Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Trainingswedstrijden - beginner

edwin01
Forum-lid
Berichten: 1779
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

edwin01 28 feb 2014 13:27

Het goeie nieuws: Sloten is zo'n beetje het enige rondje in Nederland zonder bochten... :lol:

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 28 feb 2014 22:50

kees0251 schreef: Ik zou iets minder op training focussen (saai) en meer op lol in het rijden.
1x per week een trainingskoersje doet meer voor je conditie dan al eindeloze getrain.
Ik ben wel eens in de Ster van Zwolle gestart met 500 km in de benen en hoewel dat uiteraardontaardde in flink afzien , toch uitgereden, kan gewoon met voldoende eten&drinken.
Net 3 bananen, 4 bidons en een pot isostar gekocht, waar kan ik me inschrijven? Ik heb afgelopen jaar al 10x meer km gefietst dan jij, maak ik kans op het podium? Misschien ook leuk voor de TS.

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 01 mar 2014 17:29

Als je geen vertrouwen hebt in eigen kunnen en daar cynisch over doet, wordt het niks.

BTW, vorig jaar ruim 8000 km maar irrelevant voor anderen.
Cheap light strong, choose two

slechtweerfietser
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 jan 2014 16:21

slechtweerfietser 17 apr 2014 17:04

Update: Eindelijk, na paar weken te niksen (niet echt, maar weinig kms op de fiets), ging ik naar de trimmers wedstrijd op Sloten. En dan nog naar BRC op Maandag.

Sloten was echt makkelijk te doen hoor, geen echte bochten + aleen een mini-klimmetje. Zelfs een minut of twee op de kop gezeten, leuk. Wel mankeer ik wat koers ervaring/strategie, ik zat bij de finish te diep in de peloton en moest met nog goede benen zelfs remmen na de laatste bocht. Maar qua conditie was dat heel makelijk te doen.
Nou, BRC parcours was een hele andere verhaal - veel moeilijker parcours en dan nog wind en nat, na elke bocht was ik 1-2 seconden kwijt en moest ik met volle kracht de peloton probeeren te pakken. Lukte mij voor 5 ronden, daarna was ik helemaal uitgeput.

Dus ja, uiteindelijk is de rijtechniek veel belangrijker dan vermogen, hopelijk volgende keer gaat het een beetje beter.

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 17 apr 2014 17:59

slechtweerfietser schreef: Dus ja, uiteindelijk is de rijtechniek veel belangrijker dan vermogen, hopelijk volgende keer gaat het een beetje beter.
Dat heb ik gisteren ook mogen ervaren. Ik deed mee aan een clinic van vrouwenwielrennen in Amsterdam. Jezus man....ik heb me (op zijn Rotterdams) de pleuris gefietst. Ik was helaas een van de oudsten, de gemiddelde leeftijd lag geloof ik zo'n 15-20 jaar jonger dan ik én ik ben een beginnertje die amper 2 jaar fietst terwijl het gros van de dames toch wel spijkerhard traint, danwel triatlons heeft gedaan ed.
Het ging nog aardig tot aan het derde rondje, toen was de batterij leeg.
Op het klimmetje was ik weer wel redelijk snel. (Heeft die Muur van GastheerGeraarsbergen toch nog zin gehad. ;) )

Bij mij gaat er nog erg veel verloren doordat ik slechte bochtentechniek heb. Dan op brute kracht terug proberen te stampen gaat ook maar een paar keer goed, dan houdt het op.

(en het was nog niet eens echt een wedstrijd, maar alleen een training)
Het was op de baan van ARC Ulysses, kennen jullie dat parcour? Ik vind het een paar lastige bochten hebben, maar iedere bocht is moeilijk als je er geen hout van kan.

NB, ik heb dus gefietst gisteren maar ik was toen ik gisterenavond thuis kwam te kapot om het in de juiste draad te vermelden. :)
Veni. Vidi. Fietsie.

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 17 apr 2014 23:44

slechtweerfietser schreef:
Dus ja, uiteindelijk is de rijtechniek veel belangrijker dan vermogen, hopelijk volgende keer gaat het een beetje beter.
Dat lijkt maar zo, uiteindelijk is je vermogen bepalend, zeker op zwaardere parkoersen.
Is het net aan dan helpt goed tussen de wielen rijden wel wat...en dat is niet zozeer techniek als wel bewust positie kiezen, je moet na de bocht aan de goeie kant uitkomen.
Als je na elke bocht vol in de wind komt te zitten moet je veel power verspillen.
Het BRC (btw mijn club) parkoers over de vuinisbelt is zwaar inderdaad en na een paar bijna -crashes start ik daar niet meer, er rijden me daar teveel brokkenpiloten naast veel ouwe rotten rond.
Cheap light strong, choose two

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 17 apr 2014 23:56

TumTumTum schreef: Bij mij gaat er nog erg veel verloren doordat ik slechte bochtentechniek heb. Dan op brute kracht terug proberen te stampen gaat ook maar een paar keer goed, dan houdt het op.

(en het was nog niet eens echt een wedstrijd, maar alleen een training)
Het was op de baan van ARC Ulysses, kennen jullie dat parcour? Ik vind het een paar lastige bochten hebben, maar iedere bocht is moeilijk als je er geen hout van kan.
Dat vind ik nou weer een vrij makkelijk parkoers......
Vooropgesteld dat je geen bochtangst hebt, je moet gewoon de bochten vol in durven te gaan en het kost wat tijd om dat vertrouwen te krijgen.
Ervaring met diverse soorten wegdek is gewoon bij rondjes rijden vrij belangrijk om niet voortdurend achter de feiten aan te rijden.
Cheap light strong, choose two

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 18 apr 2014 10:22

kees0251 schreef: Dat vind ik nou weer een vrij makkelijk parkoers......
Vooropgesteld dat je geen bochtangst hebt, je moet gewoon de bochten vol in durven te gaan en het kost wat tijd om dat vertrouwen te krijgen.
Mja, wat zullen we zeggen; het is aan het slijten maar het is nog niet weg. Kost bij mij heel erg veel tijd dat soort dingen. De allereerste keer dat ik op de oude veel te grote racefiets van mijn vader de straat uit reed maakte ik zo'n stomme veel te grote onhandige bocht dat ik bijna op een auto klapte. Ik was echt soort van rechthoekig aan het "denk"-sturen. Dat doe ik inmiddels niet meer dus er is progressie.
Ervaring met diverse soorten wegdek is gewoon bij rondjes rijden vrij belangrijk om niet voortdurend achter de feiten aan te rijden.
Dat ligt bij mij nogal aan achter welke feiten ik aan moet fietsen. Met gewone groepjes gaat het inmiddels aardig, maar als ze erg snel/bloedfanatiek zijn dan hang ik aan het pannekoeken-elastiek. Ik ga er maar van uit dat er nog ruimte voor verbetering is.

En heb je wel eens op het parcours van de Mol in Dordrecht gefietst? Wat vind je daar van? Ik vind dat makkelijk dus ik neem aan dat dat parcours Nijntje-niveau is. :)
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40196
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 18 apr 2014 11:20

de mol is idd niet lastig qua bochten.Wind is daar vaak de boosdoener :)
Less is bore

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 18 apr 2014 11:48

Ja dat en loslopend wild. De hele Oostvaarders Plassen lopen af en toen over dat parcours te struinen; konijnen, eenden, ganzen, fazanten...random mountainbikers die de verkeerde kant op fietsen.
Veni. Vidi. Fietsie.

MarcoV
Forum-lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 30 sep 2011 18:59
Locatie: Beverwijk

MarcoV 09 mei 2014 20:22

slechtweerfietser schreef:Update: Eindelijk, na paar weken te niksen (niet echt, maar weinig kms op de fiets), ging ik naar de trimmers wedstrijd op Sloten. En dan nog naar BRC op Maandag.

Sloten was echt makkelijk te doen hoor, geen echte bochten + aleen een mini-klimmetje. Zelfs een minut of twee op de kop gezeten, leuk. Wel mankeer ik wat koers ervaring/strategie, ik zat bij de finish te diep in de peloton en moest met nog goede benen zelfs remmen na de laatste bocht. Maar qua conditie was dat heel makelijk te doen.
Nou, BRC parcours was een hele andere verhaal - veel moeilijker parcours en dan nog wind en nat, na elke bocht was ik 1-2 seconden kwijt en moest ik met volle kracht de peloton probeeren te pakken. Lukte mij voor 5 ronden, daarna was ik helemaal uitgeput.

Dus ja, uiteindelijk is de rijtechniek veel belangrijker dan vermogen, hopelijk volgende keer gaat het een beetje beter.
Ik was er ook bij bij de trimmers op zaterdag, uiteindelijk 11e geworden. Ik vond de laatste ronde echt alles behalve relaxt, toen ging er op het viaductje nog iemand op z'n plaat en daarbij was de laatste ronde alles behalve lekker rijden, super nerveus, rare stuurbewegingen etc. Heb je daar iets van meegekregen?
Ik heb wel eens lekkerder op sloten rondgereden, het is dus nogal afhankelijk van wat voor figuren er aanwezig zijn.

Afgelopen woensdag ook nog op sloten gereden, ging echt een pak sneller maar wel een lekkerder gevoel.

Het ulysses parcours vindt ik wel mooi, met een paar lekkere bochten erin :)

slechtweerfietser
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 jan 2014 16:21

slechtweerfietser 20 mei 2014 16:46

MarcoV schreef: Ik was er ook bij bij de trimmers op zaterdag, uiteindelijk 11e geworden. Ik vond de laatste ronde echt alles behalve relaxt, toen ging er op het viaductje nog iemand op z'n plaat en daarbij was de laatste ronde alles behalve lekker rijden, super nerveus, rare stuurbewegingen etc. Heb je daar iets van meegekregen?
Ik heb wel eens lekkerder op sloten rondgereden, het is dus nogal afhankelijk van wat voor figuren er aanwezig zijn.
Marco, op zaterdag 3 mei was ik uiteidelijk 22e, te diep in de peleton en geen kans om er uit te springen. Als ik naar Strava kijk, dan was mijn laatste ronde met gem. 157 hartslag veel rustiger dan de ronde daarna - waar ik misschien te enthousiast aan de kop ging knallen (gem. hr 181). Daroom was mijn ervaring iets anders dan van jou.

Wel ben ik met je eens dat de massasprint bij de trimmers best gewaarlijk kan zijn – op 17 mei had ik een ‘near miss’ met een kerel die 200m van de finish stopte met trappen, geen idee waroom. Dat kostte mij zeker 1s en een paar plaatsen. Nu vind ik zelfs de maandag competitie bij BRC een stuk veiliger – meestal is er daar maar een idioot die nog niet kan stuuren en dat ben ik. :)

Plaats reactie