en de ene band presteerd ietjes beter door latex binnenbanden te monteren en bij een andere kan het verschil veel groter zijn waardoor de ene de betere rolweerstand heeft met latex biba en de andere met butyl biba (als je alle banden met alle binnenbanden zou testen dan is de winnende combinatie er altijd een met latex biba, stond trouwens ook in Tour een aantal maanden geleden)
Als twee banden splinternieuw zijn dan kan band A minder rolweerstasnd hebben, 50km later kan ineens band B beter zijn dan A omdat A verslechterd en B verbeterd, weer 1000km verder kan het weer omgedraaid zijn.
Ook de breedte en vorm van de velg kan voor de ene band gunstig en voor de andere ongunstig uitvallen.
Hier nogmaals het BTR testoverzicht waarin je kunt zien dat druk, ouderdom en soort binnenband telkens andere resultaten kan opleveren.
http://www.biketechreview.com/tires_old ... g_rev9.pdf
(Deze test laat meer scenario's zien maar is daarme ook niet 100% representatief voor wat nu echt de rolweerstand op de weg zal zijn.)
Mijn ervaring strookt overigens wél met de testresultaten, met Veloflex Black reed ik echt om de haverklap lek (5x in 1 week!).
Met Conti rijd ik eigenlijk zelden lek, gemiddeld 1x per 10.000 km.
Dit zijn gewoon data, i.t.t. de discussie over rolweerstand die alleen maar gebaseerd is op gevoel.
Met Conti rijd ik eigenlijk zelden lek, gemiddeld 1x per 10.000 km.
Dit zijn gewoon data, i.t.t. de discussie over rolweerstand die alleen maar gebaseerd is op gevoel.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40095
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
havana schreef:Mijn ervaring strookt overigens wél met de testresultaten, met Veloflex Black reed ik echt om de haverklap lek (5x in 1 week!).
Met Conti rijd ik eigenlijk zelden lek, gemiddeld 1x per 10.000 km.
Same here! En hetzelfde geld in iets mindere mate voor de Vitt. Open Corsa CX. Ook duidelijk lekgevoeliger dan de Conti's.
Het verschil in comfort/weerstand is voor mij dermate klein dat ik gewoon voor de GP4000s kies. Overigens wil ik ook wel weer eens Ultremo's proberen (als de problemen écht over zijn), want die reden wel perfect.
Less is bore
Hoi,
Wanneer je Veloflex banden of ander banden uit natuurrubber een zestal maanden laat harden dan merk je wel dan de lekbestendigheid enorm toeneemt.
Je moet het er wel voor over hebben maar het loont.
Ciao,
Waar heeft die discussie plaats dan?Dit zijn gewoon data, i.t.t. de discussie over rolweerstand die alleen maar gebaseerd is op gevoel.
Wanneer je Veloflex banden of ander banden uit natuurrubber een zestal maanden laat harden dan merk je wel dan de lekbestendigheid enorm toeneemt.
Je moet het er wel voor over hebben maar het loont.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
Precies, en voor mij het verschil in rij-eigenschappen dermate klein dat ik het er niet voor over heb. Voor mij geen kelder vol met rijpende banden, ik leg mijn kelder liever vol met wijn!
Ik rij sinds een paar weken met Veloflex Pave en Michelin latex binnenbandjes. Na alle positieve verhalen hierover wilde ik het zelf ook eens proberen. En wat blijkt... het rijdt inderdaad een stuk prettiger. Het is moeilijk te omschrijven, maar je hebt het gevoel dat je met banden rijd die net een stukje zachter zijn dan dat je gewend bent (terwijl ze wel gewoon goed op spanning zijn, voor iedere rit gepompt op 8.5 bar achter en 8.2 voor). Hierdoor rij je net wat comfortabeler in mijn ogen.
Qua lekbestendigheid kan ik nog niets zeggen, want heb nog maar een paar honderd km gemaakt.
Voorheen reed ik overigens met Conti's (niet lek in zo'n 2500 km).
Qua lekbestendigheid kan ik nog niets zeggen, want heb nog maar een paar honderd km gemaakt.
Voorheen reed ik overigens met Conti's (niet lek in zo'n 2500 km).
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40095
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
havana schreef:Precies, en voor mij het verschil in rij-eigenschappen dermate klein dat ik het er niet voor over heb. Voor mij geen kelder vol met rijpende banden, ik leg mijn kelder liever vol met wijn!
+1!
Less is bore
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
+1EM schreef:Ik rij sinds een paar weken met Veloflex Pave en Michelin latex binnenbandjes. Na alle positieve verhalen hierover wilde ik het zelf ook eens proberen. En wat blijkt... het rijdt inderdaad een stuk prettiger. Het is moeilijk te omschrijven, maar je hebt het gevoel dat je met banden rijd die net een stukje zachter zijn dan dat je gewend bent (terwijl ze wel gewoon goed op spanning zijn, voor iedere rit gepompt op 8.5 bar achter en 8.2 voor). Hierdoor rij je net wat comfortabeler in mijn ogen.
Ik rij met de Vittoria's en de Veloflexen. Ik heb nu achter een Veloflex Corsa liggen waar ik een Bontrager butyl biba in heb liggen (omdat de combinatie Veloflex Corsa, Michelin Latex en Kuiper FCC50 qua ventiellengte niet werkt) maar ik merk gelijk dat de souplesse uit de band is, asvalt onregelmatigheden worden geheel anders doorgegeven aan mijn zitvlak.
PS: die Corsa heb ik opgelegd nadat mijn uitstapje naar Conti 4000S op de eerste rit met een fataal lek werd beloond.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1723
- Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
- Locatie: Omg. Eindhoven
Qua lekrijden is het denk ik ook een kwestie van "geluk" hebben. Ik rijd al enige tijd met Conti GP4000s, vorige set opgereden tot op het canvas, slechts 1 keer lek.
Dit jaar bij aanvang van het seizoen nieuwe banden er op gelegd en al wel 10 maal lek. De laatste weken zelfs om de 300 km.
Toch doe ik niets anders en lijkt me de band ook niet ingrijpend veranderd.
Dit jaar bij aanvang van het seizoen nieuwe banden er op gelegd en al wel 10 maal lek. De laatste weken zelfs om de 300 km.
Toch doe ik niets anders en lijkt me de band ook niet ingrijpend veranderd.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
Ik heb nog nooit zoveel lekke banden gezien als dit jaar, bij mezelf maar ook bij anderen.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40095
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Geen problemen hier, maar het valt ons bij toertochten ook elke keer op!
Less is bore