Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Hoe groot is de fout die ik gemaakt heb?

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 13 jan 2014 23:00

flores schreef:Kwaliteitje hè ;) Op naar "de schone dames"!
Jij kan er anders ook wat van. :mrgreen: 8-)

Afbeelding
Veni. Vidi. Fietsie.

c.zaballa
Forum-lid

c.zaballa 13 jan 2014 23:13

klimmer schreef:<Lengte hart zadel naar voorkant stuurpen 663 670>

Dus het verschil tussen gewenst en feitelijke horizontale lengte is 7 mm?
Valt toch mee! Niet? Oplossing voor dit verschil: stuurpen 10 mm korter.
Als de fiets daadwerkelijk te groot is voor TS dan zal de balhoofdbuis ook wel een stukje te lang zijn, waardoor er nauwelijks drop is. Daardoor is de afstand naar het stuur wellicht in orde, maar zit het stuur te hoog. Allemaal aannames uiteraard.

Zit zelf ook wel eens op de racefiets van iemand anders die een maatje groter heeft. Met een korte stuurpen en het zadel een stuk naar beneden kan ik er dan mee uit de voete, maar doordat er dan eigenlijk te weinig drop is heb je minder druk op het voorwiel.
Gazelle Team TVM \'99

kees0251
Forum-lid

kees0251 13 jan 2014 23:14

GoldenRatio schreef:Tis echt zo'n 13 januari topic . . . . . :mrgreen:
Terwijl er buiten toch volop gefietst kan worden....
Cheap light strong, choose two

jeroenkuiper
Forum-lid

Gebruikersavatar jeroenkuiper 13 jan 2014 23:28

jongens. weekend is voorbij, het is nog lang geen vrijdag....

goed topic weer, denk dat TS uit angst maar niet meer hier gaat reageren...
Afbeelding

flores
Forum-lid

Gebruikersavatar flores 13 jan 2014 23:39

jeroenkuiper schreef: denk dat TS uit angst maar niet meer hier gaat reageren...
...denk als @ts zelf eerder had gereageerd (of kunnen reageren) het niveau waarschijnlijk "beter" was geweest...
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

fietsnewbie
Forum-lid

Gebruikersavatar fietsnewbie 14 jan 2014 08:15

Heren, bedankt voor alle reacties. Ik heb echter niet het voornemen gehad hier zoveel negatieve reacties te ontlokken. Als ik daar debet aan ben, dan bij deze mijn excuses.
Mijn lengte is (volgens mij raadde kees0251 dat al ongeveer) 1,78m. Mijn binnenbeenlengte is volgens de meting 865mm. De FM heeft destijds (oktober 2013) gemeten en aangegeven de fiets op maat te kunnen stellen. Ik moet mezelf het kwalijk nemen dat ik het heb laten gebeuren.
Nogmaals, wellicht ten overvloede, ik rijd er niet verkeerd op, ik zag alleen om me heen dat de meeste rijders veel hoger op hun fiets leken te zitten dan ik. Op dat moment ben ik eens gaan snuffelen en verder lezen. Pas toen ontdekte ik, dat maat 59 niet echt bij mij paste. Vandaar de vraag aan jullie, moet ik de fiets zo snel mogelijk kwijt of kan ik er klachtenvrij mee doorrijden?
Ik voel er namelijk niet zo veel voor om chronische klachten te gaan ontwikkelen.

Alvast bedankt voor de reacties. Ik hoop dat je met de toegevoegde gegevens wat kunt. En oh ja, de FM heeft al een kortere stuurpen gemonteerd. Ik weet alleen zo 1,2,3 niet hoelang die nu is.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 14 jan 2014 08:23

Welk merk en model fiets gaat 't om? Geef eens de volledige geometrie informatie.

De fiets is zonder twijfel te groot. Geweldig passen gaat 't echt niet, maar dat je chronische klachten zou gaan krjigen lijkt me wat overdreven.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

materialist
Forum-lid

materialist 14 jan 2014 09:07

De fout is behoorlijk groot, naar binnen beenlengte ben je maat 57 maar je hebt een kort bovenlichaam dus bij maat 57 moet je al de stuurpen inkorten. Liever maat 55 en dan in een comfort geometrie dwz met een hogere balhoofdbuis en hoef je niet de stuurpen in te korten
Chronische klachten krijg je niet maar het fietst gewoon niet prettig

spokes
Forum-lid

spokes 14 jan 2014 09:24

En misschien ook niet onbelangrijk, welke fietsenmaker is dit. Zal zich niet heel populair maken met een dergelijke verkoop.
Ik ben het eens met jaspergr, ga als de donder terug naar de fm en laat hem maar eens uitleggen waarom hij je deze fiets heeft verkocht in plaats van vanalles bedenken om goed op de fiets te zitten. En ook als fietsnewbie ga je er van uit dat het advies van een fm goed is, dus ik vind niet dat jij een fout gemaakt hebt maar dat de fm hier zichzelf totaal belachelijk maakt.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 14 jan 2014 09:42

Aan TS:

- Post eens een foto van je fiets.
- Alle reacties die je hier krijgt voor jezelf even neerschrijven.
- Naar je fm gaan en de fiets (frame?) omruilen voor een passende maat.

Als hij een beetje eergevoel heeft dan komen jullie wel tot een oplossing.
Even posten achteraf wat het geworden is.

Succes

PS: En niet met deze fiets blijven verder fietsen, je zal je tot het einde blijven afvragen "had ik niet beter....".
En het plezier van fietsen zit hem toch ook een beetje tussen de oren. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 14 jan 2014 10:33

materialist schreef:De fout is behoorlijk groot, naar binnen beenlengte ben je maat 57 maar je hebt een kort bovenlichaam dus bij maat 57 moet je al de stuurpen inkorten. Liever maat 55 en dan in een comfort geometrie dwz met een hogere balhoofdbuis en hoef je niet de stuurpen in te korten
Chronische klachten krijg je niet maar het fietst gewoon niet prettig
+1, met jouw relatief lange benen ben je het beste af met een comfort geometrie en een wat kleinere framemaat. Bij jouw huidige fiets is met name de bovenbuislengte (veel?) te lang.
(Je ziet: een beetje extra info helpt om gericht advies te krijgen ;-) )
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

materialist
Forum-lid

materialist 14 jan 2014 13:54

fietsnewbie schreef:Beste lezers,

Ik heb recent een nieuwe racefiets gekocht. Helemaal blij mee. Helaas heb ik van racefietsen (maten, merken e.d.) niet zo veel verstand. Ik heb me bij een lokale FM laten meten en hij heeft eigenlijk de fiets die hij had staan (en ik erg mooi vond) op maat gemaakt aan de hand van de metingen. (Dom, besef ik me nu achteraf)
.
Ik lees hier niet uit dat je met een fietsboer te maken hebt.
Je vond de fiets mooi en hij heeft geprobeerd de fiets passend te maken.
Zo werkt het dus niet, je moet eerst de passende fiets hebben, voordat je een fiets mooi gaat vinden

Plaats reactie