Pagina 3 van 5

Geplaatst: 13 mei 2011 21:11
door eelcoz
campa=super schreef:Bij garagebedrijven is een uurtarief van € 50 of meer heel normaal.


Maar het is dan ook bekend dat je daar per definitie opgelicht wordt.

Geplaatst: 13 mei 2011 21:19
door diogenes
Misschien hebben ze er eigenlijk geen zin in cq tijd voor en hebben de prijs daarom hoog wat gesteld. Ik vind zelf zo'n 120 Euro heel normaal voor een goede montage. Een vriend van mij is FM in de VS en ik vroeg hem wat hij er van vond. En let op: hij is monteur geweest van het Olympisch Team en is Campa expert. Dit zei hij:

"I charge $150 for a pro build, with no wheel builds, if they buy the
parts from me. $200 if they bring the parts to me, $250 for a probuild
with wheel builds, their parts, $200 if they buy the stuff from me. A
pro build w/o wheels takes about 3-4 hours, with wheels, about 4-5..."

Let ook even op het verschil in prijs voor een "pro build". Verder neem ik aan dat dit over nieuwe frames gaat en er dus geen groep gedemonteerd hoeft te worden.

Geplaatst: 13 mei 2011 21:29
door fiets381
Vind 150 euro voor een montage van een 11 speed campa niet bijzonder hoofg. Let wel dat het monteren van de kabels erg veel werk ik wil je dat een beetje netjes doen. Padje richten is ook belangrijk en precies werk.

Voor 150 euro koop je geen goede set gereedschap. Een montage standaard is al duurder, koop eens een goede set Parktool spullen en kijk dan eens wat het gekost heeft.

Geplaatst: 13 mei 2011 21:33
door foosho
Je hoeft niet een montagestandaard te kopen als je 1 fiets in elkaar schroeft.. ('t werkt wel relaxter, true), een complete set parktool is ook niet nodig.

Met een momentsleutel, wat specialistische sleuteltjes, aantal soorten vet en schroeven maar. Je bent er als leek waarschijnlijk de hele dag mee zoet, maar in de toekomst kun je dan ook alles zelf. Misschien wel ff de bracket laten bekijken door de FM.

Geplaatst: 13 mei 2011 22:28
door sharkman113
Aan de andere kant ken ik niet heel veel sleutelaars die het monteren van een 11 speed (naar mijn standaarden dan) tot een goed eind brengen. Bovendien één onderdeel slopen (en hele volksstammen hebben verborgen talenten op dit gebied, heb dit jaar al 3 kapotgedraaide SR derailleurs gezien) en je bent al duurder uit.
En tenslotte, als je 50 Euro per uur (all in) veel vindt moet je even op je loonstrook kijken en bedenken wat jouw baas voor jou in rekening zou moeten brengen. Ik wordt incidenteel uitgehuurd en daar wordt ex. btw gewoon tussen de 120 en 130 euro voor gerekend en ik ken specialisten die gewoon het dubbele rekenen.

Enige reden om het niet bij bovengenoemde zaak te laten doen is de te verwachten uitkomst maar voor de rest is 150 Euro best ok.

Geplaatst: 13 mei 2011 23:16
door daniel1975
Ehmm Sharky...... wat is er dan zo enorm bijzonder aan het monteren van een 11sp? Qua afstelling luistert het wat nauwkeuriger, maar verder valt het allemaal wel mee hoor. Ook niet ingewikkelder maken het is ;). Zelfs ik kan het en het schakelt feilloos.

Oja: hoe verkloot je dan een SR derrie??????

Geplaatst: 13 mei 2011 23:20
door diogenes
Als je het echt netjes doet, neemt het gewoon veel tijd.

Geplaatst: 14 mei 2011 00:19
door japiecarbon
Wat kost er dan meer tijd? Een derraileur, crank of remmen kan je er toch niet slordig of netjes inzetten??

Kabels afknippen is nou ook niet echt rocket science! En afstellen duurt ook geen uren.

Het hangt een beetje van de fiets af (interne kabels, kabels door het stuur) maar in een uur of 2 moet het toch wel perfect zijn.

Geplaatst: 14 mei 2011 01:12
door diogenes
Het gaat niet om inzetten, maar om afstellen. En verder knip ik kabels niet, maar ik slijp ze door om bramen te voorkomen.

Geplaatst: 14 mei 2011 02:19
door swoosh
Het maakt een verschil of een zwartwerker een fiets opbouwd of een legale fietsenmaker. Die fietsenmaker zit met huur en andere vaste kosten die met zijn werkzaamheden betaald moeten worden en vergeet ook niet de btw. 150 euro is een normale prijs. Zeker omdat je daarna bij die fietsenmaker zo langs kunt gaan voor wat extra service kwa afstelling ed.

Ik snap best dat mensen de dingen zo goedkoop mogelijk willen hebben maar je moet wel reeel blijven. Als je 150 euro overdreven duur vind dan begrijp je niets van ondernemen.

Geplaatst: 14 mei 2011 02:50
door jsparie
Eur 150 lijkt mij ook een redelijke prijs. Natuurlijk kan het wat goedkoper, maar vergeet niet dat een fietsenmaker ook een beetje in moet calculeren dat hij een klein foutje kan maken. Kabeltje net iets te kort, laat per ongeluk een keer wat vallen of maakt ergens een krasje, de verwarming van het pand moet betaald worden afschrijving gereedschap, likje vet en montagepasta hier en daar etc. Kleine dingen, maar dit moet toch ergens ingecalculeerd worden.

En eigenlijk hebben we het wellicht over Eur 50 verschil met een goedkopere fietsenmaker die de groep er even snel op ramt. Als je het dan niet zelf wilt proberen zou ik voor dit bedrag extra ook geen risico nemen met je dure groep. Wil je minder betalen dan twee tips;
-Laat de groep monteren in de winter als de fietsenmaker (meestal tenminste) rustig heeft. Dan kan het waarschijnlijk duidelijk goedkoper en beter omdat er meer tijd is.
-Koop de groep bij De Vos. Zetten ze hem er gratis op. Ik denk ook wel binnen een uurtje.......

Of koop wat gereedschap, neem een dagje vrij en ga zelf aan de slag.

Zag de vraag hier al voorbij komen, maar het is mij nog niet helemaal duidelijk wat nu het grote verschil in montagetijd zou zijn tussen een campa en een shimano groep. Ik zie het niet zo eerlijk gezegd.

Geplaatst: 14 mei 2011 11:04
door obbe
Bedankt voor de reacties! Het gaat om een nieuw Guerciotti Record frame met 1 remkabel binnendoor. Daar wil mijn vriendin een geheel alu Athena groep op hebben.

Het is inderdaad niet alleen dat het op een groep van €550 veel geld is maar het moet ook goed gebeuren. Het lijkt me leuk om het zelf te doen. Ik ben echter niet heel technisch en dan ook bang dat ik iets sloop tijdens het monteren.(bijvoorbeeld chorus ketting tijdens het ponsen) Het frame moet in ieder geval gevlakt worden en ik denk dat de draad van zowel de bracket als de achterderailleur getapt moet worden.(frame is erg slorig gespoten) Dat zijn dingen die je zelf niet kunt.(ja met zeer specialistisch gereedschap)

Maarja wat heb ik nodig mocht ik het toch zelf willen proberen?
*De basis heb ik, imbus, schroevendraaiers.
*Maarja dan komt het, de (achterlijk dure) Campa 11 speed kettingpons. Daar heb je totdat Campa met 12 speed komt;) nog wat aan dus een goede investering maar die is al duurder dan het monteren van de groep. (bestaat hiervoor een goedkopere optie?)
*Tangetjes
*Bracketcups sleutel(s)
*vet
*speciale maat sleutel Campa remmen?
*?

Kortom, dan ben je aan gereedschap waarschijnlijk ook al ruim €250 kwijt. Dan kan je vervolgens nog 100000+ Campa groepen monteren maar hoe vaak komt dat nou voor?

Ik ga er nog even over nadenken maar als iemand de groep wil monteren (liefst in de omgeving Delft) dan hoor ik het wel!

Groet, Obbe