Van de racefiets naar de MTB! Wie heeft advies?
Leuk hè?
Op een racefiets is zoiets "not done" maar op een MTB kan dat gewoon
Tis maar wat je zelf het lekkerst vindt remmen, schakelen, wil/kunt betalen.
Vrijheid blijheid; zolang het maar functioneert
Op een racefiets is zoiets "not done" maar op een MTB kan dat gewoon
Tis maar wat je zelf het lekkerst vindt remmen, schakelen, wil/kunt betalen.
Vrijheid blijheid; zolang het maar functioneert
Training is like fighting with a gorilla....
You don't stop when you're tired...
You stop when the gorilla is tired!!!
You don't stop when you're tired...
You stop when the gorilla is tired!!!
Het kan inderdaad allemaal zoals Sebo zegt. Maar Shimano shifters werken niet met een Sram achterderailleur en vice versa. Met de voorderailleur kan dat wel...jmder schreef:Waarom wordt er zoveel "gemixt" op met MTB als het om de groep gaat. Ik zie allerlei fietsen met remmen van Hope, shifters van Shimano en derailieurs van SRAM?
Persoonlijk vind ik het wel mooier om Sram en Shimano niet te mixen. Remmen van een heel ander merk zoals bijvoorbeeld Hope vind daarentegen wel ok. Al maken Shimano en Sram (Avid dus) beide ook knappe schijfremmen... Enigszins een balans in de mix is wel mooier natuurlijk.
Overigens vind je bij goedkopere racefietsen ook mixen. Mijn Merida is Ultegra afgemonteerd, maar het crankstel is een FSA, de remcalipers zijn van Merida (=Procraft). In principe zou je op een racefiets ook een Shimano remhendel kunnen combineren met een Sram remcaliper heb ik het idee. Dat gaat bij bij hydraulische schijfremmen op de mountainbike meestal niet lukken.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14015
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Anders zou er ook niemand met hope remmen rijden en dat zou zonde zijn.jmder schreef:Waarom wordt er zoveel "gemixt" op met MTB als het om de groep gaat. Ik zie allerlei fietsen met remmen van Hope, shifters van Shimano en derailieurs van SRAM?
De schijfremmen van bv sram zijn nou niet je van het.
scott monteert op hun topmodellen bv een xx groep met shimano xtr remmen, gewoon omdat er teveel gelazer met sram is.
Ja, dat is inderdaad waar. Sram XX zou ik voor wat betreft remmen ook even links laten liggen. Ken teveel fietsmaten die problemen hebben met die remmen. Sram/Avid heeft het op het moment nog niet helemaal op orde met een aantal hydraulische remmen (geldt niet alleen voor de mtb overigens... ).
Omdat ik de zelfde maten heb als de ts sluit ik hier maar even bij aan. Heb wel al jaren een MTB maar ben meer een racefietser. Ik ben eens aan het kijken of ik een overjarig frame of een China carbon MTB frame op de kop kan tikken om er zelf wat leuks van te maken.
Het valt me op dat de bovenbuizen tegenwoordig, zeker bij de 29ers vaak extreem lang zijn. Op mijn racefiets is het nu 58,5 met 12 cm stuurpen op de huidige mtb 60 met 10,5 stuurpen. In mijn maat is 62, 63 of zelfs 64 cm geen uitzondering meer bij de MTB. Ga ik daar last van krijgen? Vond bij de huidige MTB de indertijd standaard 12 cm stuurpen niet prettig (te lang) maar om nu met een 7 of 8 cm stuurpen te gaan rijden lijkt me ook niet ideaal. Of is het toch een kwestie van langer de tijd geven om te wennen? Toch maar een 26er? Of een maatje kleiner gaan?
Het valt me op dat de bovenbuizen tegenwoordig, zeker bij de 29ers vaak extreem lang zijn. Op mijn racefiets is het nu 58,5 met 12 cm stuurpen op de huidige mtb 60 met 10,5 stuurpen. In mijn maat is 62, 63 of zelfs 64 cm geen uitzondering meer bij de MTB. Ga ik daar last van krijgen? Vond bij de huidige MTB de indertijd standaard 12 cm stuurpen niet prettig (te lang) maar om nu met een 7 of 8 cm stuurpen te gaan rijden lijkt me ook niet ideaal. Of is het toch een kwestie van langer de tijd geven om te wennen? Toch maar een 26er? Of een maatje kleiner gaan?
Nog altijd is de afstand zadel stuur bepalend wat fijn is en welke de hoek bepaalt hoe je armen staan t.o.v. je rug. De laatste jaren is inderdaad de trend geweest om de bovenbuizen langer te maken bij een bepaalde maat en om dan een kortere stuurpen te gebruiken. Het merk Mondraker is daarin een beetje ver gegaan mijn inziens bij hun all mountain fietsen...http://vimeo.com/45760274. Toch wordt het heel positief ontvangen in tests.
Maar dus ook 29ers zijn kortere stems gaan gebruiken i.c.m. een breed stuur. Toch merk ik dat oude fietsmaatjes, die fanatiek gingen wielrennen in wedstrijdverband. Maar nu ouder zijn geworden en weer gewoon voor de lol zijn fietsen. En dus ook weer zijn gaan mountainbiken toch in hun oude gewoontes zijn teruggevallen. Smal stuur, met een lange stuurpen. Staan te sceptisch tegenover de vernieuwingen in het mtb-en in 20 jaar.
Rechtuit merk je niets van die kortere stem, maar is het wel merkbaar tijdens het echte mountainbiken op een positieve manier in de besturing.
Maar dus ook 29ers zijn kortere stems gaan gebruiken i.c.m. een breed stuur. Toch merk ik dat oude fietsmaatjes, die fanatiek gingen wielrennen in wedstrijdverband. Maar nu ouder zijn geworden en weer gewoon voor de lol zijn fietsen. En dus ook weer zijn gaan mountainbiken toch in hun oude gewoontes zijn teruggevallen. Smal stuur, met een lange stuurpen. Staan te sceptisch tegenover de vernieuwingen in het mtb-en in 20 jaar.
Rechtuit merk je niets van die kortere stem, maar is het wel merkbaar tijdens het echte mountainbiken op een positieve manier in de besturing.
Vind het verhaal in die video wel aannemelijk dat een kortere stuurpen voordelen heeft. Jammer dat vakkundig overspuiten van mijn huidige frame EUR 200 + kost anders deed ik dat waarschijnlijk toch nog liever.
En anders toch maar een kortere stuurpen accepteren denk ik.
En anders toch maar een kortere stuurpen accepteren denk ik.
Ik fiets ook nog steeds met 26" wielen. En mijn Cannondale voor strandraces uit 1998 is een 15.5" frame met een 20mm setback zadelpen een 115mm stuurpen. Vind ik ook lang, maar toendertijd zat die er standaard op. Met een kortere pen is die fiets echt te klein. M'n iets nieuwere Yeti mtb uit 2011 is een 17.5" frame met een 0mm setback zadelpen en een 90mm stuurpen, dus ik denk dat je je oude best kunt aanpassen je gewenste lengte zodat je stuur op een prettige afstand voor je staat. Een kortere pen op je oude fiets proberen is toch niet zo raar? Kortere pennen worden meestal wel gecombineerd met een breder stuur.
Ik zat een beetje met hetzelfde en wilde voor een stuurpen rond de 8/9cm uitkomen. O.a. door een 3T Eryx Team low riser stuur te monteren (totale rise 31mm) heb ik nu de ideale afstelling/zit. Of mijn voorbeeld bij jouw ook zal werken weet ik natuurlijk niet...
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.
Ik heb totaal geen ervaring met Afrika (helaas nog nooit geweest), maar mij lijkt het me beter om voor een 26" te gaan aangezien ik de kans groter schat dat er in afrika meer reserve onderdelen (als die daar al zijn) voor 26" is dan voor de andere wielmaten.
En de vering dat hangt helemaal af van wat voor terrein je gaat rijden. Op een hardtail leren rijden is wel beter omdat je dan veel beter leert wat je fiets doet ipv dat je over overheen ramt met een fully
En de vering dat hangt helemaal af van wat voor terrein je gaat rijden. Op een hardtail leren rijden is wel beter omdat je dan veel beter leert wat je fiets doet ipv dat je over overheen ramt met een fully