Wind Cycleworks
@legrimpeur: Er is hier inderdaad sprake van een doorontwikkelde hobby, hoewel de doorontwikkeling eigenlijk nog volop gaande is.
@oldandslow: Vlakdraaien op de draaibank had ook gekund. Met de handfrees was in dit geval wat sneller en ik wilde gewoon mijn nieuwe frees even uitproberen .
@retour: De belasting van de zadelpen en zadelpenklemming heb ik nooit doorgerekend, maar ik rijd er al een paar jaar mee op m’n MTB (waar de pen zelfs nog iets verder uitsteekt) en dat gaan probleemloos.
Een freesbank heb ik (nog) niet. Het is inderdaad allemaal mooi speelgoed, maar op het moment concentreer ik me zoveel mogelijk op de essentie van het bouwen van een goed frame (daar waar mogelijk met handgereedschap) en probeer ik me niet teveel te verliezen in complexe apparatuur.
Ik heb dit frame niet digitaal uitgetekend. Er is hiervoor zelfs speciale software verkrijgbaar (oa BikeCad en Rattlecad), maar dat had in dit geval weinig toegevoegde waarde. Uittekenen in 1:1 maakt het voor mij toch net wat inzichtelijker, oa omdat je (frame)onderdelen etc. direct op de tekening kan plaatsen.
@oldandslow: Vlakdraaien op de draaibank had ook gekund. Met de handfrees was in dit geval wat sneller en ik wilde gewoon mijn nieuwe frees even uitproberen .
@retour: De belasting van de zadelpen en zadelpenklemming heb ik nooit doorgerekend, maar ik rijd er al een paar jaar mee op m’n MTB (waar de pen zelfs nog iets verder uitsteekt) en dat gaan probleemloos.
Een freesbank heb ik (nog) niet. Het is inderdaad allemaal mooi speelgoed, maar op het moment concentreer ik me zoveel mogelijk op de essentie van het bouwen van een goed frame (daar waar mogelijk met handgereedschap) en probeer ik me niet teveel te verliezen in complexe apparatuur.
Ik heb dit frame niet digitaal uitgetekend. Er is hiervoor zelfs speciale software verkrijgbaar (oa BikeCad en Rattlecad), maar dat had in dit geval weinig toegevoegde waarde. Uittekenen in 1:1 maakt het voor mij toch net wat inzichtelijker, oa omdat je (frame)onderdelen etc. direct op de tekening kan plaatsen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1791
- Lid geworden op: 04 aug 2010 01:20
Interessantste topic in tijden! Eens wat anders als FR3 vs handgespaakt..
@ Bart, ik weet niet of je hier wat aan hebt.
Dit is een programma op tube notches op papier uit te kunnen printen en vervolgens af te tekenen.
Ik heb het gebruikt voor de rolkooi in mijn auto, en daar werkte het eigenlijk perfect.
http://www.cobratorch.net/ttn_dxf/
Dit is een programma op tube notches op papier uit te kunnen printen en vervolgens af te tekenen.
Ik heb het gebruikt voor de rolkooi in mijn auto, en daar werkte het eigenlijk perfect.
http://www.cobratorch.net/ttn_dxf/
@ JvdHurk: Bedankt voor de tip. Dat soort programma's bestaan ook specifiek voor fietsframebouw. In de eerder genoemde fietsframetekensoftware zit dit zelfs geïntegreerd. Voor mijn eerste frame heb ik dergelijke papieren malletjes gebruikt. Op zich is het een handig hulpmiddel, maar ik heb toen vastgesteld dat ze er toch vaak net even naast zaten en dan alsnog op 't oog moeten corrigeren/finetunen. Zonder malletje gaat eigenlijk ook best goed. Een grote halfrondvijl met een diameter die past bij die van de aansluitende buis helpt hier ook.
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
Erg leuk om te volgen. Lang leve de ambachten!
mag ik vragen waar je die buizen dan kunt kopen, en bestaan er ook titanium exemplaren?bartv schreef:Hallo,
Ik ben net begonnen met het bouwen van een frame en bedacht me dat het voor sommigen van jullie wellicht interessant is om hier op deze plek een verslag van de bouw bij te houden.
Een beetje achtergrond: Een jaar geleden heb ik mijn eerste frame gebouwd (zie http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... start=6336). Een moderne stalen racer waar ik sindsdien de nodig kilometers mee heb gemaakt.
Complete bike, driveside by bart fiets, on Flickr
Framebouwen smaakt naar meer en de afgelopen maanden ben ik bezig geweest om de bouw van mijn volgende frame voor te bereiden. Na de nodige experimenten, oefenstukken, etc. en het bouwen van een framemal ben ik nu echt aan mijn frame begonnen.
Het concept: Het wordt een ‘all season racer’. Een racefiets geschikt om het hele jaar mee door te rijden. Zomers kaal met smalle bandjes, in de herfst met een paar kleine aanpassingen geschikt te maken voor een winter vol nattigheid, modder, sneeuw, etc. Ook af en toe een onverhard paadje moet geen probleem zijn. Dus een raceframe met schijfremmen en ruimte voor wat bredere banden en vaste spatborden. Vorige winter reed ik al op een vergelijkbaar concept op basis van een standaard frame. Het concept beviel toen erg goed, het frame een stuk minder. Daarom ga ik er nu zelf een bouwen.
Het frame: STAAL, dat is duidelijk. Staal is het materiaal met het karakter en de technische eigenschappen die mij aanspreken. Daarnaast is het een heel mooi materiaal om mee te bouwen. Klassieke stalen frames zijn niet zo mijn ding dus MODERN moet het zijn: lugless, vloeiende verbindingen dmv fillet brazing, strakke lijnen, compacte geometrie, gebruik van oversized buizen waar zinvol en klaar voor een moderne afmontage.
Het grote voordeel van zelf je eigen frame bouwen is natuurlijk dat je ‘m perfect op maat en naar wens kan bouwen. Dat beperkt zich niet tot de geometrie, maar de keuze aan buizen (maat, vorm, wanddikte, etc.) en andere onderdelen biedt ook de mogelijkheid om de rijeigenschappen en de looks helemaal naar wens te maken. Maar daarover later meer.
Hier zijn alvast de buizen:
Columbus Zona tube set by bart fiets, on Flickr
Als je overweegt zelf een titanium frame te lassen terwijl je niet weet waar je de buizen kunt kopen kun je waarschijnlijk ook niet lassen. Je kan dan beter een los titanium frame kopen.Schum schreef:mag ik vragen waar je die buizen dan kunt kopen, en bestaan er ook titanium exemplaren?
Buizen kun je gewoon kopen bij een ijzerhandelaar.
Als je te vroeg juicht, heb je in ieder geval lol gehad.
- Supergrover
- Forum-lid HC
- Berichten: 4468
- Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10
mss kan Bart wel een frame voor je maken, hij is nu toch bezig...deijn schreef:Als je overweegt zelf een titanium frame te lassen terwijl je niet weet waar je de buizen kunt kopen kun je waarschijnlijk ook niet lassen. Je kan dan beter een los titanium frame kopen.Schum schreef:mag ik vragen waar je die buizen dan kunt kopen, en bestaan er ook titanium exemplaren?
Buizen kun je gewoon kopen bij een ijzerhandelaar.