Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Stomme vraag over schoonmaken ?

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 17 mar 2014 22:47

Vieux chnoque schreef:Fiets gewoon wassen met autoshampoo en laten drogen in de woonkamer voor de verwarming. Droogt streeploos op.
Zo doen de mechaniekers het ook.
Geen sterk argument.
Een mecanieker moet in 1 avond 10 fietsen weer rijdbaar maken en hoeft geen vervangingsonderdelen te betalen....
Hoeveel lakoppervlak zit er aan een fiets dat je zeepshop zou moeten gebruiken.
Bij een particulier heeft water niks bij of op een fiets te zoeken, tenzij een crossfiets.
Cheap light strong, choose two

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16869
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 17 mar 2014 23:28

Schum schreef:
sloeren schreef:Er is nauwelijks een grotere materiaalfreak dan Kees, of het moet theodorocampagnolo zijn..
En wd40 is een schoonmaakmiddel, wat ze op die bus ook mogen beweren.
whahahha, schoonmaakmiddel, whahahahh wat een giller.
:D :D :D
Bij WD-40 vinden ze dat niet om te lachen:
WD-40 met de unieke vijfvoudige werking
WD-40 betekent voor u vijf producten in één:

1. Reinigt en beschermt
Lost hardnekkig vuil, olie-, vet- en lijmresten op en laat ze gemakkelijk
verwijderen. Laat een verzorgende beschermlaag achter.
2. Stopt piepen en kraken
Voor een optimale loop van bewegende onderdelen, stopt piepen en
kraken op en voorkomt dit. Zonder silicone, daarom geen vastkleven.
3. Maakt verroeste onderdelen en vastzittende mechanismen los
Kruipt onder roestlagen, maakt vastzittende metalen
onderdelen, schroeven en moeren snel los.
4. Beschermt tegen corrosie
Laat een dunne beschermlaag achter, die de opbouw van
vocht en roest op metalen onderdelen voorkomt.
5. Verdringt vocht
Houdt elektrische en elektronische mechanismen vrij van vocht
en verhindert zo kruipstroom.

CONTACTFORMULIER
Heeft u vragen? Schrijf ons dan. Meer »


VEILIGHEIDSINFORMATIEBLADEN
Hier vindt u de veiligheidsinformatiebladen van WD-40. Meer »
Oftewel, punt 1 REINIGT en beschermd.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
deijn
Forum-lid
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2008 00:24

Gebruikersavatar deijn 18 mar 2014 00:02

Schum schreef:
sloeren schreef: En wd40 is een schoonmaakmiddel, wat ze op die bus ook mogen beweren.
whahahha, schoonmaakmiddel, whahahahh wat een giller.
:D :D :D
En dat is ook de reden dat jij na iedere rit je ketting moet smeren. Als je gewoon een ketting olie gebruikt hoef het niet na iedere rit.
Als je te vroeg juicht, heb je in ieder geval lol gehad.

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 18 mar 2014 00:50

WD40 is spul dat sommige dingen een beetje doet, maar nergens goed in is.en zeker niet in smeren.
Is ontwikkeld om wapens gangbaar te houden in de jaren '50....en het bevat zeker meer oplosmiddelen dan smerende componenten.
Cheap light strong, choose two

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 18 mar 2014 00:59

Kom op zeg om na elke rit (TS) je ketting in de diesel te leggen. Dat ding kan nooit zo smerig en vuil zijn dat dat elkae keer nodig is.
Gewoon gezond boerenverstand gebruiken. Is die ketting echt te vuil en smerig en kraakt deze eventueel van het zand dan eens grondig ontvetten en goed laten drogen waarna mooi en niet te scheutig schakel voor schakel aan de binnenkant druppelen, goed ronddraaien en dan lichtjes een doek er langs.

Je hebt dan een goed gesmeerde, schone en niet te vette ketting welke dus ook niet veel vuil aantrekt (zeker niet met een racer op de weg).

Welk smeermiddel te gebruiken.......daar zijn duizenden boeken over geschreven.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
kobro
Forum-lid
Berichten: 607
Lid geworden op: 10 mei 2010 08:14
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar kobro 18 mar 2014 06:39

De ketting in de diesel leggen is ook gemakzucht
Ik gebruik een powerlink en haal de ketting eraf leg hem in de diesel
In de tijd dat hij daar ligt maak ik de rest schoon en maak de ketting droog en monteer hem terug
Zo is het toch een schone en gesmeerde ketting
Bianchi Via Nirone 7
Bianchi Infinito
Bianchi Infinito CV
Oltre XR4
Bianchi JAB 29.3

RuudK
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 mar 2014 11:11

RuudK 18 mar 2014 08:10

.
Laatst gewijzigd door RuudK op 01 apr 2014 08:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Schum
Forum-lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 03 feb 2014 15:22

Schum 18 mar 2014 09:00

Het probleem is dat er hier héél wat leden denken dat ze alles weten over wat dan ook!
Als je géén ervaring hebt met WD40 (of welk ander product dan ook) dan kan je ook niet oordelen vind ik.
Wij gebruiken het op professioneel vlak voor het beschermen en smeren van allerhande fijne mechanische onderdelen.
Uit ervaring zeg ik dat dit een super goed product is en NEEN ik heb géén aandelen bij WD40.
Het heeft uiteraard ook een reinigende werking als je dat zo kunt noemen maar dat doet Diesel ook.
Dus is diesel volgens jullie ook enkel een reinigingsmiddel?
Domme redenering vind ik :shock:

Schum
Forum-lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 03 feb 2014 15:22

Schum 18 mar 2014 09:03

kees0251 schreef:
Vieux chnoque schreef:Fiets gewoon wassen met autoshampoo en laten drogen in de woonkamer voor de verwarming. Droogt streeploos op.
Zo doen de mechaniekers het ook.
Geen sterk argument.
Een mecanieker moet in 1 avond 10 fietsen weer rijdbaar maken en hoeft geen vervangingsonderdelen te betalen....
Hoeveel lakoppervlak zit er aan een fiets dat je zeepshop zou moeten gebruiken.
Bij een particulier heeft water niks bij of op een fiets te zoeken, tenzij een crossfiets.
Als je ze na het wassen laat drogen en alle bewegende delen opnieuw beschermt en smeert met WD40 dan gaan de onderdelen niet kapot.
Na vier jaar, véél kilometers en véél water heb ik nog géén enkel onderdeel vervangen.
Het vraagt uiteraard wat werk en zin om dat na elke rit te doen maar geloof me, het houd je fiets als nieuw.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 18 mar 2014 09:09

Yeah right, 4 jaar jaar veel fietsen en niet eens een versleten ketting? WD40 is gewoon geen goed smeermiddel.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Schum
Forum-lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 03 feb 2014 15:22

Schum 18 mar 2014 09:26

amclassic-fan schreef:Yeah right, 4 jaar jaar veel fietsen en niet eens een versleten ketting? WD40 is gewoon geen goed smeermiddel.

Wel de ketting vervangen ondertussen als ook banden maar ik dacht dat dit slijtageonderdelen waren!
Het gaat erom dat er nog niks is kapot gegaan omwille van het wassen met water en dergelijke.
Maar mijn ketting heb ik véél meer kilometers gereden dan normaal omwille van het goede onderhoud.
En dat heb je als je alles piekfijn verzorgt en daar valt niet over te discusieren.
Dat heb ik hier in mijn vak ook. Reinigen en smeren daar draait het om in de fijnmekaniek ;)

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 18 mar 2014 10:11

Waarom laat je dan het smeren weg?
Cheap light strong, choose two

Plaats reactie