Geef hier je mening over wat je van het magazine vindt.

FIETS september

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 sep 2010 19:51

Heb jij dan nog wel wat zinnigs te vermelden over het september nummer?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 16 sep 2010 20:23

[quote="rbr"]

Bij de aflevering van een Audi, BMW of Mercedes wordt jou verteld dat de linkerbaan van jou is. Je hoeft voor niemand te stoppen, dat doen ze voor je. Als het een lease auto betreft, krijg je een apart pasje waarop de vervolg instructies staan: die houden in dat je mag bellen tijdens het boterham eten op de linkerbaan met het stuur tussen je knieen.

[/quote]

Ik hoop dat het satirisch bedoeld is, want dit slaat natuurlijk nergens op.

(en je vergeet de zwarte golfjes TDI en de lease 308-en ;-) )
Less is bore

concorde
Forum-lid

concorde 16 sep 2010 20:55

[quote="Amclassic-fan"]Heb jij dan nog wel wat zinnigs te vermelden over het september nummer?[/quote]

Huh. Ik heb al gerageerd. Echt een serieuze actie van de moderator :( Vervolgens gaat het alleen op het weggedrag van fietsers. Een discussie die vele keren op dit forum is herhaald.

janjmagic
Forum-lid

janjmagic 16 sep 2010 23:50

Bij de aflevering van een Audi, BMW of Mercedes wordt jou verteld dat de linkerbaan van jou is. Je hoeft voor niemand te stoppen, dat doen ze voor je. Als het een lease auto betreft, krijg je een apart pasje waarop de vervolg instructies staan: die houden in dat je mag bellen tijdens het boterham eten op de linkerbaan met het stuur tussen je knieen.

[/quote]

Ben ik toch weer bij de verkeerde dealers geweest...............Maar kreeg wel een gratis blauw zwaailicht voor de vluchtstrook!:p
Geen zee te diep, geen berg te hoog.

Rodrick
Forum-lid

Gebruikersavatar Rodrick 17 sep 2010 11:51

Jan, de waarheid is hard. Het zijn toch veelal Audi's. En de Fiets-bus ;-)

buzz
Forum-lid

Gebruikersavatar buzz 17 sep 2010 19:18

[quote="Rodrick"]Mee eens, roodhoofd. Er hangt nu een sfeer op de weg van het claimen van het eigen gelijk/recht. Dat moet stoppen. Daarnaast moeten racefietsers stoppen met het idee dat de verkeersregels voor iedereen gelden, behalve voor ons. Dat fenomeen zie je overigens niet alleen bij racefietsers, maar ook bij geroutineerde automobilisten, die denken dat ze niet hoeven richtinggeven, niet hoeven rechtshouden en lekker kunnen bellen omdat ze meer dan 40.000 kilometer rijden en een lease-Audi bezitten.[/quote]
Helemaal mee eens. En wat betreft die geroutineerde automobilisten... Daar erger ik me ook dagelijks aan. Elders op het forum zijn de bejaarden telkens de boosdoeners, maarre... Zelf rijd ik jaarlijks zo'n 35.000km in de auto (en een slordige 8000km op de fiets), en heb veel meer last van die multi-taskende coureurs, die met hun bolides over de (snel)weg slingeren, en dus blijkbaar meerdere rij- en/of vluchtstroken nodig hebben om van A naar B te tuffen. Dergelijke netwerkende acrobaten nemen het kennelijk voor lief dat ze óók medeweggebruikers richting berm/vangrail/boom kunnen begeleiden.

Langzaam-rijdende bejaarden kan je tenminste nog eenvoudig inhalen. Daarentegen is het bij die acrobaten altijd oppassen geblazen. Inmiddels krijg ik ook meer en meer de neiging om ze van de weg af te drukken, zeker als ze een Audi onder hun kont hebben. :))

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 17 sep 2010 19:51

Leuke discussie dit. Niet gedacht dit te vinden onder de topic titel.

Volgens mij zijn het niet wielrenners die een probleem veroorzaken maar GROEPEN wielrenners. En dan duid ik uiteraard op groepen van 20 man ipv 3 man.

Groepen wielrenners nemen veel ruimte in de op de weg en pikken deze ruimte dus van anderen in. Dat is op zich al het vermelden waard. Het komt direct intimiderend over zonder dat het invidu in die groep dat zo bedoeld of wellicht beseft.

Groepen wielrenners rijden te snel op het fietspad in vergelijking met recreanten en rijden te langzaam op de weg voor automobilisten. Een groep wielrenners is eigenlijk een gedrocht van een verkeersdeelmer. Net zoiets als drie heel langzaam rijdende grote brede vrachtwagens op de snelweg.

Dit probleem laat zich ook niet oplossen door op de weg te gaan rijden. Dat is meer het verplaatsen van een probleem. Wanneer gaan wij nou als wielrenners eens leren dat we niet met een groep van 25 man moeten gaan rijden? Wanneer gaan we nou eens gewoon groepjes van 3 tot 5 man vormen? Kun je gewoon op het fietspad fietsen. Heeft niemand last van je en vice versa.

Live fast; die young. mijn blog

janjmagic
Forum-lid

janjmagic 17 sep 2010 21:13

Inmiddels krijg ik ook meer en meer de neiging om ze van de weg af te drukken, zeker als ze een Audi onder hun kont hebben. :))[/quote]

Mag ik wel uitkijken...... Heb net de Chevro vervangen door een Audi en nu is iedereen in eens anti Audi. Tuf ik 65000 km per jaar over 's heerenwegen zonder bekeuring van oom agent en nu blijk ik ineens tot de Audiasos te horen!:D

Maar kan er tegen;)
Geen zee te diep, geen berg te hoog.

dnpolle
Forum-lid

dnpolle 19 sep 2010 16:17

In het september nummer van Fiets werd om je mening te geven over het gedrag op het fietspad. Dit heb ik laatst gestuurd aan de Volkskrant n.a.v. dit artikel http://www.volkskrant.nl/archief_betaal ... arstensvol en het is in zijn geheel geplaatst (slechts 1 zin is verwijderd) op 11/09:

Geachte redactie

Met belangstelling afgelopen dinsdag “het fietspad is barstensvol” gelezen, een bijdrage van Charlotte Huisman. Op voorhand verwachtte ik al dat de racefietser er niet best af zou komen. En die verwachting is uitgekomen. Nou neem ik zondermeer aan dat er racefietsers zijn die verantwoordelijk zijn voor ongelukken of asociaal gedrag, het zijn tenslotte ook mensen. En in een groep zijn kan gekke dingen met je doen. Ik zelf ben ook een racefietser, ik fiets altijd alleen. En, op basis van mijn ervaring, voornamelijk fietsend buiten de stad, wordt aan een belangrijke zaak voorbijgegaan in het artikel. Veel fietsers vergeten dat ze nog steeds verkeersdeelnemers zijn. Ze vergeten dat ze naast het genieten van de omgeving of elkaar, ook alert zullen moeten zijn op anderen die van het fietspad gebruikmaken. En daarin schieten velen tekort. Ik kan ruim op tijd bellen dat ik er aan kom, soms zelfs mijn stem gebruiken als extra waarschuwing, maar dan nog. Soms wordt er achterom gekeken als ik bel. Dan denk ik dat ze me gezien hebben maar dan moet ik nog vol in de remmen en wordt er met merkbare tegenzin langzaam plaats gemaakt. Niet zelden wordt me nog wat nageroepen, en je voelt dat ze denken “wat moet jij op ons fietspad?”.
Veel fietsers die samen, of met meer, zijn nemen het volledige fietspad in beslag, ook bij de fietspaden die duidelijk tweebaans zijn. Zij schijnen te denken dat dat een verworven recht is van de fietser. En als ik fietsers in groepsverband tref op een bredere weg, dan wordt ook daar de volle breedte van benut. Dat geld voor fietsende schoolkinderen, maar ook de oudere, waarschijnlijk recreatieve, fietser in groepsverband. Deze laatste is de belangrijkste groep, wat mij betreft, die vergeet verkeersdeelnemer te zijn. Ik maak bijvoorbeeld te vaak mee dat zo’n groep de straat oversteekt om het fietspad op te gaan zonder ook maar te kijken of er op het fietspad andere fietsers aankomen. Zij lijken in een hele andere wereld te zijn. Door deze ervaring weet ik, dat ik net als een motorrijder, er altijd vanuit moet gaan dat ik niet gezien wordt. Fietsen is deelnemen aan het verkeer en vraagt je bewust te zijn van je omgeving en overige verkeersdeelnemers. Fietsen is niet je argeloos voortbewegen. En er zijn nu eenmaal snelheidsverschillen. Die zijn er met de auto op de snelweg ook en, als het goed is, houdt je daar dan ook rekening met andere auto’s en je positie op de snelweg. Het fietspad is niet anders. Helaas zijn veel mensen zich dat niet bewust.

race-niek
Forum-lid

race-niek 19 sep 2010 16:27

[quote="d'n Polle"]In het september nummer van Fiets werd om je mening te geven over het gedrag op het fietspad. Dit heb ik laatst gestuurd aan de Volkskrant n.a.v. dit artikel http://www.volkskrant.nl/archief_betaal ... arstensvol en het is in zijn geheel geplaatst (slechts 1 zin is verwijderd) op 11/09:

Geachte redactie

Met belangstelling afgelopen dinsdag “het fietspad is barstensvol” gelezen, een bijdrage van Charlotte Huisman. Op voorhand verwachtte ik al dat de racefietser er niet best af zou komen. En die verwachting is uitgekomen. Nou neem ik zondermeer aan dat er racefietsers zijn die verantwoordelijk zijn voor ongelukken of asociaal gedrag, het zijn tenslotte ook mensen. En in een groep zijn kan gekke dingen met je doen. Ik zelf ben ook een racefietser, ik fiets altijd alleen. En, op basis van mijn ervaring, voornamelijk fietsend buiten de stad, wordt aan een belangrijke zaak voorbijgegaan in het artikel. Veel fietsers vergeten dat ze nog steeds verkeersdeelnemers zijn. Ze vergeten dat ze naast het genieten van de omgeving of elkaar, ook alert zullen moeten zijn op anderen die van het fietspad gebruikmaken. En daarin schieten velen tekort. Ik kan ruim op tijd bellen dat ik er aan kom, soms zelfs mijn stem gebruiken als extra waarschuwing, maar dan nog. Soms wordt er achterom gekeken als ik bel. Dan denk ik dat ze me gezien hebben maar dan moet ik nog vol in de remmen en wordt er met merkbare tegenzin langzaam plaats gemaakt. Niet zelden wordt me nog wat nageroepen, en je voelt dat ze denken “wat moet jij op ons fietspad?”.
Veel fietsers die samen, of met meer, zijn nemen het volledige fietspad in beslag, ook bij de fietspaden die duidelijk tweebaans zijn. Zij schijnen te denken dat dat een verworven recht is van de fietser. En als ik fietsers in groepsverband tref op een bredere weg, dan wordt ook daar de volle breedte van benut. Dat geld voor fietsende schoolkinderen, maar ook de oudere, waarschijnlijk recreatieve, fietser in groepsverband. Deze laatste is de belangrijkste groep, wat mij betreft, die vergeet verkeersdeelnemer te zijn. Ik maak bijvoorbeeld te vaak mee dat zo’n groep de straat oversteekt om het fietspad op te gaan zonder ook maar te kijken of er op het fietspad andere fietsers aankomen. Zij lijken in een hele andere wereld te zijn. Door deze ervaring weet ik, dat ik net als een motorrijder, er altijd vanuit moet gaan dat ik niet gezien wordt. Fietsen is deelnemen aan het verkeer en vraagt je bewust te zijn van je omgeving en overige verkeersdeelnemers. Fietsen is niet je argeloos voortbewegen. En er zijn nu eenmaal snelheidsverschillen. Die zijn er met de auto op de snelweg ook en, als het goed is, houdt je daar dan ook rekening met andere auto’s en je positie op de snelweg. Het fietspad is niet anders. Helaas zijn veel mensen zich dat niet bewust.

[/quote]

snap je verhaal.
maar probeer je hier mee duidelijk te maken dat omdat, jou verhaaltje in de volkskrant stond, het ook maar even in FIETS moet worden gezet?
Racefiets: Concorde R-blade full carbon 2009

dnpolle
Forum-lid

dnpolle 19 sep 2010 19:25

Nee, hoeft niet in Fiets te worden gezet. Waar zeg ik dat? Las alleen de oproep in Fiets dus dacht kom, zet ik mijn mening hier ook even neer, er werd tenslotte om reacties gevraagd. Naar de mening van de racefietser lijkt door de instanties niet gevraagd te worden, het lijkt bijna een hetze en ik wil op mijn manier aangeven dat ik in ieder geval een ander geluid probeer te laten horen. Niet alleen in Fiets, want dat is preken voor eigen parochie. Ik wil alleen maar aangeven dat ik ook, als het kan, in andere media een ander geluid wil laten horen. Niets meer, niets minder. Jammer dat ik verkeerd ben overgekomen, had de Volkskrant er buiten kunnen laten maar ik dacht dat het misschien leuk was de link te vermelden zodat geinteresseerden het dan konden lezen.

zweef
Forum-lid

zweef 19 sep 2010 20:29

[quote="race-niek"]maar probeer je hier mee duidelijk te maken dat omdat, jou verhaaltje in de volkskrant stond, het ook maar even in FIETS moet worden gezet?[/quote]
Waarom zo scherp, bijna agressief naar die jongen?
You should see me go downhill...

Plaats reactie