Pagina 3 van 3

Re: Sensa of Merida

Geplaatst: 22 mei 2014 23:43
door Lcsmet
Etienne Wijler schreef:......
Mag ik jullie nog eenmalig om jullie advies vragen? .........
Welke vinden jullie mooier ogen?

Thanks!
Ik denk dat het niet bij éénmaal gaat blijven. Dit kan een erg lang topic worden. :D

Wat wij mooier vinden doet niet ter zake.

Welke fiets "past" je het beste?
Welke fiets vind jij het mooiste?


Als ik, enkel op gevoel moet kiezen dan wordt het de De Rosa Merak.

De 2 kleurige Carrera vind ik dan weer aartslelijk, zelfs als dit frame zou "passen" zou ik het nog laten staan.


Mijn opmerking van 15 mei
Lcsmet schreef:........
Juli is nog 2 maanden weg.
Als je zo fanatiek blijft zoeken komt er ongetwijfeld nog wel een andere fiets om de hoek kijken :)........

Re: Sensa of Merida

Geplaatst: 23 mei 2014 00:28
door Etienne Wijler
Lcsmet schreef:
Etienne Wijler schreef:......
Mag ik jullie nog eenmalig om jullie advies vragen? .........
Welke vinden jullie mooier ogen?

Thanks!
Ik denk dat het niet bij éénmaal gaat blijven. Dit kan een erg lang topic worden. :D

Wat wij mooier vinden doet niet ter zake.

Welke fiets "past" je het beste?
Welke fiets vind jij het mooiste?


Als ik, enkel op gevoel moet kiezen dan wordt het de De Rosa Merak.

De 2 kleurige Carrera vind ik dan weer aartslelijk, zelfs als dit frame zou "passen" zou ik het nog laten staan.


Mijn opmerking van 15 mei
Lcsmet schreef:........
Juli is nog 2 maanden weg.
Als je zo fanatiek blijft zoeken komt er ongetwijfeld nog wel een andere fiets om de hoek kijken :)........

Haha ja ik moest er ook aan denken. Het mooiste vind ik die Merida, helemaal nu die Ulissi in de Giro iedereen kapot rijdt haha. Lijkt wel een voorteken. Maar ja, ultegra mix vs SRAM red... En een carrera frame dat normaliter 2700 euro kost. Ik weet het niet man, begin me langzaamaan steeds meer verloren te voelen. Wat een luxeprobleem :|

Re: Sensa of Merida

Geplaatst: 23 mei 2014 02:50
door lawnmower
Mooi man, zo'n luxeprobleem... Persoonlijk denk ik dat je wat keuzes moet gaan maken voor jezelf. Ga je voor looks of functionaliteit? Die gossamer crank in de merida is namelijk echt niet zo beroerd als sommigen beweren. Ook niet minder duurzaam. Dat is echt onzin. Mooi dat je voor weinig geld die merida op kan waarderen met wat ultegra spul, dat smoelt heel goed. Ga je het merken in gebruik ? Nee... Die wielen echter zijn zwaar en aan de weke kant, die zou ik eerder upgraden dan crankset en remmen want goede wielen ga je wel voelen.. Uiteindelijk is de merida een onevenwichtig afgemonteerde fiets, die prijs moet ergens vandaan komen, maar dat maakt m niet slecht. De carrera en de derosa hebben heel andere geo's dus een beetje appels met peren. Ga eens op wat fietsen rijden om te kijken welke geo je past. Ik durf wel te zeggen dat jij op de carrera niet harder gaat sprinten dan op de derosa, dus of je dat nu moet laten meewegen? Wat ik proef is dat je prestaties wil neerzetten en daar een fiets bij zoekt, echter laat je je bij die zoektocht primair leiden door looks.. Ga je van een mooi frame met evenwichtige afmontage harder sprinten? Nee. Met goede lichte wielen wel.. Met een frame dat bij je past qua bouw ook.... Wanneer dat moet passen in je budget ga je dus op andere vlakken consessies moeten doen... Keuzes, keuzes...succes man!

Re: Sensa of Merida

Geplaatst: 23 mei 2014 12:29
door Etienne Wijler
lawnmower schreef:Wat ik proef is dat je prestaties wil neerzetten en daar een fiets bij zoekt, echter laat je je bij die zoektocht primair leiden door looks..
Klassiek gevalletje van spijker op de kop geslagen! :lol: Eerst ging ik primair voor looks en kwam ik bij de Merida uit. Omdat deze zoals jij het zo mooi noemt "onevenwichtig afgemonteerd" leek, veranderde ik van strategie en ging ik juist op zoek naar fietsen die prachtig afgemonteerd waren en toch zeer aantrekkelijk geprijsd. Helaas zijn dit juist de fietsen die al lang in de winkel staan, omdat niemand ze aanraakt :roll:

Uiteindelijk kun je een fiets met een mooi frame en slechte afmontage later upgraded. Een lelijke fiets met goede afmontage kun je moeilijk mooier maken...

Als ik dan een middenweg zoek met gewoon een mooie fiets, degelijke afmontage en aantrekkelijke prijs dan kom ik bij de volgende uit:

http://www.salden.nl/default.asp?pid=53 ... catid=2925

Of de DI2 variant

http://www.salden.nl/default.asp?pid=53 ... catid=2925

De DI2 variant heeft ook wat betere wielen, maar voor paar euro meer kan de mechanische variant geupgrade worden naar Fulcrum 3tjes bijvoorbeeld. Voegt DI2 echt wat toe? Ik heb momenteel een oude Ultegraa groep (6600) en schakel eigenlijk bijna nooit mis, weet dus niet waarom DI2 zo enorm populair onder sommigen is.

Zou de knoop dan bijna doorgehakt zijn? Kunnen jullie me helpen met het laatste zetje? Redt mij uit deze neerwaartse spiraal van slapeloze nachten en ontstoken ogen van het langdurig computeren!!! :lol:

Re: Sensa of Merida

Geplaatst: 23 mei 2014 12:59
door hendrikjan
Als ik nu een fiets zou kopen dan zou ik denk ik Sharkman zijn advies volgen en eerst kijken naar wat voor een geometrie ik op zoek ben, vervolgens kijken welke fietsen/ kaders daar allemaal aan voldoen, om vervolgens een keus te maken welke ik het mooist vind, dan het beste frame kiezen, de afmontage kan je in de loop der tijd nog aanpassen..En niet - zoals ik nu gedaan heb - kijken wat mooi / goedkoop is om te zien of ik het passend kan maken..En dat laatste lijk je nu ook te doen. (overigens kan het allemaal prima uitpakken hoor)

Re: Sensa of Merida

Geplaatst: 23 mei 2014 15:50
door JasperGR
Mij is ook inderdaad geleerd dat het kader het belangrijkste is. Voor de rest kan je alles makkelijk naar keuze maken. En de sram red die op de foto's wordt getoond is een 2012 versie.

Re: Sensa of Merida

Geplaatst: 23 mei 2014 17:26
door Lcsmet
Etienne,

Wat moet ik nu zeggen van je keuze :)
Ik heb zelf een Pro Race Deamon, weliswaar met een heel andere afmontage. Heb indertijd het frame los aangeschaft.
Ik ben geen pluimgewicht (80 - 85 kg)
Ik rijd geen koersen maar soms wel stevig door op allerlei terrein.

- Ardennen
- Vlaamse Ardennen
- Alpen
- Pyreneeën

Voor mij voldoet dit frame perfect.

PS: heb zoals eerder geschreven ook een Merida Scultura en andere Concordes, Colnago's en Museeuw's gehad. Kan dus een beetje vergelijken :)

Re: Sensa of Merida

Geplaatst: 23 mei 2014 21:18
door Etienne Wijler
Lcsmet schreef:Etienne,

Wat moet ik nu zeggen van je keuze :)
Ik heb zelf een Pro Race Deamon, weliswaar met een heel andere afmontage. Heb indertijd het frame los aangeschaft.
Ik ben geen pluimgewicht (80 - 85 kg)
Ik rijd geen koersen maar soms wel stevig door op allerlei terrein.

- Ardennen
- Vlaamse Ardennen
- Alpen
- Pyreneeën

Voor mij voldoet dit frame perfect.

PS: heb zoals eerder geschreven ook een Merida Scultura en andere Concordes, Colnago's en Museeuw's gehad. Kan dus een beetje vergelijken :)
Haha mooi man, lijkt er op dat ik zo langzamerhand jouw rijtje (ex-)fietsen aan het afgaan ben. De Prorace Deamon vind ik wel gewoon een mooie fiets en voor 1490 met volledig Ultegra 11s vind ik hem bijzonder aantrekkelijk geprijsd. Gooi ik nog wel 200 euro bovenop voor een upgrade naar wat betere wielen.

Ik begrijp van iedereen hierboven dat het kader het belangrijkst is. Echter, bij Salden wilden ze me niet de fiets laten proberen, omdat "je toch pas weet of het een comfortabele fiets is wanneer je er flink wat km op gemaakt hebben." Dit vertaalt waarschijnlijk direct naar "wij vinden het veel te veel werk om voor iedere klant pedalen erop te monteren en mee naar buiten te gaan". Volgens Salden is de Prorace gewoon een comfortabel tourfietsje in tegenstelling tot de Carrera wat meer een racefiets zou zijn.

Ze hebben er laatst mijn lichaamsmaten opgemeten. Blijkbaar heb ik in verhouding een erg lange romp en korte armen, iets dat mij of mijn naasten nooit is opgevallen :lol:

Dit zijn mijn maten, wellicht kunnen we dan kijken of de geometrie van de fiets daar een beetje op aansluit.

Lengte: 1,73m
Binnenbeen: 82,6
Bovenbeen: 56,5
Romp: 61,6
Schouder: 44
Arm: 69,7
Gewicht: 75,4 kg

Ik zat bij de carrera tussen de S en M in. Dan zou ik liever S pakken, omdat ik dat mooier vind ogen en je nog altijd kunt corrigeren met zadel en stuurpen etc.

Wat is jouw afmontage op de Prorace? Welke fiets vond jij beter/fijner: de Merida of de Prorace?

Re: Sensa of Merida

Geplaatst: 23 mei 2014 23:08
door Lcsmet
Etienne Wijler schreef:.....
Wat is jouw afmontage op de Prorace? Welke fiets vond jij beter/fijner: de Merida of de Prorace?
Er worden koersen gereden (ik weet niet of er ook al mee gewonnen is :) ) met de ProRace Deamon.

Mijn afmontage (zie ook mijn onderschrift)

- Campagnolo Record 11-speed groepset
- 3 T LTD stuur - stuurpen - zadelpen
- FFWD F6R-C SE wielset voor het vlakke en Fulcrum Zero's voor het betere klimwerk
- San Marco regale zadel
- Time RXS carbon pedalen
- Arundel Mandible drinkbushouders (mogelijk zijn het "replica's")

Kijk ook eens hier => http://www.fiets.nl/2011/10/01/prorace-deamon/

Welke van de 2, de Scultura of de Deamon, beter/fijner is kan ik niet zeggen. Ze rijden/reden beide gewoon goed.

Re: Sensa of Merida

Geplaatst: 24 mei 2014 00:43
door Etienne Wijler
Leuk afgemonteerd. Een campy fanboy of dat niet? :)

Op dit moment twijfel ik nog een beetje tussen de De Rosa en de Prorace. Morgenvroeg ga ik eerst met een club meefietsen en dan 's-middags naar Salden toe. Ik houd jullie op de hoogte.

Re: Sensa of Merida

Geplaatst: 25 mei 2014 12:14
door Suntoro
Met beide zul je geen verkeerde koop doen. Wat de betere keuze is ligt aan jou. Welke de beste pasvorm heeft, maar ook welke je het mooist vind. Zolang je zelf de fiets moet kopen fiets je ook lekkerder en sneller op een fiets die je mooi vind.

Het zou kunnen dat de De Rosa mooier is, maar misschien minder stijf. Maar bij het gemis aan vergelijkende tests weet je dat niet. Maar omdat je maar 1.73m ben zul je al een wat kleiner frame hebben die bij sommige merken iets stijver zal zijn dan bij grote maten.

Cavendish gebruikt ook 2 verschillende maat fietsframes geloof ik. Voor sprints neemt hij een maatje kleiner heb ik eens gelezen. Maar of dat nou is vanwege stijfheid door de kortere wielbasis, geen idee. Ik ken hem sowieso alleen als een goed sprinter, dus waarom hij dan 2 verschillende fietsen zou gebruiken ontgaat me. Specialized past nu wel een techniek toe bij de nieuwe Tarmac dat elk fietsframe dezelfde eigenschappen bezit (rider-first engineered), ongeacht de framemaat. Dus kleinere frames worden van dunner carbon gemaakt, althans zo werd het mij onlangs uitgelegd. Het zou ook marketing blabla kunnen zijn....

Re: Sensa of Merida

Geplaatst: 26 mei 2014 02:31
door Etienne Wijler
Suntoro schreef:Het zou kunnen dat de De Rosa mooier is, maar misschien minder stijf. Maar bij het gemis aan vergelijkende tests weet je dat niet. Maar omdat je maar 1.73m ben zul je al een wat kleiner frame hebben die bij sommige merken iets stijver zal zijn dan bij grote maten.
Interessant en klinkt aannemelijk! Ik weet sws dat de profs vaak een maatje kleiner nemen omdat dit de fiets een stuk wendbaarder maakt. Een hogere stijfheid in compactere frames lijkt me wel logisch, aangezien de buizen een stuk korter zijn. Een korte stok is immers ook moeilijker te breken dan een lange, al weet ik niet zeker of dit een volledig correct metafoor is.

In ieder geval is de kogel door de kerk! Ik heb de De Rosa aangeschaft. Er zat een gigantische korting op (1,140 euro op het frame en nog eens 900 euro factuurkorting). Zonder de verkoper enig idee te geven over mijn persoonlijke voorkeur vertelde deze dat verrassend genoeg de Carrera over het algemeen als wat comfortabeler wordt ervaren en de De Rosa juist de stijvere van de twee is en echt een racegevoel geeft. Wel heb ik op de De Rosa kunnen zitten van tevoren en ik hoefde iig geen ongemakkelijke houding aan te nemen om goed op de fiets te zitten. Ermee fietsen mocht helaas niet.

Op dit moment worden er nog wat missende onderdelen uit de SRAM Red groep besteld en wordt de fiets afgemonteerd. Over een week zal ik mijn schoonheid in ontvangst mogen nemen. Zo stond hij er in de winkel bij, met andere afmontage en zadelpen (de mijne heeft gewoon een verstelbaar zadel gelukkig):

Afbeelding

Ik kan niet wachten om er mijn eerste testrit op te maken. Bedankt voor al jullie tips en adviezen! Voor de liefhebbers zal ik binnenkort nog wat foto's en ervaringen posten. Ook blijf ik op t forum hangen om te genieten van jullie wieleravonturen en prachtige tweewielers 8-)

Met sportieve groet,

Etienne