ultegra 6800 kettingbladen
- waaierrijder
- Forum-lid
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 26 okt 2013 16:57
Dit klopt, als je goed tussen de bladen kijkt zie je dat het buitenblad aan de binnenkant langzaam dichter bij het binnenblad komt.Het is overigens wel zo dat mijn andere fiets (met 6800 en 52/36) veel minder ruimte heeft tussen de bladen.
zie mijn eerdere post
Maw met beleid van buiten naar binnen schakelen, als de ketting achter op de kleine kransjes staat.
Volgens mijn fietsenmaker zou er ook een 38 tands komen, dan zou het probleem opgelost zijn,
-
- Forum-lid
- Berichten: 491
- Lid geworden op: 03 okt 2013 17:49
Heb dit draadje even doorgelezen en ben nu wel benieuwd of er fietsers zijn die wel met de 34/50 uit de voeten kunnen op het vlakke.
Het lijkt mij dat het toch ook wel van je cadans afhangt, als ik op ritzelrechner even het vergelijk maak tussen de 39/17 en 34/15 (11/25 cassette 11speed) kan je toch met een redelijke kettinglijn nog een acceptabele snelheid rijden op je binnenblad(cadans tussen 95 en 110)
Of zie ik het nu verkeerd
Het lijkt mij dat het toch ook wel van je cadans afhangt, als ik op ritzelrechner even het vergelijk maak tussen de 39/17 en 34/15 (11/25 cassette 11speed) kan je toch met een redelijke kettinglijn nog een acceptabele snelheid rijden op je binnenblad(cadans tussen 95 en 110)
Of zie ik het nu verkeerd
sensa guilia
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl
ik heb er ook 6800 met 50/34 op zitten. ik heb zelf alleen als vergelijking een 22 jaar oude fiets met buis commandeurs dus kan moeilijk mijn oude en nieuwe groep gaan vergelijken (52/39).
Wat mij opvalt: ik rij nu bijna alleen nog maar op het buitenblad, en de enkele keer (bij hele flinke tegenwind) dat ik op de 34 rij ben ik alleen maar op de kleinste kransjes aan het kloten.. maar ik hou er niet van om bijvoorbeeld 34 met 12 of 13 te rijden, en ik hou er ook niet van om 50 met 25 of hoger te rijden (vooral in het laatste geval vind ik de ketting er dan te schuin op liggen voor mijn gevoel)
M.a.w. alleen bij flinke tegenwind vind ik het een rot groep omdat ik geen 50 met een grote krans wil combineren.. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of meer mensen dit hebben?? want is zie sommige rijden met zowel voor als achter de ketting op het grote tandwiel?
Wat mij opvalt: ik rij nu bijna alleen nog maar op het buitenblad, en de enkele keer (bij hele flinke tegenwind) dat ik op de 34 rij ben ik alleen maar op de kleinste kransjes aan het kloten.. maar ik hou er niet van om bijvoorbeeld 34 met 12 of 13 te rijden, en ik hou er ook niet van om 50 met 25 of hoger te rijden (vooral in het laatste geval vind ik de ketting er dan te schuin op liggen voor mijn gevoel)
M.a.w. alleen bij flinke tegenwind vind ik het een rot groep omdat ik geen 50 met een grote krans wil combineren.. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of meer mensen dit hebben?? want is zie sommige rijden met zowel voor als achter de ketting op het grote tandwiel?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
Gewoon een 39 monteren.
What makes the boat go faster?
Een maat van mij heeft een 50-34 en achter een 11-32 en dat is voor hem acceptabel, maar je moet wel de vrij grote "stappen" tussen de kransjes voor lief nemen.
Voor mij persoonlijk is 50-39 en 12-25 een ideale combi voor in de polders rond Amsterdam.
Voor mij persoonlijk is 50-39 en 12-25 een ideale combi voor in de polders rond Amsterdam.
- rielplayer
- Forum-lid
- Berichten: 426
- Lid geworden op: 21 aug 2009 20:48
ik heb de 50-34 en een 11-23 cassette achter. Geen problemen, en voor het steilere werk monteer ik gewoon de 11-32
- Matthijs1973
- Forum-lid
- Berichten: 444
- Lid geworden op: 25 sep 2012 08:26
- Locatie: Zeist
ik rij nu al een tijdje (1000km+) met de 39 als binnenblad, na goed afstellen geen enkel probleem meer. Zou best kunnen dat het er niet voor ontworpen is en dat de afstelling kritisch is, maar voor mij werkt het prima icm een 11-23 in de polder en een 11-32 in de heuveltjes.
-
- Forum-lid
- Berichten: 245
- Lid geworden op: 26 aug 2012 10:01
Ik heb een 39 gemonteerd en rijd daar (zonder afstellen) zonder problemen mee rond.
Ik moest altijd veel schakelen tussen buiten- en binnenblad, sindsdien niet meer.
Bijna alles op 39 met 12-25 cassette. Alleen heuvelaf en veel wind mee op buitenblad.
Een 39 blad leek mij altijd overbodig, maar ik zou niet meer terug willen naar 50-34.
Ik moest altijd veel schakelen tussen buiten- en binnenblad, sindsdien niet meer.
Bijna alles op 39 met 12-25 cassette. Alleen heuvelaf en veel wind mee op buitenblad.
Een 39 blad leek mij altijd overbodig, maar ik zou niet meer terug willen naar 50-34.