Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Wie kan mij het belang van een goede wielset uitleggen?

Gebruikersavatar
RMB
Forum-lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 11 apr 2014 11:43
Locatie: Delft

Gebruikersavatar RMB 21 apr 2014 15:18

roadster schreef:
Wheel mass is a second order effect (nearly 10 times less significant) and wheel inertia is a third order effect (nearly 100 times less significant).
Dit lijkt me volstrekt afhankelijk van het type rit; bergop of vlak.
Op het vlakke werken zowel massa als inertia de versnelling van de fietser tegen; zelfde orde. (respectievelijk lineaire versnelling en rotatieversnelling)

Bergop werkt massa snelheid tegen (want er is een verticale component, en dus moet de zwaartekracht overwonnen worden), terwijl intertia nog steeds alleen versnelling tegenwerkt. Andere orde dus inderdaad.

De factoren 10 en 100 lijken mij overigens ook uit de lucht gegrepen; ik kan ze in ieder geval niet koppelen aan het type weerstand dat massa/inertia levert.

O, en voor de echte detaillisten; het gyroscopisch effect dat je moet overwinnen bij het sturen (roterende massa van draairichting veranderen) is kleiner bij wielen met lage inertia, dus daar valt (theoretisch) wat vermogen te besparen (die overigens door je armspieren geleverd wordt). :D
"It never gets easier, you just go faster." ~ Greg LeMond

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 21 apr 2014 15:20

Verschillen in wielen zitten tussen de oren tenzij ze slap zijn of kapot gaan, zeker voor toeristen.
Je kan dure wielen kopen en daar allerlei verhalen over ophangen, zou ik ook doen....
Ik heb me pas een setje in mekaar geknutseld voor 200€ en meer zal dat voor mij nooit worden, het brengt me niks.
Cheap light strong, choose two

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4229
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 21 apr 2014 15:26

roadster schreef:Wheel mass is a second order effect (nearly 10 times less significant) and wheel inertia is a third order effect (nearly 100 times less significant).
Instinctief klopt dit natuurlijk niet. (nu nog even snel een goede fysische verklaring vinden waarom het niet klopt ;) )

Ik rij vlotter op het vlakke met mijn hoge zware 16-spaaks Shamals (oude type) dan met mijn Hyperons (ongeveer 7-800gram lichter).

@ kees: wielen die een kilo lichter zijn, dat voel je echt wel. Ik begrijp je redenering niet (ofwel heb je er geen ervaring mee).
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

remirom
Forum-lid
Berichten: 187
Lid geworden op: 14 okt 2013 11:15

remirom 21 apr 2014 18:20

@roadster,

tja, toch, als je verschillende wielsets hebt hangen, uit ervaring, dan spreek je anders maar over de prestaties van de wielen tot daar aan toe.

Het comfort daarintegen, de reden waarom het niet gemeten wordt is omdat die moeilijk te meten valt. Zel als ik onder de racefiets bv een mavic ultimate carbon steek, of er zitten neutrons op, dat is een wereld van verschilm aar dan ook een wereld van verschil, ik woon wel in de vlaamse ardennen met niet altijd asvaltwegen (understatement) en nog wel wat kasseistroken ook. ga je bv die kasseistroken te lijf op die mavic ultimates, dan kom je gewoon bijna stil van het kloppen en stuiteren van de fiets. met een laag setje kun je erover vliegen.

los daarvan, spreken we ook nog niet van de duurzaamheid enz... en zoals eerder al gezegd, op een fiets tellen alle kleine beetjes en de wielen zijn een van de belangrijkste onderdelen ... nu ja.. ga jij dan maar met de damesfiets aan de gang ;-) maakt toch allemaal niet uit

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 22 apr 2014 07:39

Als je zelf niet zo zwaar bent, is het allemaal niet zo kritisch, maar als je een zwaardere sterke rijder bent, en je wllt een licht, sterk, mooie en aero wielset, dan is het gewoon erg duur. Om een voorbeeld te geven. Een full carbon clincher wielset is een lastige combi. Als je dit goed wilt maken en het hitteprobleem onder controle wilt hebben (bij verkeerd remmen), en licht gewicht, en mooi, dan zijn er maar een paar fabrikanten die dit echt heel goed doen. Je raadt het al; dit is een dure wielset.

@Kees; Net zo min dat wat duur is altijd goed is, is wat goedkoop is, ook niet altijd goed. Het mag duidlijk zijn dat jij weinig geld wil/kan uitgeven aan je hobby, maar goedkoop ziet er ook vaak goedkoper uit en als uiterlijk belangrijk is, dan is dat voor velen geen optie.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

roadster
Forum-lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 30 mar 2007 22:43

roadster 22 apr 2014 13:23

boswielrenner schreef:Een full carbon clincher wielset is een lastige combi. Als je dit goed wilt maken en het hitteprobleem onder controle wilt hebben (bij verkeerd remmen), en licht gewicht, en mooi, dan zijn er maar een paar fabrikanten die dit echt heel goed doen. Je raadt het al; dit is een dure wielset. Net zo min dat wat duur is altijd goed is, is wat goedkoop is, ook niet altijd goed.
Het opmerkelijke van deze materie is juist dat lichtgewicht problematisch is en tevens dat juist goedkopere velgen (soms 1,5mm ipv 1,2-1,4 mm) stijver zijn, langer meegaan (minder snel doorremmen/slijten) beter zijn. Op dit forum kom je de nare verhalen over kwaliteitsproblemen wel tegen maar de meeste mensen zullen echt niet hun verhaal op dit forum zetten, ze pakken hun verlies en kopen snel weer een normaal setje. Kortom, zoals ik eerder aanhaalde 'High performance wheels (= lichtgewicht EN aerodynamisch) are neither durable nor cheap" , niet duurzaam en niet goedkoop.

Mooi zo'n hoge velg , ja idd maar het lullige is dat je dan wel hard moet rijden anders zit je met 30km/u voor aap met je 10cm hoge setje a 2000 euro. Je hebt dan zelfs 3 problemen; niet duurzaam, niet goedkoop en je moet hard rijden. De meeste hobbyfietsers rijden langdurig, solo, 25-35km/u met 100-250W.

Nog wat getallen voor de beeldvorming ( voorwiel gemeten bij 40km/u):
(reeds eerder genoemde)Dura Ace C-35 14,4 Watt, Shimano RS30 15,3 Watt
TOUR (2006-06) : klassiek 32 spaaks met lage velg: 25 Watt.
TOUR (2010-06) : Zipp 303; hoogte velg 44,5mm: 12,6 Watt.
Zipp 404, hoogte velg 58,4mm: 11,2 Watt
Zipp 808, hoogte velg 81,6mm: 9,7 Watt
Zipp 1080,hoogte velg 108,5mm 9,1 Watt

Je ziet het; niet de super hoge carbonvelg is de groote sensatie van de laatste 10-tallen jaren maar de zwaardere, enorm goedkope en betrouwbare, alu-velg van ongeveer 30mm hoog die het mogelijk maakte om minder (aero-)spaken te monteren waardoor de luchtweerstand bijna halveerde. De laatste jaren
werd dit sublieme concept ook nog eens helemaal afgemaakt door bochtloze spaken ( hoef je ook niet af te drukken/zetten tijdens het spaken! ) toe te passen. Een bijkomende conclusie is dat handgemaakte wielen niet meer zinvol/te duur zijn geworden. Een goedkoop fabriekssetje eens even laten checken op spaakspanning is wellicht wel zinvol.

Test op complete fiets
TOUR heeft in 2012 een TT-fiets getest (windtunnel met dummy erop) : GIANT Trinity Comp 1: met de originele Shimano R500 (25mm hoog), 45km/u 307 Watt, met Zipp 808 296Watt. Met een levende berijder op een baan, met de meest optimale TT-fiets (incl areo-helm, super aero-houding etc) was het laagste 319 Watt.
TOUR gaf ook nog wat meetwaarden (Powertap, 42-45km/u) van een gewone racefiets/er met handen op stuur (458W), handen op remgreep (439W) in de beugels (415Watt).
Al deze waarden heel grof natuurlijk en afhankelijk van van vanalles, het gaat hier slechts om de beeldvorming, de verhoudingen.

Om het verhaal af te maken wat T de F gegevens: afhankelijk van de soort formatie waarin gereden wordt (waaier, gesloten veld etc) trapt de kopman 245-420W. MIddenin veld 140-315W. Formatiesnelheid 40-46 km/u.
Roadster

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4229
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 22 apr 2014 13:37

Roadster, zeer indrukwekkend dat je probeert het beste jongetje van de klas te zijn.
Maar wat wil je eigenlijk zeggen? Dat je met RS30 rijdt voor 200 euro? Goed voor jou!
Ik vind het, bvb. in vergelijk met bvb. Shamals, slappe, zware rommel.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 22 apr 2014 13:44

de zwarten schreef:
@ kees: wielen die een kilo lichter zijn, dat voel je echt wel. Ik begrijp je redenering niet (ofwel heb je er geen ervaring mee).
Het voelt agieler aan , verder niks.
Cheap light strong, choose two

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 22 apr 2014 13:46

de zwarten schreef:Roadster, zeer indrukwekkend dat je probeert het beste jongetje van de klas te zijn.
Maar wat wil je eigenlijk zeggen? Dat je met RS30 rijdt voor 200 euro? Goed voor jou!
Ik vind het, bvb. in vergelijk met bvb. Shamals, slappe, zware rommel.
Niet steeds happen. Een groot deel van het forum gaat over stickers, brillen en mooi, mooi, mooi, roadster is een welkome afwisseling.

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 22 apr 2014 13:55

boswielrenner schreef: @Kees; Net zo min dat wat duur is altijd goed is, is wat goedkoop is, ook niet altijd goed. Het mag duidlijk zijn dat jij weinig geld wil/kan uitgeven aan je hobby, maar goedkoop ziet er ook vaak goedkoper uit en als uiterlijk belangrijk is, dan is dat voor velen geen optie.
Hahaha inderdaad.
Ik kan me de duurste wielen bestellen zonder een hap minder te eten, maar het interesseert me gewoon niet, functioneel 100% daar gaat het me om.
Cheap light strong, choose two

BMCSLX01
Forum-lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 06 mar 2014 12:01
Locatie: Amersfoort

BMCSLX01 22 apr 2014 14:05

Ik fiets altijd met 2 maatjes. Auto's op het dak dit weekend. Twee met hoge velgen 1 met lage velgen. Degene met de fiets met lage velgen roept ook altijd; is me niks waard, veel te veel geld, rot mij het.

'Misschien is mijn fiets met hoge velgen toch ook wel mooier' hoorde ik dit weekend :mrgreen:

Ook meningen over uiterlijk kunnen veranderen. Laat elkaar lekker gaan joh.
I just love to ride my bike, thats all.. - Mark Cavendish

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 22 apr 2014 14:20

Van mij zal je dat nooit horen.
Je bent poseur of niet.
Cheap light strong, choose two

Plaats reactie