Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Andere cassette nodig voor steilere beklimmingen?

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 06 mei 2014 09:28

I know; mijn schuur is een complete fietsenshop :-)
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 06 mei 2014 11:11

Ik heb het vermoeden dat TS meer heeft aan meer training dan een andere cassette.
Als meer training er niet in zit, dan evt gaan voor een triple.

34/50 voor en 12/25 moet voor een redelijk getrainde fietser geen probleem zijn in de Ardennen. Sterker nog (ik wil niet opscheppen maar alleen als voorbeeld, ik ben 1.87 met 83 kg.), ik ben vorige week in de Ardennen geweest en had mijn dubbel meegenomen ipv triple. Op 39/26 (11speed) kwam ik overal boven. Weliswaar niet altijd op souplesse, maar toch.
older Budweiser

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 06 mei 2014 11:18

Dat kan je helemaal niet beoordelen op alleen gewicht. Zelfs Contador rijdt met een grote cassette achter omdat hij graag zo lang mogelijk op de 50 blijft rijden. Training is natuurlijk vereist en als je 83 kg bent en je valt 5 kg af, dan zou het inderdaad zeker geen probleem moeten zijn, maar wellicht wil TS om een hoge cadans klimmen.
Tevens speelt ook aanleg nog een rol. Je kan licht zijn, maar niet een geweldige klimmer zijn. Het valt of staat ook met pk/gewichtsverhouding. Hoewel watt per kg lichaamsgewicht trap je weg en hoe lang hou je dat vol. Hoeveel pijn kan je verdragen en wat is je mentale weerbaarheid op een lange steile klim. Wellicht vindt iemand het fijn om te weten dat er nog een paar kransjes "over" zijn voor het geval dat. Kortom; er zijn meer redenen om een grotere cassette te monteren. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door boswielrenner op 06 mei 2014 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 06 mei 2014 11:29

Sowieso is het handig om die tools te hebben, je wil je cassette toch ook af en toe echt goed schoon kunnen maken. De kosten van de cassette hoeven het toch ook niet te zijn, laat Japino hem lekker erop zetten zonder stoere praat en misschien komt hij dan wél op souplesse boven :-).

Boswielrenners advies is denk ik goed uitgebalanceerd, ook over het laten monteren van ketting+cassette door de fietsenmakert (in 1e instantie) is denk ik ook best een god idee Japino, ja die Boswielrenner is zo gek nog niet!
Afbeelding

Gebruikersavatar
fabber
Forum-lid
Berichten: 332
Lid geworden op: 08 mar 2011 10:33
Locatie: Amersfoort

Gebruikersavatar fabber 06 mei 2014 11:43

Even inhakend op deze discussie, kan een derailleur met een korte kooi de 30T aan? Als ik nu achter kijk dan zit de 28T (de grootste op dit moment) al bijna tegen het derailleurwieltje aan. Dan moet een 30T er toch zeker tegenaan komen, alhoewel bij Mantel gezegd wordt dat een 30T wel moet kunnen met een korte kooi?

Moet dit kunnen door een langere ketting?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27920
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 06 mei 2014 11:48

Is koffiedik kijken. Officieel kan het niet, maar in de praktijk werkt het soms toch. Kwestie van proberen.

Nighty
Forum-lid
Berichten: 164
Lid geworden op: 06 jun 2012 16:49
Locatie: Kempen BE

Nighty 06 mei 2014 12:28

Kijk eens of je nog marge hebt op de B-screw
Afbeelding

Om nog ff in te pikken op kW zei...
Laatst stoempte een vriend me 39x23 een helling op, terwijl ik het naast hem met 38x24 deed.
Hij was tevreden over zijn versnelling, ik schakelde toch nog af naar de 28.

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 06 mei 2014 13:13

Dat er meerdere redenen zijn om de cassette af te nemen / vervangen begrijp ik, maar in principe moet een compact met 26T achter voldoende zijn voor een redelijk getrainde fietser om in Limburg / Ardennen boven te komen.

Mijn keuze om de dubbel mee te nemen was uit nood geboren, ik had liever ook 2 kransjes over gehouden (Onderaan de hellingen al op het lichtste verzet gaan trappen is mentaal uitdagend 8-) ).
older Budweiser

paul ulrix
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 07 jul 2013 19:14

paul ulrix 06 mei 2014 16:09

Ik vind in dit geval een andere cassette niet nodig, als beginner ge je met wat training al heel snel sterker worden en ga je zien dat je met die 34-26 wel gemakkelijk boven komt.

Gebruikersavatar
RMB
Forum-lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 11 apr 2014 11:43
Locatie: Delft

Gebruikersavatar RMB 06 mei 2014 16:14

paul ulrix schreef:als beginner ge je met wat training al heel snel sterker worden en ga je zien dat je met die 34-26 wel gemakkelijk boven komt.
No offense, maar dit is wel wat rooskleurig.
Ik noem mezelf geen afgetrainde fietser, maar echt traag ben ik ook niet. Alpe d'huez doe ik in 1:04 met een 30-26, maar ik zou niet durven zeggen dat ik daarmee "gemakkelijk boven kom", dat doet echt wel pijn.
"It never gets easier, you just go faster." ~ Greg LeMond

paul ulrix
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 07 jul 2013 19:14

paul ulrix 06 mei 2014 16:33

Alpe d'huez is nu ook wel een stukje langer en zwaarder dan eender welke klim in de Ardennen.

Gebruikersavatar
RMB
Forum-lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 11 apr 2014 11:43
Locatie: Delft

Gebruikersavatar RMB 06 mei 2014 16:50

Da's waar. Ik ben er echter (wellicht onterecht) vanuit gegaan dat iedereen die de moeite neemt om naar de Ardennen af te reizen, ook wel eens de Alpen in gaat...
"It never gets easier, you just go faster." ~ Greg LeMond

Plaats reactie