Opnieuw discussie over wielertoeristen met Belgische burgemeester
Ik ben het in zijn algemeenheid wel eens met de reacties en ook ik schaam me soms voor het gedrag van medetourfietsers. 100 km een reep in de zak, maar de verpakking kan niet?
Ik vraag me echter wel af hoe e.e.a. juridisch in de mouw steekt. Zijn deelnemers aan een tourtocht individuen en dienen die als zodanig behandeld te worden? Dan lijkt mij het verbieden van een tourtocht door een gemeente geen rechtsbasis te hebben. Als de rijders echter deel van een collectief zijn (blijkbaar?), kun je ze dan als individu bestraffen voor het begaan van een (verkeers)overtreding?
Welke fietsende jurist weet het?
Ik vraag me echter wel af hoe e.e.a. juridisch in de mouw steekt. Zijn deelnemers aan een tourtocht individuen en dienen die als zodanig behandeld te worden? Dan lijkt mij het verbieden van een tourtocht door een gemeente geen rechtsbasis te hebben. Als de rijders echter deel van een collectief zijn (blijkbaar?), kun je ze dan als individu bestraffen voor het begaan van een (verkeers)overtreding?
Welke fietsende jurist weet het?
[quote="Amclassic-fan"]Mwa de meeste boetes zijn tegenwoordig toch vrij fors. Op het moment dat er 100 man een stevige boete heeft gehad en het weekend erna is het weer hetzelfde verhaal, dan weet iedereen wel dat het een duur fietstochtje wordt als je je misdraagt.[/quote]
Zo is dat, gewoon bekeuringen uitdelen dat is de enige methode om fietsers die zich niet kunnen gedragen aan te pakken. Of de fiets in beslag nemen. Dat zet zoden aan de dijk want daar wordt over gesproken, geen hond die zich nog zal misdragen.
Op het laatste moment een organisatie confronteren met een doorgangsverbod is geen oplossing naar wel egoïstisch. Verder is het raar dat alleen Belgische gemeenten dit probleem hebben, gedragen de fietsers zich dan wel in Limburg? Of zouden ze zich daar niet zo druk maken omdat de horeca profiteert van al die fietsers.
Zo is dat, gewoon bekeuringen uitdelen dat is de enige methode om fietsers die zich niet kunnen gedragen aan te pakken. Of de fiets in beslag nemen. Dat zet zoden aan de dijk want daar wordt over gesproken, geen hond die zich nog zal misdragen.
Op het laatste moment een organisatie confronteren met een doorgangsverbod is geen oplossing naar wel egoïstisch. Verder is het raar dat alleen Belgische gemeenten dit probleem hebben, gedragen de fietsers zich dan wel in Limburg? Of zouden ze zich daar niet zo druk maken omdat de horeca profiteert van al die fietsers.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
@ amclassic: Van mij zullen zullen ze iig geen last hebben daar in de Ardennen en de Voerstreek. Ik ga wel naar Duitsland, daar ligt wel fatsoenlijk asfalt, hebben ze wel respect voor elkaar in het verkeer en bovendien hebben ze er in ieder dorp in Konditorei.
In deze streek zijn in verhouding heel weinig toertochten en hebben de bewoners er dus ook niet veel last van. Zolang je geen overlast ervaart zal het respect blijven bestaan. Als ik overigens als eenling in het Waalse land fietst ervaar ik genoeg respect; sterker nog de mensen zijn vaak vriendelijker dan in ons eigen landje.
In deze streek zijn in verhouding heel weinig toertochten en hebben de bewoners er dus ook niet veel last van. Zolang je geen overlast ervaart zal het respect blijven bestaan. Als ik overigens als eenling in het Waalse land fietst ervaar ik genoeg respect; sterker nog de mensen zijn vaak vriendelijker dan in ons eigen landje.
http://www.passion4bike-guido.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
De vele toertochten in dezelfde regio zijn als gif: als de concentratie hoog genoeg is, sterft het vanzelf......
Het begint in de delen waar er geen commercieel belang is en breidt vanzelf uit. Ik kan me niet voorstellen dat de mensen in Eijsden staan te springen voor de tiende toertocht van het jaar, om maar een voorbeeld te noemen.
Het begint in de delen waar er geen commercieel belang is en breidt vanzelf uit. Ik kan me niet voorstellen dat de mensen in Eijsden staan te springen voor de tiende toertocht van het jaar, om maar een voorbeeld te noemen.
Twitter: @rbruijns
[quote="rbr"]De vele toertochten in dezelfde regio zijn als gif: als de concentratie hoog genoeg is, sterft het vanzelf......[/quote]
Eigenlijk kan ik me hier wel in vinden. Het wordt langzaamaan ook te gek hoeveel toertochten in Limburg georganiseerd worden:
Hel van het Mergelland
AGR
K-B-K
Omloop Math Salden
Grenslandklassieker
Steven Rooks Classic
Limburgs Mooiste
Top Cauberg Challenge
Boogies Extreme
MH2D
En dan mis ik er vast nog wel een aantal.
Tel daar nog een aantal fietsvierdaagsen en wedstrijden bij op en niet te vergeten nog een aantal Belgische toertochten en wedstrijden. Ik kan me best voorstellen dat je het dan wel gehad hebt daar in de Voerstreek...
Wat mij betreft mag het best wat minder, dus met al die verboden komt er misschien een langverwachte sanering van het aantal toertochten.
Bergrijp me goed, ik rij best graag een toertochtje, maar het wordt me nu als Limburger ook teveel en rij in bovenstaande weekenden vaak een mooie en rustige rit richting Hoge Venen en Eifel.
Eigenlijk kan ik me hier wel in vinden. Het wordt langzaamaan ook te gek hoeveel toertochten in Limburg georganiseerd worden:
Hel van het Mergelland
AGR
K-B-K
Omloop Math Salden
Grenslandklassieker
Steven Rooks Classic
Limburgs Mooiste
Top Cauberg Challenge
Boogies Extreme
MH2D
En dan mis ik er vast nog wel een aantal.
Tel daar nog een aantal fietsvierdaagsen en wedstrijden bij op en niet te vergeten nog een aantal Belgische toertochten en wedstrijden. Ik kan me best voorstellen dat je het dan wel gehad hebt daar in de Voerstreek...
Wat mij betreft mag het best wat minder, dus met al die verboden komt er misschien een langverwachte sanering van het aantal toertochten.
Bergrijp me goed, ik rij best graag een toertochtje, maar het wordt me nu als Limburger ook teveel en rij in bovenstaande weekenden vaak een mooie en rustige rit richting Hoge Venen en Eifel.
In jouw lijstje zie ik 4 commercielen staan en 4 door wielerverenigingen georganiseerde tochten.
Als je de commercielen er nu uitgooit (hen gaat het niet om het fietsen maar om het geld) dan is het probleem al voor een fors deel opgelost. Dat kan heel simpel door alleen nog maar vergunningen te verstrekken aan organisaties die bij een erkende bond aangesloten zijn (NTFU, VBR, FFBC en BDR).
Als kleine organisator kun je overigens nog prima 'onder de radar' organiseren. Je moet alleen geen zware reclame maken dan komt er geen enorme mensenmassa op af.
Als je de commercielen er nu uitgooit (hen gaat het niet om het fietsen maar om het geld) dan is het probleem al voor een fors deel opgelost. Dat kan heel simpel door alleen nog maar vergunningen te verstrekken aan organisaties die bij een erkende bond aangesloten zijn (NTFU, VBR, FFBC en BDR).
Als kleine organisator kun je overigens nog prima 'onder de radar' organiseren. Je moet alleen geen zware reclame maken dan komt er geen enorme mensenmassa op af.