Jij kan er anders ook wat van.flores schreef:Kwaliteitje hè Op naar "de schone dames"!
Hoe groot is de fout die ik gemaakt heb?
Als de fiets daadwerkelijk te groot is voor TS dan zal de balhoofdbuis ook wel een stukje te lang zijn, waardoor er nauwelijks drop is. Daardoor is de afstand naar het stuur wellicht in orde, maar zit het stuur te hoog. Allemaal aannames uiteraard.klimmer schreef:<Lengte hart zadel naar voorkant stuurpen 663 670>
Dus het verschil tussen gewenst en feitelijke horizontale lengte is 7 mm?
Valt toch mee! Niet? Oplossing voor dit verschil: stuurpen 10 mm korter.
Zit zelf ook wel eens op de racefiets van iemand anders die een maatje groter heeft. Met een korte stuurpen en het zadel een stuk naar beneden kan ik er dan mee uit de voete, maar doordat er dan eigenlijk te weinig drop is heb je minder druk op het voorwiel.
Gazelle Team TVM \'99
- jeroenkuiper
- Forum-lid
...denk als @ts zelf eerder had gereageerd (of kunnen reageren) het niveau waarschijnlijk "beter" was geweest...jeroenkuiper schreef: denk dat TS uit angst maar niet meer hier gaat reageren...
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.
- fietsnewbie
- Forum-lid
Heren, bedankt voor alle reacties. Ik heb echter niet het voornemen gehad hier zoveel negatieve reacties te ontlokken. Als ik daar debet aan ben, dan bij deze mijn excuses.
Mijn lengte is (volgens mij raadde kees0251 dat al ongeveer) 1,78m. Mijn binnenbeenlengte is volgens de meting 865mm. De FM heeft destijds (oktober 2013) gemeten en aangegeven de fiets op maat te kunnen stellen. Ik moet mezelf het kwalijk nemen dat ik het heb laten gebeuren.
Nogmaals, wellicht ten overvloede, ik rijd er niet verkeerd op, ik zag alleen om me heen dat de meeste rijders veel hoger op hun fiets leken te zitten dan ik. Op dat moment ben ik eens gaan snuffelen en verder lezen. Pas toen ontdekte ik, dat maat 59 niet echt bij mij paste. Vandaar de vraag aan jullie, moet ik de fiets zo snel mogelijk kwijt of kan ik er klachtenvrij mee doorrijden?
Ik voel er namelijk niet zo veel voor om chronische klachten te gaan ontwikkelen.
Alvast bedankt voor de reacties. Ik hoop dat je met de toegevoegde gegevens wat kunt. En oh ja, de FM heeft al een kortere stuurpen gemonteerd. Ik weet alleen zo 1,2,3 niet hoelang die nu is.
Mijn lengte is (volgens mij raadde kees0251 dat al ongeveer) 1,78m. Mijn binnenbeenlengte is volgens de meting 865mm. De FM heeft destijds (oktober 2013) gemeten en aangegeven de fiets op maat te kunnen stellen. Ik moet mezelf het kwalijk nemen dat ik het heb laten gebeuren.
Nogmaals, wellicht ten overvloede, ik rijd er niet verkeerd op, ik zag alleen om me heen dat de meeste rijders veel hoger op hun fiets leken te zitten dan ik. Op dat moment ben ik eens gaan snuffelen en verder lezen. Pas toen ontdekte ik, dat maat 59 niet echt bij mij paste. Vandaar de vraag aan jullie, moet ik de fiets zo snel mogelijk kwijt of kan ik er klachtenvrij mee doorrijden?
Ik voel er namelijk niet zo veel voor om chronische klachten te gaan ontwikkelen.
Alvast bedankt voor de reacties. Ik hoop dat je met de toegevoegde gegevens wat kunt. En oh ja, de FM heeft al een kortere stuurpen gemonteerd. Ik weet alleen zo 1,2,3 niet hoelang die nu is.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
-
- Forum-lid
De fout is behoorlijk groot, naar binnen beenlengte ben je maat 57 maar je hebt een kort bovenlichaam dus bij maat 57 moet je al de stuurpen inkorten. Liever maat 55 en dan in een comfort geometrie dwz met een hogere balhoofdbuis en hoef je niet de stuurpen in te korten
Chronische klachten krijg je niet maar het fietst gewoon niet prettig
En misschien ook niet onbelangrijk, welke fietsenmaker is dit. Zal zich niet heel populair maken met een dergelijke verkoop.
Ik ben het eens met jaspergr, ga als de donder terug naar de fm en laat hem maar eens uitleggen waarom hij je deze fiets heeft verkocht in plaats van vanalles bedenken om goed op de fiets te zitten. En ook als fietsnewbie ga je er van uit dat het advies van een fm goed is, dus ik vind niet dat jij een fout gemaakt hebt maar dat de fm hier zichzelf totaal belachelijk maakt.
Ik ben het eens met jaspergr, ga als de donder terug naar de fm en laat hem maar eens uitleggen waarom hij je deze fiets heeft verkocht in plaats van vanalles bedenken om goed op de fiets te zitten. En ook als fietsnewbie ga je er van uit dat het advies van een fm goed is, dus ik vind niet dat jij een fout gemaakt hebt maar dat de fm hier zichzelf totaal belachelijk maakt.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
Aan TS:
- Post eens een foto van je fiets.
- Alle reacties die je hier krijgt voor jezelf even neerschrijven.
- Naar je fm gaan en de fiets (frame?) omruilen voor een passende maat.
Als hij een beetje eergevoel heeft dan komen jullie wel tot een oplossing.
Even posten achteraf wat het geworden is.
Succes
PS: En niet met deze fiets blijven verder fietsen, je zal je tot het einde blijven afvragen "had ik niet beter....".
En het plezier van fietsen zit hem toch ook een beetje tussen de oren.
- Post eens een foto van je fiets.
- Alle reacties die je hier krijgt voor jezelf even neerschrijven.
- Naar je fm gaan en de fiets (frame?) omruilen voor een passende maat.
Als hij een beetje eergevoel heeft dan komen jullie wel tot een oplossing.
Even posten achteraf wat het geworden is.
Succes
PS: En niet met deze fiets blijven verder fietsen, je zal je tot het einde blijven afvragen "had ik niet beter....".
En het plezier van fietsen zit hem toch ook een beetje tussen de oren.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
+1, met jouw relatief lange benen ben je het beste af met een comfort geometrie en een wat kleinere framemaat. Bij jouw huidige fiets is met name de bovenbuislengte (veel?) te lang.materialist schreef:De fout is behoorlijk groot, naar binnen beenlengte ben je maat 57 maar je hebt een kort bovenlichaam dus bij maat 57 moet je al de stuurpen inkorten. Liever maat 55 en dan in een comfort geometrie dwz met een hogere balhoofdbuis en hoef je niet de stuurpen in te korten
(Je ziet: een beetje extra info helpt om gericht advies te krijgen )
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid
Ik lees hier niet uit dat je met een fietsboer te maken hebt.fietsnewbie schreef:Beste lezers,
Ik heb recent een nieuwe racefiets gekocht. Helemaal blij mee. Helaas heb ik van racefietsen (maten, merken e.d.) niet zo veel verstand. Ik heb me bij een lokale FM laten meten en hij heeft eigenlijk de fiets die hij had staan (en ik erg mooi vond) op maat gemaakt aan de hand van de metingen. (Dom, besef ik me nu achteraf)
.
Je vond de fiets mooi en hij heeft geprobeerd de fiets passend te maken.
Zo werkt het dus niet, je moet eerst de passende fiets hebben, voordat je een fiets mooi gaat vinden