boswielrenner schreef:Een full carbon clincher wielset is een lastige combi. Als je dit goed wilt maken en het hitteprobleem onder controle wilt hebben (bij verkeerd remmen), en licht gewicht, en mooi, dan zijn er maar een paar fabrikanten die dit echt heel goed doen. Je raadt het al; dit is een dure wielset. Net zo min dat wat duur is altijd goed is, is wat goedkoop is, ook niet altijd goed.
Het opmerkelijke van deze materie is juist dat lichtgewicht problematisch is en tevens dat juist goedkopere velgen (soms 1,5mm ipv 1,2-1,4 mm) stijver zijn, langer meegaan (minder snel doorremmen/slijten) beter zijn. Op dit forum kom je de nare verhalen over kwaliteitsproblemen wel tegen maar de meeste mensen zullen echt niet hun verhaal op dit forum zetten, ze pakken hun verlies en kopen snel weer een normaal setje. Kortom, zoals ik eerder aanhaalde 'High performance wheels (=
lichtgewicht EN aerodynamisch) are neither durable nor cheap" ,
niet duurzaam en niet goedkoop.
Mooi zo'n hoge velg , ja idd maar het lullige is dat je dan wel hard moet rijden anders zit je met 30km/u voor aap met je 10cm hoge setje a 2000 euro. Je hebt dan zelfs 3 problemen; niet duurzaam, niet goedkoop en je moet hard rijden. De meeste hobbyfietsers rijden langdurig, solo,
25-35km/u met 100-250W.
Nog wat getallen voor de beeldvorming (
voorwiel gemeten bij 40km/u):
(reeds eerder genoemde)Dura Ace C-35
14,4 Watt, Shimano RS30
15,3 Watt
TOUR (2006-06) :
klassiek 32 spaaks met lage velg: 25 Watt.
TOUR (2010-06) : Zipp 303; hoogte velg 44,5mm:
12,6 Watt.
Zipp 404, hoogte velg 58,4mm:
11,2 Watt
Zipp 808, hoogte velg 81,6mm:
9,7 Watt
Zipp 1080,hoogte velg 108,5mm
9,1 Watt
Je ziet het; niet de super hoge carbonvelg is de groote sensatie van de laatste 10-tallen jaren maar de zwaardere, enorm goedkope en betrouwbare, alu-velg van ongeveer 30mm hoog die het mogelijk maakte om minder (aero-)spaken te monteren waardoor de luchtweerstand bijna halveerde. De laatste jaren
werd dit sublieme concept ook nog eens helemaal afgemaakt door bochtloze spaken ( hoef je ook niet af te drukken/zetten tijdens het spaken! ) toe te passen. Een bijkomende conclusie is dat handgemaakte wielen niet meer zinvol/te duur zijn geworden. Een goedkoop fabriekssetje eens even laten checken op spaakspanning is wellicht wel zinvol.
Test op complete fiets
TOUR heeft in 2012 een TT-fiets getest (windtunnel met dummy erop) : GIANT Trinity Comp 1: met de originele Shimano R500 (25mm hoog),
45km/u 307 Watt, met Zipp 808
296Watt. Met een levende berijder op een baan, met de meest optimale TT-fiets (incl areo-helm, super aero-houding etc) was het laagste 319 Watt.
TOUR gaf ook nog wat meetwaarden (Powertap,
42-45km/u) van een gewone racefiets/er met handen op stuur (458W), handen op remgreep (439W) in de beugels (415Watt).
Al deze waarden heel grof natuurlijk en afhankelijk van van vanalles, het gaat hier slechts om de beeldvorming, de verhoudingen.
Om het verhaal af te maken wat T de F gegevens: afhankelijk van de soort formatie waarin gereden wordt (waaier, gesloten veld etc) trapt de kopman 245-420W. MIddenin veld 140-315W. Formatiesnelheid 40-46 km/u.