scepticus schreef: ↑05 dec 2018 22:57Een langere crank geeft een kleinere gain ratio, maar dat doet een lichter verzet of kleiner achterwiel ook, en aangezien je op een racefiets je verzet toch vrij kunt kiezen...
Maar dan moet je je cadans weer opschroeven om hetzelfde vermogen te leveren...
Correct, en een goed punt om in deze discussie te benadrukken.
scepticus schreef: ↑05 dec 2018 22:57Aanname. Zoals met de meeste dingen zal er ook op gebied van cranklengte vast ergens een optimum liggen, maar dat langer beter is: aanname.Dat 'klinkt' gezonder in (statische) belasting, en praktischer in gebruik van de natuurlijke maten van je ledematen. Meer spierlengte om te benutten...
Iedereen (van 50 tot 60cm frames) standaard op de 172.5mm als 'universeel-optimum' lijkt zo onwaarschijnlijk... ik heb dat altijd aan die fameuze conservatieve instelling van de wielerwereld geweten. Net zoals het gebruik van 'gewone' 28 inch wielen in de kasseienraces, waar 32 of zelfs 35 inch voor de gemiddelde kasseienvreter ook wel zal passen, en je toch echt sneller aan de overkant brengt. Maargoed, daar zal wel een leuke UCI-regel voor zijn...