Afstelling Rose Xeon RS-3000
-
- Forum-lid
- Berichten: 2863
- Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05
Cannondale synaps bv.
Eigenlijk alle fietsen met een wat kortere bovenbuis en langer balhoofdbuis.
Eigenlijk alle fietsen met een wat kortere bovenbuis en langer balhoofdbuis.
Dat verandert toch niks aan je zadelpositie t.o.v. je crankstel? Gezien de lengte van de stuurpen is een kortere bovenbuis echt niet nodig. Dan kan je beter gaan kijken naar een fiets met een steilere zitbuis, of gewoon een zadelpen zonder setback bij deze fiets.gaisdergerman schreef:Cannondale synaps bv.
Eigenlijk alle fietsen met een wat kortere bovenbuis en langer balhoofdbuis.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets
-
- Forum-lid
- Berichten: 2863
- Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05
Als je 1.87 bent en een bbl van 95 hebt lijkt me dat ts veel te lang zit.
Wellicht dat ts een foto kan posten, dan weten we het zeker (foto zijkant met zichzelf op de fiets).
Wellicht dat ts een foto kan posten, dan weten we het zeker (foto zijkant met zichzelf op de fiets).
Eerst moet je de juiste zadelstand zien te bepalen. Dit is de basis van je fietsafstelling.
Probeer evt jezelf eens op te meten en neem dan de "competitif fit"
http://www.competitivecyclist.com/Store ... orBike.jsp
Probeer evt jezelf eens op te meten en neem dan de "competitif fit"
http://www.competitivecyclist.com/Store ... orBike.jsp
gaisdergerman schreef:Cannondale synaps bv.
Eigenlijk alle fietsen met een wat kortere bovenbuis en langer balhoofdbuis.
Ik heb even gekeken naar de geometrie van de Cannondale Synapse, maar volgens mij is de bovenbuis niet/nauwelijks korter dan die van mijn Rose. Framemaat 58 en 61 (de grootste maten) hebben respectievelijk een bovenbuislengte van 580 en 600 mm. Mijn Rose van 63 cm heeft een bovenbuislengte van 590 mm.
Ik heb na het naar achteren verplaatsen van mijn zadel een stuurpen van 110 mm (20 mm korter) gemonteerd. Als ik nu op de fiets zit voelt het beter aan, maar ik moet eerst een stuk gaan fietsen.
Waarom zou ik eigenlijk een zadelpen zonder setback moeten nemen voor een goede zadelpositie? Als ik een zadel zonder setback neem, kom ik met mijn lange benen toch veel te ver naar voren te zitten? Met setback zit ik verder van het stuur af, maar dat is natuurlijk eenvoudig op te lossen door een kortere stuurpen te nemen.
Als je naar de foto van de beginpost kijkt, dan staat het zadel veel te ver naar voren. Daardoor worden de krachten verkeerd over de zadelrails verdeeld, met het risico op breken. Vandaar dat zadelrails een minimale en maximale positie hebben, waarbinnen de zadelpen bevestigd moet worden. Als je goed zit, zoals je in je beginpost zegt, dan zou je zadel dezelfde positie moeten houden. Dan kan je met een zadelpen zonder setback er voor zorgen dat de pen meer onder het midden van het zadel komt, waardoor je een betere verdeling van de krachten hebt, maar je zadel niet verder naar achteren geplaatst hoeft te worden.
Nu heb je je zadel naar achteren gezet, waardoor je verder achter je bottombracket komt te zitten. Hierdoor ga je meer naar voren en minder naar beneden trappen. Als je hierdoor uiteindelijk beter op je fiets zit, dan betekent dat, dat ze je bij Rose gewoon niet goed op de fiets hebben gezet. En met alle respect voor de medeforumleden, maar die hebben alleen maar een foto van de fiets gezien, zonder jou erbij en dan kan je gewoon geen zinnig advies geven over het feit dat een zadel naar achteren moet of dat een stuurpen korter moet worden.
Nu heb je je zadel naar achteren gezet, waardoor je verder achter je bottombracket komt te zitten. Hierdoor ga je meer naar voren en minder naar beneden trappen. Als je hierdoor uiteindelijk beter op je fiets zit, dan betekent dat, dat ze je bij Rose gewoon niet goed op de fiets hebben gezet. En met alle respect voor de medeforumleden, maar die hebben alleen maar een foto van de fiets gezien, zonder jou erbij en dan kan je gewoon geen zinnig advies geven over het feit dat een zadel naar achteren moet of dat een stuurpen korter moet worden.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets
Het zadel zat niet voorbij de maximale positie (streepjes op de rails). De kans op breken zal dan waarschijnlijk klein zijn.Karl66 schreef:Als je naar de foto van de beginpost kijkt, dan staat het zadel veel te ver naar voren. Daardoor worden de krachten verkeerd over de zadelrails verdeeld, met het risico op breken. Vandaar dat zadelrails een minimale en maximale positie hebben, waarbinnen de zadelpen bevestigd moet worden. Als je goed zit, zoals je in je beginpost zegt, dan zou je zadel dezelfde positie moeten houden. Dan kan je met een zadelpen zonder setback er voor zorgen dat de pen meer onder het midden van het zadel komt, waardoor je een betere verdeling van de krachten hebt, maar je zadel niet verder naar achteren geplaatst hoeft te worden.
Nu heb je je zadel naar achteren gezet, waardoor je verder achter je bottombracket komt te zitten. Hierdoor ga je meer naar voren en minder naar beneden trappen. Als je hierdoor uiteindelijk beter op je fiets zit, dan betekent dat, dat ze je bij Rose gewoon niet goed op de fiets hebben gezet. En met alle respect voor de medeforumleden, maar die hebben alleen maar een foto van de fiets gezien, zonder jou erbij en dan kan je gewoon geen zinnig advies geven over het feit dat een zadel naar achteren moet of dat een stuurpen korter moet worden.
Mijn zadelpositie heb ik gecontroleerd met de volgende vuistregel (wielersportinfo.nl): "Zet beide pedalen horizontaal: dat wil zeggen even hoog. Ga op je fiets zitten met een voet op het pedaal. Met behulp van een loodlijntje bepaald je de positie van het zadel. Het is de bedoeling dat het loodlijntje (dus loodrecht) loop van de achterkant van de knieschijf en door de as van het pedaal".
Met het zadel wat verder naar achteren lijkt dit veel meer te kloppen. Bovendien heb ik zeer lange benen en verwacht ik eigenlijk niet dat ik zo ver naar voren hoor te zitten op mijn fiets.
In mijn beginpost heb ik inderdaad gezegd dat ik eigenlijk wel prima op de fiets zit. Misschien heb ik niet zo snel last van een "onjuiste" afstelling. Mijn oude racefiets heeft een hele andere geometrie en daar kan ik ook zonder klachten 100+ km op fietsen. Een iets minder efficiënte afstelling vind ik als recreatieve fietser ook niet zo erg.
Het is inderdaad beter om een foto te maken van mij op de fiets. Ik zal proberen om binnenkort een foto te maken.
Bij iemand van 1,87m op een fiets van 63cm met een stuurpen van 13cm kun je niet ook nog eens het zadel ver naar achter gaan zetten zonder een kortere stuurpen te monteren. Daar hoef ik iemand niet op de fiets voor te zien zitten.
Het leuke aan een trapas is dat deze rond is, het maakt dus in feite weinig uit of je er voor of erachter zit of dat je er onder hangt voor de trapefficiëntie. Wat meer van belang is is de hoek die je bekken maakt. De afstelling van Rose met de lange stuurpen en het zadel ver naar voren was een alternatief voor een langere balhoofdbuis om deze hoek niet te scherp te laten worden. In de huidige setup met kortere stuurpen wordt die hoek iets scherper en alleen TS kan bepalen of dat een negatief effect heeft.
Het leuke aan een trapas is dat deze rond is, het maakt dus in feite weinig uit of je er voor of erachter zit of dat je er onder hangt voor de trapefficiëntie. Wat meer van belang is is de hoek die je bekken maakt. De afstelling van Rose met de lange stuurpen en het zadel ver naar voren was een alternatief voor een langere balhoofdbuis om deze hoek niet te scherp te laten worden. In de huidige setup met kortere stuurpen wordt die hoek iets scherper en alleen TS kan bepalen of dat een negatief effect heeft.
Campagnolo Ultra Dork
Mocht de nieuwe afstelling niet juist zijn, waar ga ik dat dan vooral aan merken? M.a.w. hoe kan ik zelf beoordelen of het een negatief effect heeft? Misschien valt het allemaal wel mee dat het geheel 1-2 cm naar achteren is verplaatst.Ernie C. schreef:Bij iemand van 1,87m op een fiets van 63cm met een stuurpen van 13cm kun je niet ook nog eens het zadel ver naar achter gaan zetten zonder een kortere stuurpen te monteren. Daar hoef ik iemand niet op de fiets voor te zien zitten.
Het leuke aan een trapas is dat deze rond is, het maakt dus in feite weinig uit of je er voor of erachter zit of dat je er onder hangt voor de trapefficiëntie. Wat meer van belang is is de hoek die je bekken maakt. De afstelling van Rose met de lange stuurpen en het zadel ver naar voren was een alternatief voor een langere balhoofdbuis om deze hoek niet te scherp te laten worden. In de huidige setup met kortere stuurpen wordt die hoek iets scherper en alleen TS kan bepalen of dat een negatief effect heeft.
Dat is moeilijk te zeggen, er zijn zoveel factoren die invloed kunnen hebben op de prestaties van een wielertoerist. Ik denk niet dat het een wereld van verschil gaat maken en als je lenig genoeg bent zou het zomaar kunnen dat je er niks van merkt.
Mocht je in de loop van het seizoen merken dat het minder lekker zit of je verbeterd minder dan je gehoopt had dan kun je altijd proberen om terug te gaan naar je oude setup. Die stuurpen dus nog maar even niet op Marktplaats zetten.
Mocht je in de loop van het seizoen merken dat het minder lekker zit of je verbeterd minder dan je gehoopt had dan kun je altijd proberen om terug te gaan naar je oude setup. Die stuurpen dus nog maar even niet op Marktplaats zetten.
Campagnolo Ultra Dork
Beste allen,
Hierbij een foto en video van mijn houding op de fiets met de nieuwe afstelling. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Let niet op het einde van het filmpje, want ik kon de pauzeknop niet vinden
http://www.youtube.com/watch?v=rpieh1wXYTc
Hierbij een foto en video van mijn houding op de fiets met de nieuwe afstelling. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Let niet op het einde van het filmpje, want ik kon de pauzeknop niet vinden
http://www.youtube.com/watch?v=rpieh1wXYTc