Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

's Winters fietsen?

jeroenkuiper
Forum-lid

Gebruikersavatar jeroenkuiper 10 sep 2010 01:24

gewoon even een potje halen bij de lokale automaterialenshop...

ik heb een box in de garage staan met autopoetsspullen en gebruik ook regelmatig even een beetje wax om de boel mooi glad en makkelijk reinigbaar te houden...

als het vochtig op de weg is wordt mijn witte frame snel smerig, en dan neem ik met van die vochtige huishouddoekjes het frame zo af doordat door de wax het vuil niet kan aanhechten.

ken ook wel de hotwax voor de auto uit de wasbox, maar lijkt mij inderdaad niet fijn om er op te spuiten, komt altijd op plekken waar je het niet wilt....

ik heb vanavond nog even een rondje gefietst, maar me een beetje vergist in het duister worden, was kwart voor 9 binnen maar toen was het dus al donker! dat is het meest vervelende in de winter/herfst, 's avonds even een stukje pakken kun je wel shaken... ik ga ook een abotje doen op de sportschool, kom ik in iedergeval altijd nog beetje fit de winter uit

Afbeelding

deharrie
Forum-lid

deharrie 10 sep 2010 01:50

Ok, duidelijk. Ga maandag een goede wax halen. Doe je ook de spaken?
Cube is good for you!

jeroenkuiper
Forum-lid

Gebruikersavatar jeroenkuiper 10 sep 2010 02:09

jups.... je moet even zo'n padje halen van meguiars ( poetsmerk)

dat zijn gele padjes voor het opbrengen en uitpoetsen van de wax... kun je beetje wax op de pad doen en dan haal je ze zo even een keertje over de velg en de spaken heen...
Afbeelding

robbebopper
Forum-lid HC

Gebruikersavatar robbebopper 12 sep 2010 16:04

Ik fiets al jaren de hele winter door. D.w.z. ook bij pekel/gladheid. Uiteraard haal je onder deze omstandigheden geen hoge snelheden. Ik fiets ook veel met m'n cyclocrosser in het bos.
Wat ik bij slechte omstandigheden altijd doe, is thuisgekomen, eerst de fiets met de tuinslang schoonspoelen. Dan laat ik hem op een badhanddoek in de huiskamer opdrogen (Mijn familie is er inmiddels aan gewend) Daarna met een katoenen doek de draaiende delen schoonmaken, kettig smeren, en klaar. Kost eigenlijk niet eens zo heel veel moeite (behalve dan een fiets die in je kamer staat). Als je het consequent doet, kun je zonder veel problemen een hele winter fietsen, zonder allerlei materiaalproblemen.

margriet
Forum-lid
Locatie: Le Mont-Dore | Massif du Sancy | Puy de Dôme | Auvergne | Frankrijk
Contact

Gebruikersavatar margriet 13 sep 2010 00:05

[quote="De Harrie"]Het water in je bidons wordt stervens koud, als het al niet bevriest.[/quote]

Mocht ik al eens 's winters gaan fietsen (woon op 1.050m hoogte en vanwege sneeuwval zijn de wegen vaak niet met de fiets begaanbaar) dan gebruik ik een camelback. Je moet er wel aan denken om nadat je een slokje hebt genomen wat lucht terug te blazen; anders bevriest het water in het tuitje.
Fietsgroet,

Margriet | Les Camélias

wesley
Forum-lid

Gebruikersavatar wesley 13 sep 2010 00:27

[quote="Margriet"]Mocht ik al eens 's winters gaan fietsen dan gebruik ik een camelback. Je moet er wel aan denken om nadat je een slokje hebt genomen wat lucht terug te blazen; anders bevriest het water in het tuitje.[/quote]
+1! En bij voorkeur meng ik dan ook gekookt water met kraanwater, is het zelfs na drie uur onder het vriespunt goed te drinken.

plantagenet
Forum-lid

Gebruikersavatar plantagenet 13 sep 2010 00:45

Yep, warm of heet water erin, afhankelijk van de afstand, dan zing je de rit wel uit. Gelukkig ben ik in de winter ook minder dorstig.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

zoef1
Forum-lid

zoef1 20 sep 2010 22:53

Ik fiets ook de winter gewoon door behalve bij ijzel dat gaat echt niet.
Schoonmaken is geen hobby dus dat doe ik maar af en toe.
Ik druppel wel vaak even een paar druppeltjes (olie) op de ketting voordat ik in de regen ga rijden.
Kan niet op de naam van die olie komen maar is zwart flesje met groen dopje.
Als ik hem dan eens poets dan zie je tenminste ook echt verschil tussen voor en na.
Ik weet ook niet of alle groepen hier wel goed tegenkunnen maar bij dura ace en ultegra is het geen probleem.
i \'m not afraid to ride fast.
Its the crashing and burning that sucks

goodriddance
Forum-lid

goodriddance 22 sep 2010 15:30

[quote="Plantagenet"]Yep, warm of heet water erin, afhankelijk van de afstand, dan zing je de rit wel uit. Gelukkig ben ik in de winter ook minder dorstig. [/quote]

Pas op voor het Mpenda-effect... heb je vast op school gehad. Warm water bevriest sneller dan koud water. Klinkt tegenstrijdig maar het is echt zo.

kilometervreter
Forum-lid

kilometervreter 22 sep 2010 15:45

[quote="GoodRiddance"][quote="Plantagenet"]Yep, warm of heet water erin, afhankelijk van de afstand, dan zing je de rit wel uit. Gelukkig ben ik in de winter ook minder dorstig. [/quote]

Pas op voor het Mpenda-effect... heb je vast op school gehad. Warm water bevriest sneller dan koud water. Klinkt tegenstrijdig maar het is echt zo.[/quote]

Helaas gaat dit in dit geval niet op. Een bidon met heet water in de vriezer bevriest inderdaad sneller dan een met koud water. Als je hem in je bidonhouder plaatst en een eindje gaat fietsen is dit een ander verhaal.

sparko
Forum-lid

sparko 22 sep 2010 16:01

voor schaatswedstrijden op natuurijs vul ik mijn bidons ook altijd met warm drinken. Niets is lekkerder dan als je koude handen hebt even je handen kunnen warmen aan een warme bidon:D
en daarnaast vindt ik het wat lekkerder weg drinken dan koud drinken.

Dat is dan ook gelijk de manier waarop ik de winter doorkom; heel veel schaatsen, en daarnaast gewoon in het weekeind de fiets op. Na afloop lekker een warme douch, fiets poetsen en een goed bord stamppot, heerlijk!

Doordeweeks fietsen is wel een stuk minder i.v.m. vroeg invallende duister.
Daarom dus af en toe op de tacx, en als het mooi weer is vrij dagje nemen om lekker te kunnen trainen.

Ik ga trouwens ook even een flesje autowax halen, m'n huidige fiets is namelijk wit, en dat wou ik graag zo houden.

otje2
Forum-lid

otje2 28 sep 2010 18:15

autowax werkt super.

Plaats reactie