Alles over vakanties op én met de fiets

Limburg Mooiste 2014

brownie
Forum-lid

brownie 16 jun 2014 00:54

De 115 gedaan met een groepje. Voor jet grootste deel een leuke route, maar de stukjes die niet leuk waren, was vanwege het slechte wegdek. Materiaalpech was eerder regelmaat dan uitzondering, wat een ongelooflijk slechte stukken. Tip voor volgend jaar: vermijd deze. ;) Nog een andere tip: deel het bier iets verder over de finish uit, zodat de niet bierdrinkers niet zo lang hoeven te wachten.
Ondanks de aantal deelnemers verliep alles heel soepel. Parkeren, spullen halen en weer weg rijden ging van een leien dakje. Top geregeld allemaal.

Suntoro
Forum-lid

Suntoro 16 jun 2014 10:16

Vorig jaar nog 110km op de mountainbike gereden met wat mtb maten. Dit jaar 175km op de racefiets gedaan met wat lui van de sportschool. Viel me alles mee. Lekker gefietst en het was een mooie tocht, en vond het minder zwaar dan 110km op de mountainbike. Vanwege mijn last-minute boeking had ik mijn verzet niet kunnen aanpassen, maar vond het prima te doen op m'n 38/23 als lichtste verzet. Dacht dat ik het daarmee zwaar zou krijgen als ik de adviezen zo las, maar het was toch wel te doen. Volgend jaar toch maar even een andere cassette monteren, want op sommige stukjes was een lichter verzet toch fijner geweest denk ik. Nu had ik veel stukken staand geklommen (wat wel sneller leek te gaan overigens... ;) ). Maar dat was minder vermoeiend dan zittend klimmen.

Al met al is de racefiets toch ook wel voor herhaling vatbaar. Je hebt veel minder last van de drukte dan op de mountainbike. Ik vond alles top geregeld en juist de slechtere wegen gaven me een soort vakantie gevoel. Ik vind het wel wat hebben die minder mooie wegen onderweg. Weer eens wat anders dan al dat mooie asphalt in mijn eigen omgeving, ook al reed ik alsnog lek op een stukje glas op 5km voor de finish... ;). Voor wat betreft de hoogtemeters. Dat waren er zeker meer dan 2000hm, eerder 2800hm's, maar dat zag ik pas achteraf. En 2000hm's is ook wel een beetje weinig bij een afstand van 175km eigenlijk.

Hoewel ik zelf ook wel hard afdaal als het kan en nog meetrap ook, vond ik aardig wat anderen onverantwoord afdalen. Alsof het asphalt van hen was en op de ideale lijn gaan rijden. Blijf gewoon op je weghelft zonder omhoogrijdende auto's tot last of gevaar te zijn.

Sieper
Forum-lid

Gebruikersavatar Sieper 16 jun 2014 11:59

Leuk stukje drpaul, heel herkenbaar, wij deden ook de 135 km met een groepje fietsvrienden, idd perfect geregeld maar ook bij ons was juist die ene plek zonder verkeersregelaar onderwerp van gesprek na afloop, maar goed dat we voorzichtig daalden want daar wil je echt niet de weg op schieten.

Ook aan het begin van de tocht (in DLD) was er een afdaling (stond al wel dat hij gevaarlijk was) waar je aan het einde ineens rechtsaf moest (fietspad kon je niet zien door de tarwe ofzoiets) en als je daar rechtdoor was geschoten lag je in een riviertje (laatste stukje uitloop lag ook vol grind/zand. Ik denk dat daar wel wat mensen een noodstop hebben moeten maken!
Afbeelding

remco1b
Forum-lid

remco1b 16 jun 2014 14:33

Ik heb ook een lusje gereden en s ochtens een fotograaf tegen gekomen op de eyserbosweg. Echter weet ik niet meer wie dit was (het was niet sportkiek). Weet iemand nog wie hier stond of waar ik de fotos terug kan vinden ik was er rond 10:00 uur

BVD
B.S.U.R
Rose CRS3000 tekoop
canyon Aerroad 6.0
Canyon CF6.9
http://www.strava.com/athletes/1001097

klimman
Forum-lid

klimman 16 jun 2014 18:26

@remcob1: Op de Eyserbosweg werden bij het inrijden van het bos video's gemaakt door MySports.
@Suntoro: Mijn Garmin heeft op de 175km 2420hm geregistreerd.

Na vorig jaar de 135 te hebben gereden, dit jaar de 175 gereden. Behalve bij de finish heb ik zowel op de route als bij de bevoorrading nergens drukte ervaren. De route was zoals gebruikelijk perfect uitgepijld. Op vele punten De bevoorrading was prima, maar dat mag ook wel voor het inschrijfgeld.

Op vele plekken verkeersregelaars die hun werk in het algemeen prima deden. De twee verkeersregelaars die fietsers toespraken (oversteken rijksweg N592 bij Withuis en bovenaan Koning van Spanje) vond ik wat minder gepositioneerd. Op twee punten miste ik verkeersregelaars: onderaan de afdaling van de Schilberg en vanaf het fietspad en bij het overschrijden van de NL/D-grens vanaf het bedrijventerrein in Vaals (smal fietspad door park).

Er werd door bordjes doorgaans goed gewaarschuwd voor slecht wegdek of een gevaarlijke afdaling. Ondanks deze waarschuwingen vond ik het afdalen door slecht wegdek of los grind - ondanks inspanningen van de organisatie om het grind weg te vegen - soms gevaarlijk. Ik miste wel een bord of waarschuwing op de plaats (in Vaals) waar het fietspad via een afstapje overging in een wegdek. Gelukkig werd ik hier goed gewaarschuwd door mede-deelnemers.

Door de meeste deelnemers werd gedisciplineerd gereden. Toch een paar keer asociaal gedrag, waarbij tegemoetkomende fietsers (bijna) van de weg werden gereden of aan andere verkeersdeelnemers geen voorrang werd verleend of deelnemers die denken dat ze aan een wedstrijd meedoen in plaats van aan een toertocht.

Zelf een lekkere tocht gereden. In de eerste 30 km moest mijn lichaam een beetje wennen aan het leveren van een inspanning zo vroeg op de dag en had ik wat last van de luchtwegen (hele week last gehad van hooikoorts).
In het vlakkere middenstuk rustig doorgereden en daar waar de tractor met hooi de weg blokkeerde kwam ik een collega tegen, waar ik een tijdje mee heb opgereden. Tussen de derde en vierde bevoorrading op de klimmetjes flink doorgereden. Het laatste stuk rustig uitgereden, waarbij de Rohrberg door de kasseien (lekker voor de carbonwielen) en het slechte wegdek er nog even stevig inhakte. Bij de finish was het even na vieren een drukte van belang. Ik heb denk ik een minuut in de rij moeten staan voor een bekertje fris.

Al met al een geslaagde fietsdag met op een paar spetters na prima fietsweer.

Plaats reactie