Alles over vakanties op én met de fiets

Trainen voor Alpe d'Hueze

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 13 jan 2014 10:29

Hoi Yogi,

Wat ik als ik jou was zou doen is met een trainer of instructeur (misschien van de sportschool waar je traint), of misschien een verstandige wijze fietsende vriend als je die kent gaan praten. In elk geval iemand die jou kent en weet hoe fit en sterk je bent en die toegesneden advies kan geven.
Er bestaat namelijk niet zo iets als "de gemiddelde toerfietser", dus iedereen zal op zijn/haar eigen manier voor zo'n evenement moeten trainen, of misschien zo ook wel naar boven kunnen rijden.

Het probleem op dit forum is dat de meeste mensen (mannen! /enough said ;)) een veel betere conditie hebben, langer fietsen en veel meer ervaring hebben. Voor hun is de Alpe D'Huez een molshoop waar ze even over heen rossen met één energiereepje op zak. Ik ben zelf een vrouw van 49 die net een jaartje geleden met fietsen is begonnen en heb gemerkt dat het voor mij vaak toch net wel even wat anders werkt.

In principe moet het te doen zijn; ik heb (op tv) kinderen, zieke mensen en ouderen die Alpe op zien fietsen, maar je moet er wel goed op voorbereid zijn. En dat is voor iemand van 53 die voornamelijk in de sportschool bezig is een heel ander verhaal dan een getrainde kerel die al 20-30 jaar fietst.

Je hebt er wel veel plezier in, leuk om te zien. Succes!
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39690
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 13 jan 2014 11:35

flores schreef: Zoals hierboven al aangegeven is kun je gewoon stoppen in een bocht en eventueel op een muurtje gaan zitten. Niemand weerhoud je daarvan... 1 minuut stilstaan, drinken en/of wat eten en misschien een kort praatje met een andere "ruster" kan al "wonderen" verrichten.
Persoonlijk oneens; als je eenmaal begint met pauzeren, dan is bij de meesten het hek van de dam en ga je er heeeeeeel lang over doen. Beter in een laag tempo rustig door blijven fietsen imho. Hoe aantrekkelijk dat muurtje in de schaduw ook is.
CycloJ schreef:Zorg voor de juiste voeding in de week van de alp, koolhydraten stapelen. Drink genoeg en houd souplesse.
Duurritten zijn toch wat mij betreft het beste.
Zoals AMCF al zegt: onzin. Je bent hooguit 2 uur aan het zwoegen, daar hoef je absoluut niet voor te stapelen en een hele week rekening mee te houden. Gewoon goed eten, reepje/gelletje mee en/of een bidon met sportdrank.
Het advies van de duurritten snap ik wel, alleen moet je wel de duur even kwantificeren. De meeste mensen hier op het forum denken dan aan 4-5 uur trainen, terwijl jij wellicht in dit geval 2-3 uurtje fietsen bedoeld.

Ik snap wat TTT schrijft, maar 1x de AdH beklimmen is ook weer geen hogere wiskunde.
Als je gewoon lekker blijft fietsen en je ritjes wat uitbouwt buiten mag het geen enkel probleem zijn. Hele trainingsverhandelingen voor 1 klim (ook al heet ie AdH) zijn niet echt hard nodig.
Less is bore

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9150
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 13 jan 2014 14:04

Ik schaar me in "het kamp" van AMCF en Daniel. Veel mensen maken er een veel te groot issue van. Op deze manier wordt het vooral mentaal een hele zware belasting. Het is maar een berg, meer niet. Als je toch wat richtgetallen wilt hebben:

[NERD ALERT]
De alpe heeft een hoogteverschil van 1071m (bron: climbbybike). Stel dat je er 2 uur over gaat doen, dan klim (stijg) je afgerond 536m/uur. Per seconde is dat 15 cm. Stel dat je samen met je fiets 70 kg weegt, dan moet je, om deze stijgsnelheid te realiseren 0.15*70*9.81 = 103W leveren (9.81 is de zwaartekrachtsversnelling). Bij dergelijke lage snelheden zijn rol en luchtweerstand erg laag, ik gok dat je in totaal zo'n 120 Watt continue moet leveren. Hoeveel dat is kun je uitproberen op de sportschool (alhoewel de meeste hometrainers niet zo valide zijn; het geeft een idee), maar het lijkt me dat 120W voor een fit iemand geen probleem mag zijn.

Het enige waar je nu nog rekening mee moet houden is dat je je pedalen nog rond moet kunnen krijgen. Als je er inderdaad 2 uur over doet, dan rijd je 6,5 km/u (totale klim is 13 km lang). De meeste fietsen met triple hebben 30x25 als lichtste verzet, dan kom je op 43 omwentelingen per minuut. Dat is laag (al zul je er echt je knieen niet mee slopen*). Monteer je achter een "30", dan zit je op bijna 52 omwentelingen per minuut, en dat is gewoon prima te doen.

*Voor een ieder die meent dat je bij dergelijke lage rpm's je knieen in gevaar brengt: Bedenk dat de kracht de je moet leveren afhangt van het verzet en het totaalgewicht, NIET van de omwentelingssnelheid. Iemand die 2x zo hard omhoog fietst op het zelfde verzet, fietst dus met 86 rpm, maar levert bij hetzelfde gewicht gewoon dezelfde kracht. [/NERD ALERT]

NB: dit doet me een beetje denken aan een heel aantal jaartjes geleden dat ik met wat vrienden op camping La Piscine stond (een ieder die ooit bij AdH is geweest kent hem wel ;-) ). Naast ons stond een ouder stel, met man-met-racefiets. Deze man maakte zich al de hele week super-nerveus over DE alpe. Hij had de Ornon al beklommen, Les Deux Alpes 2x, De Sarenne (m.i. zwaarder dan de alpe) en hij had zelfs de eerste 4 bochten van de alpe al "verkend". Aan het einde van de week durfde hij het eindelijk aan. Uiteraard lukte het hem. Alhoewel hij trots als een pauw was (mooi om te zien!), vraag ik mij af of zijn vakantie (en die van zijn vrouw) niet een stuk aangenamer was geweest als hij er niet zo'n issue van zou hebben gemaakt.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
flores
Forum-lid
Berichten: 1500
Lid geworden op: 21 jun 2009 01:44

Gebruikersavatar flores 13 jan 2014 14:13

daniel1975 schreef:
flores schreef: Zoals hierboven al aangegeven is kun je gewoon stoppen in een bocht en eventueel op een muurtje gaan zitten. Niemand weerhoud je daarvan... 1 minuut stilstaan, drinken en/of wat eten en misschien een kort praatje met een andere "ruster" kan al "wonderen" verrichten.
Persoonlijk oneens; als je eenmaal begint met pauzeren, dan is bij de meesten het hek van de dam en ga je er heeeeeeel lang over doen. Beter in een laag tempo rustig door blijven fietsen imho. Hoe aantrekkelijk dat muurtje in de schaduw ook is.
Daar heb ik dan weer een andere mening over :D
Ik heb het niet over 21 x 1minuut hè. 1 of 2x stoppen om op adem te komen of de spanning van de benen af te halen kan heel prettig zijn. Zolang het geen wedstrijd is zal het er heeeeel langer over doen (2-5 min) ook niet van belang zijn... Als je de dicipline niet hebt om na een keer te pauzeren weer op te starten kun je volgens mij er beter maar helemaal niet aan beginnen.
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 13 jan 2014 14:38

Zo even een poll aanmaken dan maar? :mrgreen:

Ik ben persoonlijk tegen stoppen.
Fysiologisch rijd je een klim van 1000hm als het goed is in een 'steady state' op, dus als je 'uithijgpauzes' nodig hebt doe je iets verkeerd.

Hooguit even stoppen om te drinken als je dat niet al fietsend kunt.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
flores
Forum-lid
Berichten: 1500
Lid geworden op: 21 jun 2009 01:44

Gebruikersavatar flores 13 jan 2014 15:00

Ik heb bij elke pauze die ik neem op welke hoge berg dan ook nog nooit het gevoel gehad dat ik verkeerd bezig was hoor, integendeel. Waarom ook? Ik was/ben "daar" aan het genieten van de omgeving, van het fietsen en van "mijn" prestatie. Dat is mijn doel van het fietsen. En als ik dan moe of even wil uithiijgen, schaam ik me zeker niet om te pauzeren, niet op een berg en ook niet op het vlakke. Ik ben ook geen 18 meer ;)
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6588
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 13 jan 2014 15:16

Ik wil de beklimming van de Alpe niet bagatelliseren maar laten we eerlijk zijn: we schieten niet iemand naar de maan.

Ieder gezond mens kan op een ochtend de Alpe oprijden mits een lekker licht verzet, genoeg drinken/eten en de juiste kleding. Verder je eigen tempo en je niet op laten jagen door een ander.

Omlaag is veel meer ervaring voor nodig :shock:

Als je geen fietservaring hebt en geen groot aantal uren op de fiets hebt doorgebracht moet je echter geen eisen stellen aan de tijd die je gaat rijden! KIJK NIET EENS HOE LAAT JE START, GEEN COMPUTER etc. Allemaal onnodige afleiding. :!: :!: :!: :!:

Voor mensen die GEEN/NAUWELIJKS fietservaring hebben is een MTB (met wegbanden) of een hybride een betere keus. Wellicht wat zwaarder maar de comfortabelere zit zorgt gewoon voor een betere ademhaling.

Tussendoor stoppen is heel persoonlijk en ook nog leeftijd geboden. Als je ouder wordt zal je stoppen als minder fijn ervaren. Neemt niet weg dat als je je ademhaling bochten lang niet onder controle krijgt een korte pauze kan helpen.

@TumTumTum: als ik kijk hoe je de Vlaamse hellingen opging en dat optel dat je uren lang kan fietsen ga jij zo'n Alpe ook gewoon opfietsen. Je moet alleen nog even zien wat ik al wel zie ;)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39690
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 13 jan 2014 15:27

Gastheerg schreef:
@TumTumTum: als ik kijk hoe je de Vlaamse hellingen opging en dat optel dat je uren lang kan fietsen ga jij zo'n Alpe ook gewoon opfietsen. Je moet alleen nog even zien wat ik al wel zie ;)
+1
LOL, ik heb het niet in real life gezien, maar tussen de regels door in haar posts etc lees ik hetzelfde :lol:
Less is bore

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 13 jan 2014 20:04

Als ik de discussies op dit forum over de beklimming van Alpe d'Huez en bijvoorbeeld ook de Mont Ventoux lees, valt het mij op dat dergelijke 'cols' bij veel mensen kennelijk 'tussen de oren' gaan zitten. Zonder e.e.a. te willen bagatelliseren, ben ik toch de mening toegedaan dat het een paar 'gewone', zij het zware ritten bergop zijn. Een normaal gezonde en goed getrainde en dus op een dergelijke klim voorbereide fietser/fietsster moet dit aankunnen. Even je gezond verstand gebruiken v.w.b. je voorbereiding, maar er beslist geen 'hype' van maken en je komt heus wel boven. Tijd is dan minder belangrijk. Als je echter ergens aan het begin of halverwege of zo van zo'n klim al echt 'stuk' komt te zitten en dan (even) afstapt, wordt de rest IMHO toch wel een 'lijdensweg' (eigen ervaring 8-) ), m.a.w. dan was je er toch nog niet klaar voor...
60 x Ventoux

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 13 jan 2014 21:06

Mee eens Legrimpeur. In de Alpen zijn makkelijk nog 80 beklimmingen te vinden als de Alpe d'Huez. Een goede conditie, fiets met een goed verzet en een een goed glas wijn de avond ervoor moeten voldoende zijn.
Geniet van de mooie ervaring en kom heelhuids terug!
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9150
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 13 jan 2014 21:51

JoostG schreef:Mee eens Legrimpeur. In de Alpen zijn makkelijk nog 80 beklimmingen te vinden als de Alpe d'Huez. Een goede conditie, fiets met een goed verzet en een een goed glas wijn de avond ervoor moeten voldoende zijn.
Geniet van de mooie ervaring en kom heelhuids terug!
Exact. En als je er dan toch bent, fiets dan ook de Alpe van de andere kant op (Sarenne, ca 100x mooier). Mocht je de smaak te pakken hebben, dan is er natuurlijk nog veel meer moois daar!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
yogi
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 jan 2014 11:05

Gebruikersavatar yogi 14 jan 2014 09:36

Hallo,
De meningen zijn wel verdeeld zijn zeg! Ik ga momenteel qua training gewoon mijn eigen gang en probeer er zoveel mogelijk uit te halen. a.s. zondag ga ik oefenen op mijn MTB, moet nog één dingetje veranderen. zoals ik al zei, heb ik een helling van 10% in de buurt, uiteindelijk kan ik die 21 keer op- en afgaan haha.
Ik wil uiteraard niet dat het een mentale belasting wordt! Gewoon relaxed op laag verzet en ik zie wel hoe 't gaat.

Plaats reactie