Ja, zo had ik het nog niet bekeken.hanz1963 schreef:En nog even over die lenigheid... Ik kan mijn handen, met gestrekte benen bijna plat op de grond leggen. Maar zie mezelf niet als heel lenig. Het heeft, althans in mijn geval, vooral te maken met wat kortere benen in vergelijking tot je romp/armen...
Nieuwe fiets (laten) afstellen
Ikzelf heb een hele slechte ervaring met Velometric. Ik ging er heen in februari voor een optimale positie, zowel aero als biometrisch. Hier heb ik vrij erge onderrug klachten en zadelklachten aan overgehouden. Zij gaven destijds aan dat ik bij problemen contact kon opnemen. Dit heb ik dan ook gedaan en toen werd mij vrolijk gemeld dat als ik weer betaalde dat ze er nou zouden kijken.
Inmiddels een ander zadel, Het zadel weer op de oude hoogte en een 2 cm langere stuurpen. Hierdoor kan ik nu gelukkig weer pijnvrij koersen, maar de klachten zijn nog niet 100 procent weg.
Ik zou je daarom willen adviseren om vooral heel erg goed te luisten naar je lichaam met wat je prettig vindt. Probeer dus gerust om je zadel een paar mm te laten zakken om zo te kijken of je klachten over gaan.
Mochten de zitklachten niet overgaan, laat je dan een SQ-lab zadel aanmeten, waarbij je een verhoogt zitgedeelte hebt en zodoende druk bij de prostaat en genitaliën weghaalt. De zadels zijn er in verschillende typen en breedtes die passen bij jou zitbotjes.
Inmiddels een ander zadel, Het zadel weer op de oude hoogte en een 2 cm langere stuurpen. Hierdoor kan ik nu gelukkig weer pijnvrij koersen, maar de klachten zijn nog niet 100 procent weg.
Ik zou je daarom willen adviseren om vooral heel erg goed te luisten naar je lichaam met wat je prettig vindt. Probeer dus gerust om je zadel een paar mm te laten zakken om zo te kijken of je klachten over gaan.
Mochten de zitklachten niet overgaan, laat je dan een SQ-lab zadel aanmeten, waarbij je een verhoogt zitgedeelte hebt en zodoende druk bij de prostaat en genitaliën weghaalt. De zadels zijn er in verschillende typen en breedtes die passen bij jou zitbotjes.
Ik weet dat je bij zo'n inspanning in zo'n houding last krijgt van allerlei pijltjes.JoostG schreef:Laat ik vooropstellen dat iedereen in het begin pijntjes heeft. De meeste pijntjes gaan over na verloop van tijd wanneer het lichaam gewend is aan de houding en de inspanning.
Dood gevoel in de voeten; heb ik soms last van. In mijn geval heb ik mijn schoenen te vast gezet. Iets losser en opgelost.
Slechte doorbloeding; had ik last van met een conventioneel zadel. ik loste dit op door regelmatig een stukje te gaan staan op de pedalen. Recent heb ik op mijn fietsen een full carbon zadel. Nergens meer last van!
Al met al ligt de oplossing in gewenning en een beetje fine tunning.
En over de drop: ik ben totaal niet lenig, maar mijn zadel staat 12 centimeter hoger dan mijn stuur
Dat had ik ook verwacht, maar ik vind het gewoon erg vreemd dat de hele boel gevoelloos is binnen 10 km rijden (kwartiertje/20 minuten).
Ik ga gewoon door met het uitproberen van verschillende dingen.
Begin eerst met de zoektocht naar een zadel.
Dat is al bijna een ondoordringbare jungle van meningen/verhalen/adviezen.
Met de linkervoet ga ik de schoen eens heel losjes aantrekken, kijken wat er dan nog overblijft aan gevoelloosheid. Ook ga ik verschillende sokken uitproberen.
Zadel -> SQ-Labsens schreef: Ik weet dat je bij zo'n inspanning in zo'n houding last krijgt van allerlei pijltjes.
Dat had ik ook verwacht, maar ik vind het gewoon erg vreemd dat de hele boel gevoelloos is binnen 10 km rijden (kwartiertje/20 minuten).
Ik ga gewoon door met het uitproberen van verschillende dingen.
Begin eerst met de zoektocht naar een zadel.
Dat is al bijna een ondoordringbare jungle van meningen/verhalen/adviezen.
Met de linkervoet ga ik de schoen eens heel losjes aantrekken, kijken wat er dan nog overblijft aan gevoelloosheid. Ook ga ik verschillende sokken uitproberen.
Schoenen -> Ga opzoek naar zooltjes die de voetboog ondersteunen. Waarschijnlijk is jou linker voet iets doorgezakt. Hierdoor zitten zenuwen en bloedvaten klem tussen de wir-war aan voetbotjes. Het sturen van de voet in de natuurlijk anatomie voorkomt zulke problemen.
Oh, dat is vervelend om te horen.Gerboon schreef:Ikzelf heb een hele slechte ervaring met Velometric. Ik ging er heen in februari voor een optimale positie, zowel aero als biometrisch. Hier heb ik vrij erge onderrug klachten en zadelklachten aan overgehouden. Zij gaven destijds aan dat ik bij problemen contact kon opnemen. Dit heb ik dan ook gedaan en toen werd mij vrolijk gemeld dat als ik weer betaalde dat ze er nou zouden kijken.
Ik zal zien hoe ze reageren op mijn mail.
Is zo'n SQlab zadel echt een oplossing?
Uiteraard wil ik dat proberen, ik zou erg blij zijn als het helpt.
Het is wel moeilijk om naar je lichaam te luisteren bij het beoefenen van een (voor mij) nieuwe sport. Je weet immers niet precies wat beginnerspijntjes zijn en echt vervelende pijltjes veroorzaakt door een foutieve afstelling van de fiets.
Zadel heeft mij enorm geholpen. En beginnerspijntjes zijn ongemak en spierpijn die 1 a 2 dagen aanhouden en je niet echt belemmeren in dagelijkse bezighouden.sens schreef: Ik zal zien hoe ze reageren op mijn mail.
Is zo'n SQlab zadel echt een oplossing?
Uiteraard wil ik dat proberen, ik zou erg blij zijn als het helpt.
Het is wel moeilijk om naar je lichaam te luisteren bij het beoefenen van een (voor mij) nieuwe sport. Je weet immers niet precies wat beginnerspijntjes zijn en echt vervelende pijltjes veroorzaakt door een foutieve afstelling van de fiets.
Klachten door een verkeerde houding geven je ook pijn wanneer je niet fietst.
Ja, dat klinkt aannemelijk.
Ik sport verder al wel mijn hele leven, dus ik ben op dit gebied geen leek.
Maar fietsen is toch nieuw voor me, dus vandaar dat het iets onduidelijker voor mij is.
Nou, ik ga morgen op zoek naar zo'n SQlab zadel.
Een 611 bedoel je dan?
Ik sport verder al wel mijn hele leven, dus ik ben op dit gebied geen leek.
Maar fietsen is toch nieuw voor me, dus vandaar dat het iets onduidelijker voor mij is.
Nou, ik ga morgen op zoek naar zo'n SQlab zadel.
Een 611 bedoel je dan?
Ik ben voor dat soort problemen overgestapt op een ISM zadel. SQ labs hielp mij ook niet. Als "laatste oplossing" is dit ook nog een optie. Gegarandeerd geen slaapzak meer!
Ik heb in het verleden ook last gehad van een slaapzak na ca 30 minuten fietsen. Op de MTB heb ik nu een Fizik Aliante VS (versus), op de race een SQlab 611 en met beide zadels geen klachten meer. Dit is natuurlijk geen garantie dat deze zadels ook voor jou werken, het geeft wel aan dat er oplossingen mogelijk zijn. Succes met uitproberen!