Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Beginnersvraagje over vervangen onderdelen

montalbano
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 19 aug 2010 12:55

montalbano 10 sep 2010 11:21

John Wx schreef:
Montalbano schreef:Ben vanavond bij een racefiets-monteur geweest om mijn nieuwe 2e hands fietsje te laten bekijken/beoordelen. Volgens hem kon er nog niet veel meer dan 1000km op gefietst zijn. In de beide wielen zat een miniscuul slagje en het balhoofd was iets te strak gemonteerd. Cassette, voorbladen en derailleurs zijn nog in uitstekende staat. Verder was het voor het geld dat ik ervoor heb betaald (350 euro) een prima fiets, zeker niet te duur. Gelukkig maar.
Ook nog over vervangen van onderdelen gehad. Hij zou dat uiteraard graag doen, maar hij vond de fiets zo'n uitgave niet waard. Voor een nieuwe 105 groep ben je incl. montage al snel zo'n 500-600 euro kwijt.
Mooi beginnersfietsje, lekker op "leren" fietsen en dan inruilen voor een nieuwe was zijn advies.


Ik zou daarom ook geen 105 nemen maar Ultegra
En het stapje voor stapje doen
Als de Bianchi met 105 was gemonteerd ipv Sora was het wel oke geweest ??
Als je dezelfde fiets had kunnen kopen met Ultegra blijft het zelfde frame
Dat bedoel ik ermee te zeggen
Je moet doen wat je zelf vind
Je bent weg van het frame en dan kan je zelf gaan upgraden wat jij wil


Het frame is dan inderdaad wel hetzelfde, maar bij een nieuwe Ultegra (of zelfs nieuwe 105) is ook de rest van de onderdelen beter. Zadelpen, balhoofd, stuur, ketting, wielen, banden, noem maar op. Misschien zelfs wel carbon achtervork, dat weet ik zo niet.
Als je dat allemaal op niveau wilt brengen ben je veel geld kwijt, waarvan hij in ieder geval van mening was dat het te veel geld was. Uiteraard ben ik vrij om zijn mening niet te delen.
Maar vooralsnog is de Sora groep dus nog in perfecte staat, dus wel zonde om nu al te vervangen. Volgend jaar maar eens opnieuw overwegen.

jules_msk
Forum-lid
Berichten: 312
Lid geworden op: 08 sep 2010 21:57

jules_msk 11 sep 2010 14:17

Montalbano, bij Salden is de 105 remset in de aanbieding. Zie hier!
Voor slechts €29.90 heb je dan een nieuw setje. Het enige "nadeel" is dan dat het ook om de vorige uitvoering gaat, niet de laatste nieuwe (5700).
Een renner leeft niet in het echte leven. Dat leven komt pas na de fiets.

harmjanvos
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 sep 2007 00:07

harmjanvos 19 sep 2010 12:34

Beste montelbano,

ik heb vijf jaar gefietst met de 8-speed sora in een giant ocr 3. De belangrijkste pijnpunten van sora volgens mij zijn de derailleurwieltjes, de cassette en de blokjes. Als je die vervangt door delen van betere kwaliteit en een stel betere wielen monteert is er nauwelijks verschil met vele malen duurdere fietsen. Ik ben nu over naar ultegra. Natuurlijk is er verschil, maar harder over mijn vaste rondje ga ik helaas niet.
harmjan

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 2012
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 19 sep 2010 12:45

C. Zaballa schreef:Waarom zou je de remmen vervangen? Ik zou er hooguit andere remblokjes in doen.


Ik had eerst Sora remhoeven, 3300, en nu Ultegra 6600 remhoeven met identieke remblokken en Ultegra remhoeven remmen significant beter.

Ik was trouwens op dezelfde manier m'n fiets aan het upgraden. Stapje voor stapje. Tot ik van een fietsvriend een complete Ultegra afgemonteerde fiets voor 75 euro kon kopen. Heb toen de groepen maar omgewisseld.

Plaats reactie