Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Tacx Genius - Doen of niet doen?

wolly68
Forum-lid
Berichten: 201
Lid geworden op: 20 jan 2011 22:53

wolly68 28 jan 2014 22:53

Ik heb ook een genius. Hij staat op zolder onder het dakraam. Met een grote ventilator er voor is het prima uit te houden. Ik zweet wel, maar er vallen geen druppels op de grond. De software kan inderdaad beter, maar sinds de laatste update werkt bij mij het kalibreren van de rem veel beter en voelen steile stukken (>10%) veel realistischer aan. Ik zit er niet langer dan een uur op. Dan liever een keer vaker.
Wat mij betreft wel een aanrader. Ze zijn op dit moment in de aanbieding voor 820 bij bike-components.de

Juliska
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 14 sep 2012 13:47

Juliska 29 jan 2014 19:51

Ik heb zelf de Tacx Genius, Fiets er in en eruit halen is echt een eitje, zelfs ik kan het.
Ik heb ook geen problemen met de software en ook niet met de kalibratie van de trainer
Werk gewoon super makkelijk, ook de updates van de software gaat makkelijk, en ik ben echt geen
computer techneut.
Ik rij wel met een speciaal achterwiel in de tacx met een oude buitenband erop.
ook wij wisselen de fiets regelmatig met zijn 2e.
Met de software rijden is echt leuker als zonder, al blijft echt buiten fietsen natuurlijk leuker, maar
om de winter door te komen vindt ik de genius gewoon een leuk apparaat.

hqracing
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 feb 2015 22:22

hqracing 16 feb 2015 22:34

Ik heb eerst 3 maanden op de TACX Flow plus upgrade getraind van november 2014 tot februari 2015. Belangrijkste was de juiste videoplayer (1) te selecteren. Bij mij draait het systeem op een MacBook Pro en VMware fushion (win 7 ultimate) en extern 27" LCD scherm zonder enig probleem.

Verder begon ik me er aan te storen dat het maximum hellingspercentage maar 4% is. Ik train graag op 8% en meer in de bergen.
Ik schakelde dan wel eens een paar tanden zwaarder maar na verloop van tijd heb ik hem toch omgeruild voor een Genius via marktplaats. Wel een hoop op verloren maar het fietsplezier is groter en een hobby kost nou eenmaal geld.
Met de Genius heb ik eigenlijk geen last van enig geluid. Of ik nou windgeruis in mn oren heb of een electro motortje is mij eender. De video's sluiten wel beter aan bij de Genius vind ik. Met name de afspeelsnelheid komt nu dichter bij de realiteit te liggen en dat verhoogt het plezier. De virtuele snelheid bij de Flow begon mij te irriteren plus dat je langer moet trainen voor het zelfde vermogen. Bovendien kwam het gevoel totaal niet overeen met trainen op de echte berg. Al met al ben ik niet ontevreden over de Genius.
Ik vraag me alleen wel af of de lagering in de achteras niet te zwaar belast word door de relatief grote druk tussen motor en achterwiel.

DarklyDreaming
Forum-lid
Berichten: 245
Lid geworden op: 26 aug 2012 10:01

DarklyDreaming 17 feb 2015 10:06

hqracing schreef: Verder begon ik me er aan te storen dat het maximum hellingspercentage maar 4% is. Ik train graag op 8% en meer in de bergen.
Ik schakelde dan wel eens een paar tanden zwaarder maar na verloop van tijd heb ik hem toch omgeruild voor een Genius via marktplaats. De virtuele snelheid bij de Flow begon mij te irriteren plus dat je langer moet trainen voor het zelfde vermogen.
Vraag: ik heb een Tacx Vortex met PC upgrade.
Ook de Vortex (ik heb de oudere serie volgens mij) gaat tot max. 4%, daarna wordt snelheid virtueel verlaagd. Ik schakel dan inderdaad paar tandjes zwaarder, zodat ik snelheid op bijv. Stelvio boven de 10k/uur houdt.

Is het echt een groot verschil of je 270 Watt trapt tegen 4% met cadans 85 of 270 Watt tegen 8% met cadans van 85?

Plaats reactie